România în Schengen: În ce condiții trebuie să oprești la graniță

Sursǎ foto: shutterstock

România în Schengen: În ce condiții trebuie să oprești la graniță

Cuprins Articol:

Mult așteptata decizie de intrare a României și Bulgariei în spațiul terestru Schengen de la 1 ianuarie 2025 va crea avantaje semnificative pentru transportul de mărfuri intraunional și nu numai. Odată cu intrarea completă a României în Schengen, se vor elimina timpii de așteptare la frontierele cu Ungaria și Bulgaria, însă, unele categorii de transportatori vor trebui încă să oprească în vamă.

Articol realizat de Autori: Mihai Petre, Director, Comerţ internaţional, EY România și Cosmin Dincă, Manager, Comerţ internaţional, EY România.

România și Bulgaria și-au îndeplinit cu succes procesul de evaluare Schengen prevăzut în Tratatele lor de aderare, luând toate măsurile necesare pentru a asigura aplicarea părților relevante ale acquis-ului Schengen. A face parte dintr-o zonă fără controale la frontierele interne înseamnă că țările nu efectuează controale la frontierele lor interne, cu excepția cazurilor de amenințări specifice sau efectuează controale armonizate la frontierele lor externe, pe baza unor criterii clar definite.

În ce condiții trebuie să oprești la graniță

Drept urmare, având în vedere libera trecere prin frontiere, atât transportatorii, cât și operatorii economici vor trebui să acorde o atenție mult mai mare celorlalte obligații ce le revin, în funcție de tipul de mărfuri transportate care presupun anumite formalități în avans. De exemplu:
controale sanitar veterinare – obținerea vizelor necesare în sistemul TRACES (în cazul alimentelor);
codul UIT generat prin sistemul RO e-transport pentru transportul intra-Unional;
• licențe de transfer intraunional pentru produse cu dubla-utilizare (i.e. care pot avea atât o utilizare civilă, cât și militară).

Ce se întâmplă dacă acești transportatori nu opresc la frontieră

Reamintim că obligațiile precum cele din exemplul de mai sus pot crea neplăceri, dacă nu sunt efectuate la timp, precum blocarea mijloacelor de transport/ mărfurilor la punctul de destinație în lipsa avizelor luate din frontiere, contravenții și întârzieri în lanțul logistic de aprovizionare, ajungând chiar până la confiscarea mărfurilor. Prin comparație, în prezent asemenea sincope pot fi identificate înainte de trecerea frontierei de către reprezentanții autorităților (e.g. vama etc), evitând implicații potențial mai grave după trecerea acesteia. În viitor, acest „ajutor” nu va mai fi disponibil.

În concluzie, recomandarea specialiștilor pentru transportatori/ operatori economici ar fi re-evaluarea obligațiilor ce le revin la frontieră din perspectiva Schengen și actualizarea procedurilor necesare pe flux în acest sens, astfel încât de la 1 ianuarie 2025 să beneficieze din plin de zona Schengen.

Aderarea României la Schengen va salva timpul și banii transportatorilor

Cea mai avantajată industrie de aderarea României la Schenghen va fi cea a transporturilor. Conform specialistului în transporturi, transportatorii români vor putea oferi servicii mai rapide și mai ieftine, fiind mai competitivi pe piața internațională. Companiile vor avea un flux de transport previzibil, așa că își vor putea optimiza traseele și termenele de livrare, fiind încurajate exporturile României.

„Transportatorii rutieri pierdeau până la 48 de ore la frontierele cu Ungaria și Bulgaria, uneori chiar și peste. Intrarea României în spațiul Schengen aduce multiple avantaje pentru industria de transport rutier și logistică, cum ar fi reducerea timpilor de așteptare la frontiere, ceea ce va crește eficiența livrărilor și reducerea costurilor operaționale precum costurile cu combustibilul, taxele de drum, costurile cu conducătorii auto”, declară George Dobre, Head of Partnerships - Axxès.

Personalizate pentru tine