Parcare de reședință București 2025: Cum poți obține un loc de parcare și cât costă în fiecare sector

Sursǎ foto: Unsplash.com

Parcare de reședință București 2025: Cum poți obține un loc de parcare și cât costă în fiecare sector

Cuprins Articol:

În București, găsirea unui loc de parcare este, adesea, o sarcină dificilă. Nici nu poate fi altfel dacă ne gândim că pentru cele aproximativ 250.000 de locuri din Capitală se „luptă” peste 1,8 milioane de mașini. De aceea, mulți posesori de automobile aleg să-și închirieze de la primărie un loc de parcare de reședință, care ar trebui să-i scape de grija găsirii unui spațiu unde să-și lase mașina. Iată cum poți obține și tu un loc și cât te costă, după majorarea taxelor din 2025.

Internetul este plin de topuri cu orașele în care îți este cel mai greu să găsești un loc de parcare, iar Bucureștiul nu lipsește de pe primele poziții. În timp ce Municipalitatea încearcă să elibereze trotuarele și marginile bulevardelor pentru a trasa noi locuri de parcare publice, există și cei care spun că soluția este fix cea opusă, adică mai puține locuri de parcare, nu mai multe.

Asta susține un dezvoltator imobiliar, deși locurile de parcare reprezintă o afacere bănoasă pentru oricine construiește un complex rezidențial. Pe lângă prețul apartamentului, cei care stau într-un asemenea complex trebuie să se aștepte să mai scoată din buzunar undeva între 5.000 de euro și 13.000 de euro pentru a-și asigura un loc unde să-și parcheze mașina.

Totuși, pentru ceilalți bucureșteni, cei care nu locuiesc în complexe rezidențiale, există alternativa mai ieftină: locurile de parcare de reședință. Mai jos găsești toate informațiile de care ai nevoie pentru a-ți închiria un astfel de loc sau, după caz, pentru a-ți reînnoi contractul de închiriere dacă ai deja un loc de reședință.

Până când îți poți plăti locul de parcare ca să nu îl pierzi

Locurile de parcare de reședință se închiriază pe baza unui contract încheiat anual. De aceea, nu trebuie să-ți bați capul cu plata unei taxe lunare, dar dacă uiți să-ți reînnoiești contractul, locul va fi pierdut și îi va reveni unui alt rezident care a depus deja o cerere și se află pe lista de așteptare.

În București, în funcție de sector, s-a dat deja startul perioadei în care locatarii ce au deja un contract valid pentru un loc de parcare de reședință pot să și-l reînnoiască pe 2025. În sectorul 1, unde există 10.500 de locuri de parcare de reședință, proprietarii de mașini își pot reînnoi contractele existente începând din 15 ianuarie.

Data limită până la care șoferii își pot prelungi contractele pentru locurile de parcare de reședință care le-au fost atribuite este 31 martie 2025. În funcție de sector, acest proces, care include plătirea taxei anuale, se poate face online, dar și la ghișeu.

Unde și cum se face reînnoirea

Fiecare primărie de sector are o platformă online dedicată parcării. Pentru Sectoarele 1 și 2, sunt puse la dispoziție platformele adp1.ro, respectiv adp2.ro. În aceste sectoare, reînnoirea se face online, prin formularele disponibile pe site-urile menționate.

Iată pașii care trebuie urmați pentru prelungirea contractului pentru un loc de parcare de reședință (care pot să difere de la un sector la altul):

  • Pasul 1: Introduceți CNP-ul și numărul de înmatriculare al vehiculului în aplicație.
  • Pasul 2: Solicitați reînnoirea contractului pentru locul de parcare de reședință (veți primi un număr de înregistrare automat).
  • Pasul 3: După ce operatorii Primăriei Sectorului 1 verifică documentele, veți primi un e-mail cu validarea acestora și instrucțiunile de plată sau, în cazul invalidării, veți fi informat corespunzător. Dacă documentele sunt invalidate, va trebui să repetați toți pașii din platformă și să adăugați informațiile corecte sau documentele lipsă.
  • Pasul 4: După efectuarea plății, veți primi contractul prin e-mail.

Vorbind tot de Sectorul 1, plata taxei se poate face online pe ghiseul.ro sau la casieriile DGITL Sector 1, situate pe Str. Piața Amzei nr. 13, Calea Griviței nr. 208-210, Str. Pajurei nr. 13 și Bd. Banu Manta nr.9.

