CATL, cel mai mare producător de baterii pentru mașini electrice din lume, a bătut palma cu grupul Stellantis pentru a pune bazele unui nou joint-venture. Proiectul se va concretiza prin construcția unei noi uzine de producție a bateriilor pentru EV-uri, în Spania. Gigantul chinez operează, deja, alte trei puncte de producție pe Bătrânul Continent, două în Germania și una în Ungaria, transmite Automotive News.
Stellantis, care a anunțat încă de anul trecut că va echipa toate modelele sale electrice destinate pieței europene cu baterii CATL, își extind colaborarea cu producătorul chinez. Anunțul că în apropierea uzinei Figueruelas de lângă Zaragoza va fi construită și o fabrică de baterii a apărut la finele lui octombrie, dar acum știm valoarea întreagă a investiției.
La Zaragoza este produs, încă din 1982, modelul Opel Corsa, dar și multe altele. Anul trecut, acolo au fost asamblate 365.739 de vehicule, 44.000 dintre acestea fiind 100% electrice. Tocmai pentru a acoperi această nevoie localizată de baterii s-a creat un nou joint-venture, cu participație 50-50% între cele două părți. Statul spaniol a pus deja umărul la construcția noului centru de producție printr-un grant în valoare de 133 de milioane de euro.
Cât de mare va fi noua fabrică de baterii din Spania
În noua fabrică vor fi produse, începând din 2026, baterii de tip litiu-ion-fosfat (LFP). Această chimie este mai ieftină, în medie, cu 30% decât în cazul bateriilor cu compuși nichel-mangan-cobalt (NMC).
Capacitatea uzinei ar putea atinge 50 GWh, în funcție de nivelul cererii pentru baterii din Europa. De asemenea, cele două companii fac un apel la mai multă susținere din partea Uniunii Europene și a statului spaniol pentru a asigura succesul colaborării pe termen lung. Prin Fondul de Inovare, Uniunea a asigurat un buget de 1 miliard de euro pentru a sprijini proiectele de dezvoltare a capacității de producție a bateriilor pentru EV-uri.
Stellantis a transmis că bateriile LFP produse lângă Zaragoza vor echipa viitoare modele electrice din segmentele B și C, respectiv hatchback-uri, crossovere, dar și SUV-uri. La Zaragoza sunt produse, astăzi, Citroen C4, asamblat de asemenea și la uzina Stellantis de lângă Madrid, dar și Opel Crossland și Mokka, pe lângă vehicule comerciale ca Opel Combo.
Stellantis și CATL își extind capacitățile de producție în Europa
CATL, care se lăuda acum doi ani că va aduce pe piață o baterie pentru mașini electrice cu o autonomie reală de 1.000 de kilometri, operează deja mai multe fabrici în Europa. În toamna anului trecut, a început lucrul la uzina CATL din Ungaria, care între timp a devenit operațională, deși nu funcționează la capacitate maximă. De asemenea, CATL deține alte două fabrici în Germania.
Stellantis, în schimb, este un investitor majoritar într-un alt joint-venture pentru producția de baterii pentru mașini electrice la care colaborează cu TotalEnergie și Mercedes-Benz. Cele trei companii au pus bazele ACC (Automotive Cells Co.), care ar trebui să controleze trei noi giga-uzine de baterii ce vor fi făcute în Franța, Germania și Italia.
Investiția este de peste 4 miliarde de euro, iar producția de baterii a început deja la fabrica ACC din Franța. Totuși, lucrul a fost încetinit la celelalte două fabrici ca urmare a cererii scăzute pentru mașini electrice. Stellantis smai investește, de asemenea, și în combustibili sintetici, derulând un test de anvergură în care a verificat mai multe soluții drop-in pe motoare existente în interiorul grupului.