România va putea avea șoferi de taxi și Uber din Sri Lanka, Nepal și alte țări

Sursǎ foto: Shutterstock / LCV

România va putea avea șoferi de taxi și Uber din Sri Lanka, Nepal și alte țări

Cuprins Articol:

O serie de schimbări ale modului în care poate fi susținută examinarea pentru atestarea profesională a personalului de specialitate din domeniul transporturilor va permite șoferilor din afara Uniunii Europene să susțină proba în limba engleză. Modificarea regulamentelor de către Ministerul Transporturilor deschide practic ușa angajaților din Sri Lanka, Nepal și alte țări non-UE să devină, printre altele, șoferi de taxi sau Uber/Bolt în România.

Sri Lanka și Nepal sunt țările care furnizează cei mai mulți angajați străini în România, peste 30.000 de salariați locali provenind din aceste state.

Începând cu sesiunea 01-02 martie 2025, Autoritatea Rutieră Română va permite susținerea în engleză a examinării pentru obținerea certificatelor de conducător auto taxi/conducător auto în regim de închiriere, precum și viză taxi/viză închiriere.

Examinarea permite obținerea certificatului de Calificare Profesională Inițială (CPI), deținerea acestuia fiind o condiție obligatorie pentru șoferii care transportă persoane sau mărfuri.

”Examinarea teoretică susținută în limba engleză pentru obținerea certificatelor CPI marfă/persoane și CPI scurt marfă/persoane, se va desfășura doar în București, în datele: 11.04.2025, 13.06.2025, 08.08.2025, 10.10.2025, 12.12.2025”, anunță Autoritatea Rutieră Română.

Examinarea CPI în limba engleză

Examinările la proba practică în limba engleză, se vor desfășura doar în București.

Începând cu data de 20.02.2025, Autoritatea Rutieră Română publică sub formă de chestionare, pe platforma online testare.arr.ro, baza de întrebări în limba engleză pentru obținerea certificatelor CPI marfă/persoane, CPI scurt marfă/persoane, conducător auto taxi/conducător auto în regim de închiriere, precum și viză taxi/viză închiriere,

Toate modificările au loc după ce, în luna noiembrie, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a publicat în Monitorul Oficial nr. 1233, ORDIN nr. 3892 pentru modificarea și completarea Normelor privind autorizarea și controlul centrelor de pregătire și perfecționare profesională a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere.

Prin acest Ordin, se elimină condiția de angajare doar a șoferiilor nonUE care dețin permis de conducere cat. C, CE înainte de septembrie 2009. La intrarea în vigoare a acestui Ordin, firmele de transport pot recruta șoferi nonUE care au obținut permis de conducere cat. C, CE după septembrie 2009.

”Foamea” de angajați străini în România

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a susținut această modificare a legii în condițiile în care transportatorii se plâng de mai mulți ani de un deficit de personal.

Deficitul de personal este o problemă pe care antreprenorii și managerii o aduc des în atenția publică. Față de 2020 sau 2021, tot mai mulți dintre ei au apelat la importul de angajați străini pentru a-și acoperi deficitul de forță de muncă. Până la data de 20 aprilie 2023, în România lucrau 120.165 de cetățeni străini, conform datelor obținute de la Inspecția Muncii, la solicitarea wall-street.ro

Mai jos, lista țărilor de proveniență ale muncitorilor străini care lucrează în România.

Nr. crt. Țara de proveniență a angajatului Număr angajați
1. Nepal 17.974
2. Sri Lanka 12.321
3. Turcia 11.063
4. Apatrid 8.282
5. Ucraina 7.765
6. Republica Moldova 7.487
7. India 7.435
8. Bangladesh 5.239
9. Italia 3.695
10. China 3.228
11. Vietnam 2.608
12. Pakistan 2.404
13. Filipine 2.160
14. Serbia 1.701
15. Ungaria 1.607
16. Grecia 1.547
17. Germania 1.433
18. Egipt 1.428
19. Republica Arabă 1.405
20. Franța 1.305

Sursa: Inspecția Muncii

Date valabile în anul 2023

Personalizate pentru tine