Documentele care trebuie încărcate în aplicație sunt următoarele:

  • actul de identitate (buletin), cu date ce se pot verifica. Fotografiile sau documentele de tip .pdf nu trebuie să fie mișcate sau blurate;
  • viza de flotant (dacă adresa de domiciliu nu este aceeași cu cea din contract);
  • certificatul de înmatriculare al autoturismului cu ITP-ul valabil (toate cele 3 pagini);
  • contractul de leasing (dacă este cazul);
  • contractul de comodat (dacă autoturismul nu este proprietate personală);
  • certificatul de încadrare în grad de handicap (dacă este cazul, selectați în platformă ”handicap” și atașați certificatul cu data valabilă sau pe cel permanent).

Mai departe, pentru șoferii din Sectorul 3, cererile de reînnoire se depun online prin Sistemul Informatic de Gestionare a Parcărilor din Sectorul 3 (GIS). Alternativ, pentru cei care nu pot folosi platforma online, documentele se pot depune și fizic, la registratura instituției. Acestea sunt documentele necesare:

  • Copie C.I.;
  • Copie după certificatul de înmatriculare al autoturismului (talon);
  • Copia poliței de asigurare tip RCA;
  • Copie ITP;
  • Copie după contractul de comodat al autoturismului, dacă este cazul;
  • Certificat de încadrare în grupa de handicap locomotor, dacă este cazul.

La Sectorul 4, primăria primește cereri online prin platforma Direcției de Mobilitate Urbană Sector 4. În mod similar, în Sectorul 5 funcționează platforma parcari.sector5.ro, iar locatarii din acest sector nu mai trebuie să depună alte documente pentru reînnoire. Ei vor primi automat, pe e-mail, informații despre prelungirea contractului, iar după plata taxei aferente reînnoirea se realizează automat pe încă un an. În Sectorul 6, șoferii pot depune documentele online prin portalul Serviciului Parcări Sector 6.

Parcare de reședință în București: Cum obții un loc

Sursă foto: LCV / Shutterstock.com

Cum am arătat anterior, fiecare primărie de sector, dar și Primăria Generală, operează platforme online pentru parcaje. Prin aceste platforme, cei care-și doresc să obțină un loc de parcare de reședință pot depune o cerere și, în funcție de adresa la care locuiesc, vor primi un loc (dacă sunt locuri libere) sau vor fi trecuți pe o listă de așteptare.

Cei trecuți pe lista de așteptare nu trebuie să-și reînnoiască cererea în 2025, dacă au făcut-o în decursul anului 2024 sau anterior. Practic, atunci când se eliberează un loc în proximitatea adresei celui care a făcut o solicitare, se realizează automat reatribuirea acelui loc de reședință în ordinea vechimii cererilor aflate în așteptare.

În funcție de sector, poți cere un loc de parcare și pentru un al doilea automobil proprietate personală, dar poți și să modifici o cerere existentă în cazul schimbării autovehiculului pentru care vrei să ceri un loc de parcare sau în cazul schimbărilor personale, cum ar fi reînnoirea cărții de identitate.

Actele necesare pentru un loc de parcare de reședință

În funcție de sector, actele necesare pentru a intra pe lista celor care vor un loc de parcare de reședință pot să difere. În Sectorul 1, de exemplu, sunt necesare următoarele acte:

  • Cerere de închiriere: Conține datele personale ale solicitantului și semnătura președintelui Asociației de Locatari/Proprietari care confirmă că solicitantul locuiește la adresa menționată în actul de identitate.
  • Act de identitate: Copie și original (CI/buletin).
  • Certificat de înmatriculare al autoturismului: Talon auto cu I.T.P. valabil.
  • Contract de leasing (dacă este cazul): Copie de pe prima și ultima pagină.
  • Contract de comodat (dacă este cazul): Original și copie.
  • Certificat de încadrare în grad de handicap (dacă este cazul), original și copie.

În general, cam toate primăriile de sector cer aceleași acte. În Sectorul 2, unde lucrurile diferă puțin, sunt necesare următoarele documente:

  • Cerere tip avizată de Asociația de Proprietari – PARCARE DE REȘEDINȚĂ

sau

  • Cerere tip – PARCARE PE BAZA DE ABONAMENT
  • Acord privind prelucrarea datelor cu caracter personal
  • Certificatul de înmatriculare al autoturismului (cu inspecția tehnică periodică valabilă)
  • Asigurarea autoturismului la zi (RCA)
  • Cartea sau Buletinul de Identitate
  • (dacă este cazul) Contract de Leasing pentru persoana fizică
  • (dacă este cazul) Contract de Comodat/Închiriere pentru persoanele care folosesc un autoturism de la o persoană juridică, sau de la o persoană fizică

Cum se face cererea de atribuire a unui loc nou de parcare

Cererile de atribuire se realizează online, pe platformele dedicate. La Primăria Sectorului 2, solicitanții trebuie de asemenea să aibă un cont pe platforma Direcției de Venituri și Buget Local Sector 2. Ulterior, în funcție de sector, se urmează pașii ceruți pe site.

