Au început să curgă amenzile pentru șoferii prinși de sistemul e-SIGUR: Ce spune Poliția Română

Sursǎ foto: Shutterstock.com

Au început să curgă amenzile pentru șoferii prinși de sistemul e-SIGUR: Ce spune Poliția Română

Cuprins Articol:

Sistemul de monitorizare a traficului „e-SIGUR” a intrat în funcțiune la începutul anului, iar camerele automatizate montate pe mai multe drumuri din țară au făcut deja „prima victimă”. Este vorba despre o femeie, de 28 de ani, din Adjud, care a fost surprinsă cu o viteză de 73 km/h, cu 23 km/h peste cea legală în localitate.

„Fapta a fost înregistrată cu aparatul radar marca Trucam II, iar sancțiunea a fost aplicată după colectarea datelor prin sistemul e-SIGUR și parcurgerea pașilor legali necesari,” se arată într-un comunicat.

Sistemul de monitorizare rutieră „e-SIGUR”, activ din 2025

Începând cu 1 ianuarie 2025, a fost operaționalizat sistemul de monitorizare a traficului rutier pe drumurile publice din România cu privire la posibile încălcări ale normelor de circulație pe drumurile publice, obținute cu mijloace tehnice din dotarea Poliției Române și colectate automat prin sistemul e-SIGUR.

Acest sistem prelucrează imaginile surprinse cu ajutorul cinomometrelor Trucam pe autostrăzile A1 și A2, precum și în județul Vrancea, în zonele cu risc ridicat. Ulterior, acest sistem va fi extins la nivel național. Constatarea și aplicarea sancțiunilor se realizează de polițiști nominalizați în acest sens.

Reamintim că nerespectarea regimului legal de viteză reprezintă una dintre principalele cauze ale accidentelor rutiere, iar respectarea legislației de către toți participanții la trafic ar reduce semnificativ dramele care se întâmplă pe șosele. Scopul implementării acestui sistem și al tuturor acțiunilor desfășurate în teren de polițiști este prevenirea evenimentelor rutiere și protejarea tuturor participanților la trafic, mai arată sursa citată.

Monitorizarea automatizată, promulgată printr-o lege din 2022

În 2022, pe vremea când România nu dispunea de o rețea activă, la nivel național, de radare fixe, Ministerul Transporturilor a anunțat o inițiativă de creștere a siguranței pe șosele susținută cu fonduri din PNRR.

Încă din luna aprilie a acelui an aflam primele informații despre acest nou plan, denumit Strategia Națională de Siguranță Rutieră 2022-2030. Cu o valoare de 617 milioane de euro, bani veniți atât din PNRR, cât și din buzunarul Guvernului, planul include montarea a 300 de radare mobile și 500 de camere video pe șosele. Acestea vor face parte dintr-un sistem automatizat care va putea amenda șoferii conectându-se la bazele de date ale Poliției Române pentru a-i identifica pe cei care încalcă legea. Ținta este ambițioasă, anume reducerea cu 50% procente a numărului de persoane rănite grav și al deceslor până în 2030.

La acel moment, aflam că sistemul „e-SIGUR” „procesează automat datele și informațiilor din cadrul sistemelor de transport inteligente gestionate din cadrul centrelor de monitorizare a traficului pe drumurile de interes național și va crea semnalări privind posibila încălcare a normelor de circulație pe drumurile publice sau posibila prezență în trafic a unor vehicule supuse confiscării, posibila prezență în trafic a unor vehicule care circulă fără achitarea tarifului de utilizare și a tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri și posibila încălcare a normelor de circulație pe drumurile publice.”

Radarele urmau să fie semnalizate prin panouri la 1.000 și la 500 de metri distanță de poziția radarului, pe autostradă. Pe DN-uri, înafara localității, panourile trebuiau să fie plasate la 500 și la 100 de metri de radar, iar în localitate, ele trebuiau plasate la 100 și la 50 de metri de radar.

Ca detaliu interesant, în octombrie 2022 se stipula că termenul limită de implementare a sistemului automatizat este decembrie 2022 - termen ce evident nu a fost respectat.

Cum funcționează sistemul „e-SIGUR”

„Prin instituirea e-SIGUR se urmăreşte realizarea obiectivului general al Strategiei Naţionale pentru Siguranţă Rutieră aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 682 din 25 mai 2022, respectiv reducerea cu 50%, până în anul 2030, comparativ cu anul 2019, a numărului persoanelor decedate şi cu 50% a numărului persoanelor grav rănite în urma producerii accidentelor rutiere”, stipulează legea.

Astfel, sistemul e-SIGUR va semnala următoarele aspecte:

  • depășirea limitei maxime admise de viteză pentru categoria de vehicul pe un anumit sector de drum
  • încălcarea interdicţiei sau restricţiei de a conduce un vehicul pe o bandă a sensului de deplasare
  • nerespectarea semnificaţiei culorii roşii a semaforului
  • conducerea pe drumurile publice un vehicul a cărui înmatriculare este suspendată
  • nerespectarea regulilor privind trecerea la nivel cu calea ferată
  • comportamentul agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice
  • controlul achitării tarifului de utilizare și a tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri naționale

Personalizate pentru tine