Posesorii de mașini din Sectorul 4 al Bucureștiului ar putea fi buni de plată de la 1 ianuarie, dacă o nouă taxă va fi aprobată în Consiliul Local. Concret, autoritățile vor să strângă bani de la cei care se bucură de confortul oferit de o mașină, fără a deține și un loc de parcare pentru aceasta, scrie Digi24. Conform datelor existente, peste 100.000 de persoane din Sectorul 4 s-ar afla în această situație.
Documentul se află, în prezent, în consultare publică, iar Primăria vede birul ca o sursă de finanțare pentru noi proiecte de infrastructură urbană în sector, dar și ca o metodă de a descuraja achiziția necontrolată de mașini. Statisticile arată că, în sectorul unde edil este Daniel Băluță sunt înmatriculate peste 180.000 de mașini, dar doar 67.303 locuri de parcare.
În acest total sunt incluse și cele 9.500 de locuri de parcare publice, care intră sub un regim standard de taxare aplicabil și în restul sectoarelor Capitalei. Un studiu a arătat că, doar de pe urma acestor locuri publice taxabile, administrațiile locale din țară au strâns peste 90 de milioane de euro.
Cui i se aplică noua taxă din Sectorul 4
Dacă taxa va fi votată în Consiliu, ea se va aplica celor care dețin o mașină, dar nu și un loc de parcare pentru aceasta. Ea se va achita multiplicat, în cazul celor care au pe numele lor mai multe automobile. De asemenea, conform textului de lege, taxa s-ar aplica, de la 1 ianuarie 2025, pe o perioadă de 10 ani. Se pare că valoarea taxei va fi de 540 de lei pe an pentru fiecare autovehicul.
„Se aprobă instituirea taxei speciale pentru dezvoltare urbană în Sectorul 4 al Municipiului București, pentru finanțarea serviciului de interes public local în vederea creșterii numărului de parcări publice și de reședință, optimizarea mobilității urbane și scăderea poluării. (…)
Taxa se aplică din data de 01.01.2025 pe o perioadă de 10 ani, tuturor persoanelor fizice sau juridice care au în proprietate sau în folosință un autovehicul aflat în evidențele Direcției Generale de Impozite și Taxe Locale Sector 4 și care nu dețin în proprietate sau în folosință un spațiu având destinația de parcaj și prevăzut ca atare în documentațiile de urbanism, pentru fiecare autovehicul în parte”, se arată în documentele publicate de primărie.
Banii strânși vor fi folosiți pentru construirea (și trasarea) de noi locuri publice de parcare, dar și pentru dezvoltarea infrastructurii urbane din sector. Pentru a nu exista controverse, autoritățile au definit și ceea ce este un loc de parcare. Prin această sintagmă înțelegem „orice spațiu având destinația de parcaj și prevăzut ca atare în documentațiile de urbanism, deținut în proprietate sau în folosință prin contract de închiriere/comodat sau pe baza abonamentului nominal sau nenominal achitat anual”.
Evident, cei de la primărie s-au gândit și la scenariile atipice, astfel că ești bun de plată și dacă îți cumperi o mașină pe parcursul anului sau dacă, în timpul anului, ai obținut un loc de parcare. În aceste scenarii, plătești taxa aferentă perioadei în care ai avut mașina sau, alternativ, pentru perioada în care n-ai avut pe numele tău un loc de parcare.
Cine este exceptat de la noua taxă
Există mai multe scenarii, înșirate în regulamentul noului proiect de lege, în care poți să nu plătești suma ce sare de 100 de euro anual:
- Dețin terenuri sau proprietăți private cu destinația de parcaje conform documentațiilor de urbanism, în condiții legale.
- Dețin contracte de închiriere/comodat valabile pe durata întregului an pentru locuri de parcare în parcări publice sau private.
- Dețin abonamente anuale achitate pentru locuri de parcare publice gestionate de Direcția Mobilitate Urbană Sector 4.
- Beneficiază de scutire persoanele fizice și juridice care se încadrează în categoriile prevăzute de legislația în vigoare privind scutirile de taxe și impozite locale.
Recent, s-a anunțat că proiectul de lege va fi dezbătut în Consiliu astăzi, 12 decembrie 2024. Deja, legea a întâmpinat opoziție din partea consilierilor AUR, care o consideră abuzivă: „Pretinsa justificare a acestei taxe este finanţarea construcţiei unei parcări supraetajate pe Şoseaua Olteniţei, al cărei cost astronomic se ridică la 37 de milioane de euro, echivalentul a 128.000 de euro pentru fiecare loc de parcare. Această sumă depăşeşte preţul unui apartament în Bucureşti. Este inacceptabil ca în loc să se concentreze pe proiecte sociale reale, administraţia să încerce să scoată bani din buzunarul cetăţenilor pentru a finanţa proiecte cu preţuri nejustificat de mari”, au transmis consilierii AUR.