De exemplu, la Sectorul 6, ți se cere mai întâi să introduci datele cu privire la adresa pentru care vrei un loc de parcare de reședință. Ulterior, trebuie introduse datele tale personale și, în final, încarci pe platformă ducmentele cerute. În funcție de sector, poți verifica în timp real statusul cererii tale, așa cum este posibil la Sectorul 2.

Cât costă un loc de parcare de reședință în fiecare sector

Harta Bucureștiului cu cele patru zone de parcare. Sursă foto: PMB.ro

Tariful anual pentru un loc de parcare de reședință nu este același pentru întreg sectorul, indiferent la care sector facem referire. Asta pentru că legislația actuală prevede că taxa anuală este stabilită în funcţie de zona unde se afla locul de parcare. Aceste zone împart capitala în mai multe „felii”, respectiv și fiecare sector în parte.

Încă din 2024, s-a aprobat creșterea tarifelor anuale pentru locurile de parcare de reședință cu 10,4% pentru toate zonele Capitalei. În 2024, locul de parcare de reşedinţă în zona A din fiecare sector costa 683 de lei pe an, locul în zona B era 569 de lei pe an, în zona C era 455 de lei pe an, iar în zona D era 341 de lei.

Acum, după creșterea prețurilor, tarifele sunt următoarele:

  • Zona A – 754 de lei
  • Zona B – 628 de lei
  • Zona C – 502 de lei
  • Zona D – 376 de lei

Ce mașini au gratuitate pe locurile de parcare din București

Există, totuși, și mașini care sunt exceptate de la plata acestor taxe anuale. Este vorba de vehiculele 100% electrice sau cele hibride. Pentru a beneficia de gratuitate, aceaste categorii au obligația de reînregistrare online a vehiculelor în Registrul Autovehiculelor Electrice în perioada 01.12.2024 – 31.01.2025. Înregistrările existente, valabile până la 31.12.2024, vor fi prelungite automat până la data de 31.01.2025.

Cât costă locurile de parcare pentru riverani

În Sectoarele 1, 2, 5 și 6, primăriile nu au pus la dispoziție și alte parcări pe lângă cele făcute de Primăria Capitalei. Astfel, o alternativă pentru șoferii din aceste sectoare este să se adreseze direct Primăriei Generale în vederea obținerii, pe aceleași locuri marcate cu albastru, a unui loc de parcare pentru riveran.

Locurile de parcare marcate cu albastru se află în grija Companiei Municipale Parking București, care oferă abonamente pentru riverani. Conform unei Hotărâri a Consiliului General al Capitalei din 2022, abonamentul pentru utilizatorii riverani este valabil pentru ”persoane fizice cu domiciliul sau reședința adiacente parcajului, și care posedă autoturisme înmatriculate în București sau utilizate în baza unor contracte de leasing, precum și în baza unor contracte de comodat.”

Pentru a cere un astfel de loc de parcare pentru riverani, trebuie transmisă o solicitare online pe riverani.cmpb.ro, iar prețurile pot fi mai mici decât cele pe zone. Tarifele se percep pe lună, dar și pe an, după cum urmează:

  • 50 lei/lună - TVA inclus
  • 500 lei/an - TVA inclus

Diferența principală este că vorbim de locuri fără rezervare, similare cu locurile de reședință nenominale din Sectorul 3 al Capitalei. Cu alte cuvinte, plătești, dar nu ai un loc anume rezervat pentru tine în proximitatea locuinței, ci poți parcare pe oricare dintre cele marcate cu albastru ce se găsesc în apropierea adresei tale.

„Se pot aloca maximum două abonamente de riveran pentru fiecare unitate locativă. Pentru fiecare autovehicul se va transmite formular separat. În cazul în care optați pentru abonamentul de o lună, acesta trebuie reînnoit prin transmiterea unui nou formular cu minim 3 zile lucrătoare înainte de expirarea precedentului abonament”, se arată pe site-ul CMPB.

Sectorul 3: Loc de parcare de reședință sau nenominal

Sursă foto: Facebook.com / Primăria Sectorului 3

Încă din 2023, în Sectorul 3 s-a schimbat situația parcării. Acolo există locuri de parcare de reședință nominale, dar și nenominale, pe care pot parca și alte persoane, pe o perioadă limitată, contra cost. Locurile de parcare nominale sunt marcate cu alb, iar cele nenominale cu galben. De asemenea, în sistemul informatic de gestionare a locurilor de parcare din Sectorul 3 (GIS) locurile de parcare nominale sunt marcate cu roșu, cele nenominale cu negru, în timp ce pe culoarea portocaliu apar relocările.

