Mașinile de colecție, la fel ca și ceasurile de lux, arta sau aurul, reprezintă o investiție sigură. Rar, în ultimii 30-40 de ani, s-a văzut o scădere în prețurile unor mașini de epocă din eșalonul superior, adică reprezentante de seamă de la cele mai importante și luxoase mărci din lume. Când vorbim de mașini Ferrari, Maserati, Pagani, Mercedes-Benz, dar și unele exemplare de curse, prețurile nu știu s-o ia decât într-o singură direcție, iar aceea este cea ascendentă.
În 2024 nu s-au zdrobit recorduri, dar, ca și în alți ani, Ferrari-urile au dominat și i-au făcut pe bogații lumii să scoată cele mai mari sume din buzunar. Wall-Street.ro a analizat cele mai importante licitații publice de peste an și a pus de-o parte cele mai scumpe șapte mașini, criteriul principal fiind ca prețul de vânzare să sară de borna celor 10 milioane de dolari.
În fapt, toate mașinile din acest top s-au vândut cu cel puțin 11 milioane de dolari, iar majoritatea sunt Ferrari-uri. De fapta, din șapte modele, patru au fost fabricate la Maranello, iar doar un singur automobil nu a fost făcut în Italia.
Totuși, dacă este să facem o retrospectivă a licitațiilor auto de top din 2024, un trend care s-a observat și în anii anteriori a fost mai vizibil ca niciodată anul acesta. Astfel, pentru prima dată, valoarea bunurlor vândute la licitații auto online a depășit-o pe cea a modelelor vândute la licitații în persoană, dar diferența nu este mare: 1,79 de miliarde de dolari strânși în licitații online versus „doar” 1,76 miliarded de dolari în cele față-în-față, conform Hagerty.
7. 1960 Ferrari 250 GT SWB Alloy Coupe - 11.003.281 de dolari (10,59 milioane de euro)
Ferrari 250 GT SWB este precursorul direct al lui 250 GTO, una dintre cele mai scumpe și dorite mașini de colecție din lume. În 1960, când acest 250 GT SWB a fost construit, Ferrari a mai asamblat doar alte 44 de exemplare cu caroserie din aliaj ușor. Acest model, însă, a primit motorul mai puternic Tipo 168B, fiind pregătit în specificație „Competizione” pentru curse.
De aceea, mașina a fost înscrisă, în luna martie a acelui an, în întrecerea de anduranță de 12 ore de la Sebring, în Florida, unde a terminat pe locul 5 în categoria sa. Au urmat alte 14 clasări pe podium în 20 de curse în epocă, Ferrari-ul fiind recent restaurat în urma unui proces laborios car a costat 1 milion de dolari.
6. 2014 Pagani Zonda LM Roadster - 11.086.250 de dolari (10,67 milioane de euro)
Aceasta este singura mașină contemporană din topul anului 2024. Pagani a făcut doar 140 de Zonda în cei mai bine de 10 ani de producție, dar acest model, cunoscut ca Zonda 760 LM Roadster pe numele său complet, este unicat. La început, mașina a fost o Zonda obișnuită, dar după ce proprietarul a văzut prima Zonda LM, exemplarul acesta a fost trimis înapoi la fabrică pentru a fi îmbunătățit și adus la rândul său la specificația LM.
Practic, în lume există doar două Zonda LM: coupe-ul care l-a inspirat pe proprietarul original al acestei mașini și mașina din poză, singura decapotabilă. Peste 60 de componente sunt unicat pe Zonda LM, iar un alt Zonda din seria 760 s-a vândut, în Emirate, cu peste 5 milioane de euro, dar asta în 2019. Acum, după licitația RM Sotheby's din Dubai, această mașină este cel mai scump Pagani vândut vreodată la licitație publică.
5. 1903 Mercedes-Simplex 60 HP Roi des Belges - 12.105.000 de dolari (11,65 milioane de euro)
O mașină de la începuturile automobilului descris de către casa de licitații Gooding & Company drept „una dintre cele mai bune și importante mașini istorice din câte există”. Conform datelor strânse de specialiști, acesta este unul din doar cinci exemplare Mercedes-Simplex 60 HP care supraviețuiesc până astăzi.
