Consilierii locali din Sectorul 4 au votat în favoarea unei noi taxe care se va aplica tuturor celor peste 100.000 de cetățeni care au mașina înmatriculată în sector, dar nu dețin și un loc de parcare pentru aceasta. În timp ce reprezentanții PSD spun că, astfel, șoferii vor putea parca gratuit, pe întreg parcursul anului, pe locurile de parcare publice, cei de la REPER și AUR au transmis că taxa este abuzivă și ilegală, deoarece n-ar oferi nimic în schimb.
O nouă taxă introdusă în dezbatere publică ieri a trecut de votul din Consililul Local al Sectorului 4. Astfel, de la 1 ianuarie 2025, unii șoferi cu mașini înmatriculate în acest sector vor avea de plătit, pe o perioadă de 10 ani, o taxă anuală de 540 de lei. Este vorba de cei care nu au un loc de parcare (fie de reședință, fie privat, fie unul închiriat dintre cele publice) pentru mașina proprietate personală.
Într-un comunicat de presă, Primăria Sectorului 4, a prezentat noua taxă ca pe o „facilitate”, deoarece taxa este mai mică decât valoarea unui abonament anual pentru un loc de parcare public. „Deținătorii mașinilor vor putea achita o taxă anuală redusă la 540 de lei, față de 720 de lei, cât plăteau până acum în fiecare an, în baza abonamentelor lunare în valoare de 60 de lei,” arată sursa citată.
„Boul regulament se va adresa celor aproximativ 115.000 de autoturisme, pentru care posesorii acestora nu dețin, sub nicio formă juridică, un loc de parcare. În momentul de față, aceștia au doar posibilitatea de a parca în parcările publice amenajate la marginea bulevardelor, pentru care costul utilizării parcării este de 60 de lei lunar, cu obligativitatea de a folosi doar parcajul din zona pentru care a fost eliberat abonamentul.”
Cine este exceptat de la plata taxei
Conform proiectului, mai multe categorii de cetățeni sunt exceptați de la plata taxei.
- Dețin terenuri sau proprietăți private cu destinația de parcaje conform autorizațiilor de construire sau documentațiilor de urbanism, în condiții legale.
- Dețin contracte de închiriere/comodat valabile pe durata întregului an pentru locuri de parcare în parcări publice.
- Dețin contracte de închiriere/comodat valabile pe durata întregului an pentru locuri de parcare în parcări private.
- Dețin abonamente anuale achitate pentru locuri de parcare publice, gestionate de Direcția Mobilitate Urbană Sector 4.
- Persoanele fizice și juridice care se încadrează în categoriile prevăzute de legislația în vigoare privind scutirile de taxe și impozite locale, în conformitate cu prevederile art. 485 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
De asemenea, se menționează și că cei care și-au înregistrat o mașină în timpul anului sau care au închiriat un alt loc de parcare, vor plăti o taxă parțială, aferentă părții din an în care au intrat sau intră în incidența legii.
Care sunt modificările față de varianta originală a taxei
Taxa, care va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2025, se va aplica cu o singură modificare, față de versiunea originală a propunerii trimise spre dezbatere publică. Concret, se extinde durata până la care șoferii care au mașini în Sectorul 4, dar nu au și locuri de parcare, pot plăti cei 540 de lei. Noul termen limită este la 30 iunie 2025.
Partidul REPER a anunțat, după vot, că va cere in instanță suspendarea și apoi anularea hotărârii, considerând-o profund ilegală. Cătălin Teniță, consilier din partea partidului, a explicat și că taxa nu acoperă necesarul de bani pentru construcția de noi parcări. El a argumentat și că, în motivarea noii taxe, este neclară destinația banilor, aceștia ne fiind folosiți doar pentru parcări, ci și pentru alte proiecte de infrastructură urbană.
„75 de centimetri patrați de parcare supraterană. Mai puțin decât telefonul pe care il țineți in mână. Atât ar putea cumpăra Sectorul 4 cu taxa de parcare când nu ai parcare,” a scris Cătălin Teniță pe Facebook. „De vreme ce în octombrie au platit 128.000 euro/loc de parcare, construcție noua în Olteniței, nu in buricului Bucurestiului,” a adăugat acesta, referindu-se la noua parcare criticată și de cei de la AUR.
„Cu banii de la 100.000 de platitori pe fum vor face 100 locuri anual. Ultimilor le va veni randul la parcare pe bune în 3024”, a mai transmis acesta.