Iată ce se menționează pe platforma primăriei: „Prin excepție de la prevederile regulamentului, un procent de până la 60% din totalul locurilor de parcare, vor avea destinația de locuri nenominale, acestea putând fi utilizate de către posesorii autorizațiilor de parcare nenominale.” Menționăm că, în 2023, circa 30% din toate locurile de parcare din sector erau nenominale.

  • Pentru locurile de parcare nenominale:

„Autorizațiile de parcare eliberate pentru locurile de parcare nenominale, dau dreptul titularilor acestora să utilizeze locurile de parcare nenominale din zona menționată în autorizația de parcare pe care o dețin și locurile de parcare nenominale situate in zonele învecinate cu aceasta, conform anexei la prezentul regulament, precum și orice loc de parcare nenominal de pe raza Sectorului 3, de Luni până Duminică, între orele 08:00 – 18:00, excepție făcând parcarea subterană Decebal”.

  • Pentru locurile de parcare nominale:

„Autorizațiile de parcare eliberate ca urmare a atribuirii unui loc de parcare nominal, dau dreptul titularului acesteia să utilizeze locul de parcare de Luni până Duminică, iar în cazul în care locul de parcare este liber, pe locul respectiv poate parca orice persoană care tranzitează zona cu condiția afișării la loc vizibil a unui număr de telefon pentru a putea fi contactat, iar in maxim 15 minute de la momentul contactării de către titular, să elibereze locul ocupat.”

Astfel, cei care trec prin Sectorul 3 și nu locuiesc acolo sau nu au un contract pentru un loc de parcare nenominal sau nominal, pot parca pe locurile nenominale pe perioadă determinată. Tariful unic de plată, indiferent de oră sau ziua săptămânii, este 5 lei/oră. Tariful se achită anticipat, prin intermediul unui SMS sau prin alte aplicații informatice.

Sectorul 4: Taxă suplimentară și pentru cei care nu au niciun loc de parcare

În Sectorul 4, din acest an, se va aplica o nouă taxă de parcare, mult contestată la finele lui 2024. Consiliul Local al Sectorului 4 a aprobat taxa care-i face buni de plată pe toți posesorii de mașini din sector. Pe cifre, asta înseamnă că vor trebui să plătească peste 100.000 de persoane, în condițiile în care în Sectorul 4 există peste 180.000 de automobile înmatriculate la adrese de pe aria sectorului, dar doar 67.303 locuri de parcare.

Această nouă taxă se aplică pe o perioadă de 10 ani și trebuie plătită anual de către șoferii care nu au un loc de parcare (fie de reședință, fie privat, fie unul închiriat dintre cele publice) pentru mașina proprietate personală.

Într-un comunicat de presă, Primăria Sectorului 4, a prezentat noua taxă ca pe o „facilitate”, deoarece taxa este mai mică decât valoarea unui abonament anual pentru un loc de parcare public. „Deținătorii mașinilor vor putea achita o taxă anuală redusă la 540 de lei, față de 720 de lei, cât plăteau până acum în fiecare an, în baza abonamentelor lunare în valoare de 60 de lei,” arată sursa citată.

Taxa, care a intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2025, se va aplica cu o singură modificare, față de versiunea originală a propunerii trimise spre dezbatere publică. Concret, se extinde durata până la care șoferii care au mașini în Sectorul 4, dar nu au și locuri de parcare, pot plăti cei 540 de lei. Noul termen limită este la 30 iunie 2025.

Cine este exceptat de la plata noii taxe din Sectorul 4

Conform proiectului, mai multe categorii de cetățeni sunt exceptați de la plata taxei.

  • Dețin terenuri sau proprietăți private cu destinația de parcaje conform autorizațiilor de construire sau documentațiilor de urbanism, în condiții legale.
  • Dețin contracte de închiriere/comodat valabile pe durata întregului an pentru locuri de parcare în parcări publice.
  • Dețin contracte de închiriere/comodat valabile pe durata întregului an pentru locuri de parcare în parcări private.
  • Dețin abonamente anuale achitate pentru locuri de parcare publice, gestionate de Direcția Mobilitate Urbană Sector 4.
  • Persoanele fizice și juridice care se încadrează în categoriile prevăzute de legislația în vigoare privind scutirile de taxe și impozite locale, în conformitate cu prevederile art. 485 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Personalizate pentru tine