La origini, mașina a fost construită la comanda lui Alfred Harmsworth, un magnat media din acele timpuri și a reușit, în 1903, cel mai rapid timp în cadrul Săptămânii Vitezei de la Nisa. De asemenea, mașina a fost expusă vreme de mai bine de 60 de ani la muzeul de la Beaulieu, fiind în proprietatea aceleiași familii (!) de mai bine de 120 de ani.
4. 1955 Ferrari 410 Sport Spider - 12.985.000 de dolari (12,49 milioane de euro)
Mașina din imagine este, ca multe alte Ferrari-uri de competiție ale aniilor '50, deosebită. Construită de Scaglietti, modelul este unicat, fiind prototipul pentru Ferrari 410 Sport. Motorul de sub capotă este același V12 Lampredi ca atunci când mașina era nouă, iar casa de licitații RM Sotheby's susține că însuși Carroll Shelby, creatorul mașinilor sport omonime, a câștigat la bordul acestui 410 Sport o cursă la Palm Springs, în 1956. De asemenea, în ultimii 53 de ani, doar patru posesori au avut în colecție acest automobil, unul dintre ei având grijă de mașină vreme de 37 de ani.
3. 1938 Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider - 14.030.000 de dolari (13,50 milioane de euro)
În lume mai există, la ora actuală, doar cinci astfel de Alfa Romeo 8C 2900B Touring Spider cu șasiul lung. Acest model a fost deținut de mai mulți colecționari cunoscuți, trecând și prin garajul lui Fred Simeone, regretatul medic ce a strâns una dintre cele mai impresionante colecții deschise publicului din Statele Unite. Casa de licitații Gooding & Co. s-a lăudat că această mașină nu a mai fost oferită niciodată la vânzare în cadrul unei licitații publice, iar asta s-a văzut, mașina vânzându-se cu cu peste 14 milioane de dolari și completând un podium care, altfel, ar fi fost dominat complet de Ferrari.
2. 1960 Ferrari 250 California SWB Spider - 17.055.000 de dolari (16,42 milioane de euro)
Pe primele două poziții în topul celor mai scumpe mașini vândute la licitație anul acesta se află două mașini Ferrari 250 GT SWB California Spider, ambele cu specificația foarte căutată „closed headlight”, adică faruri acoperite cu sticlă. Mașinile, însă, sunt separate de trei ani, modelul mai „ieftin” fiind cel din 1960 din imaginea de mai sus. Mașina are, însă, o importanță unică, fiind primul 250 GT SWB California Spider construit de Ferrari.
Fix acest model a fost prezentat la standul Ferrari cu ocazia Salonului Auto de la Geneva din 1960, iar RM Sotheby's au descris mașina drept „cel mai important Ferrari 250 GT SWB Spider de pe piață”. Motorul de sub capotă este și el unul aparte fiindcă are componente de curse, iar culoarea este cea originală (ca și nuanță). În fine, trebuie spus că, la fel ca și Alfa Romeo de pe poziția a treia, acest Ferrari nu mai fusese oferit anterior în cadrul unei licitații publice.
1. 1963 Ferrari 250 California SWB Spider - 17.875.000 de dolari (17,20 milioane de euro)
La capătul celălalt al spectrului de producție, cea mai scumpă mașină vândută la licitație în 2024 este ultimul Ferrari 250 GT SWB California Spider construit. În total, Ferrari nu a asamblat decât 55 de astfel de mașini, iar aceasta a fost finalizată în februarie 1963, iar apoi a fost trimisă către Statele Unite prin importatorul oficial Luigi Chinetti. Ulterior, mașina a fost vândută printr-un dealer din San Francisco. Sub capota mașinii se află în continuare motorul original Colombo V12 de 3.000 cmc și 276 cai putere conectat la o transmisie manuală cu patru rapoarte.






