În condiții de iarnă, traficul rutier este îngreunat, ninsoarea obligând șoferii să reducă viteza. Codul Rutier modificat în 2025 aduce și el mai multe precizări cu privire la condusul în sezonul rece, pe ninsoare, polei și gheață.
Care este viteza maximă admisă pe ninsoare
În România, condusul pe timp de iarnă este reglementat relativ vag în lege. De pildă, atunci când vine vorba de cauciucurile de iarnă, Codul Rutier prevede că șoferii trebuie să le utilizeze atunci când condițiile de drum o cer, indiferent de sezon sau de data din calendar. În mod similar, responsabilitatea este pusă pe umerii șoferilor și când vine vorba de viteză.
Concret, indiferent de limitele de viteză obișnuite de pe un sector de drum, șoferilor le este recomandat să adapteze viteza la condițiile meteo, în funcție de aderență și de vizibilitate. Deci, dacă drumul este înzăpezit, dacă asfaltul este acoperit cu gheață sau polei, șoferillor li se transmite să încetinească și să ruleze într-un ritm care să le permită să reacționeze la timp în situații de urgență.
În lege, nu se menționează limite de viteză specifice pe timp de iarnă, dar autoritățile au uneltele necesare pentru a limita viteza pe anumite secțiuni de drum afectate de ninsori abundente, polei sau viscol. În mod normal, legea prevede următoarele limite de viteză, în funcție de tipul de drum:
- 50 km/h în localitate;
- 90 km/h pe drumurile naționale sau județene;
- 100 km/h pe drumurile europene;
- 120 km/h pe drumurile expres;
- 130 km/h pe autostradă.
În cazul vehiculelor care tractează o remorcă sau o rulotă, legea prevede o limită maximă de viteză în afara localităților cu 10 km/h sub limita impusă mașinilor care nu tractează ceva. În plus, vehiculele de mare tonaj, precum sunt camioanele sau autobuzele, au limite de viteză diferite, mai mici, în afara localităților:
Cu acordul Poliției Rutiere, administratorul unui drum public poate impune limite temporare de viteză, care sunt decise de la caz la caz. De pildă, pe Autostrada București - Pitești, administratorul drumului impune o limită de viteză de 80 km/h în condiții de ploaie serioasă, limită impusă pe anumite șosele expres sau autostrăzi și în condiții de iarnă. Șoferii trebuie, însă, să verifice informațiile emise de autorități pentru a se asigura asupra limitelor specifice de viteză în funcție de ruta pe care o iau în calcul.
În mod normal, orice specialist este de părere că, dacă drumul este acoperit de zăpadă, viteza maximă de rulare nu ar trebui să depășească 20-30 km/h. Evident, în acest context trebuie să ai cauciucuri de iarnă și, în cazul vehiculelor de mare tonaj (cu masă maximă admisă de peste 3,5 tone), trebuie echipate roțile de tracțiune cu lanțuri antiderapante.
Ce amenzi riscă șoferii vitezomani
De anul acesta, Codul Rutier pedepsește mai aprig șoferii care apasă prea tare pedala de accelerație. De la 1 ianuarie, punctul de amendă a crescut în România, în concordanță cu mărirea salariului minim pe economie. Acesta a urcat de la 165 de lei la 202,5 de lei, ceea ce reprezintă 5% din valoarea salariului minim brut pe țară.
Conform legislației în vigoare, amenzile pentru depășirea limitelor de viteză sunt cuprinse între 405 lei și 4.050 de lei, în funcție de diferența dintre viteza maximă de pe un sector de drum și viteza cu care a fost surprins șoferul teribilist.
Iată care sunt amenzile pentru viteză, în funcție de numărul de puncte de amendă prevăzut în Codul Rutier:
- 2-3 puncte de amendă dacă depășești viteza cu 10-20 km/h;
- 4-5 puncte de amendă dacă depășești viteza cu 21-30 km/h;
- 6-8 puncte de amendă dacă depășești viteza cu 31-40 km/h;
- 9-20 de puncte de amendă dacă depășești viteza cu 41-50 km/h;
- 9-20 de puncte de amendă dacă depășești viteza cu peste 50 km/h + suspendarea permisului de conducere pentru 90 de zile;
- 9-20 de puncte de amendă dacă depășești viteza cu peste 70 km/h + suspendarea permisului de conducere pentru 120 de zile.
Sfaturi pentru conducere în siguranță pe timp de iarnă
În condițiile unui drum înzăpezit sau acoperit cu gheață sau polei, experții în conducere defensivă oferă mai multe sfaturi pentru șoferi ca o călătorie obișnuită să nu se încheie într-un mod nefericit. În funcție de tipul de mașină, șoferii trebuie să aibă grijă la câteva aspecte esențiale, dar unele sfaturi se aplică oricărui participant la trafic.
În primul rând, viteza trebuie să fie adecvată pentru condițiile de drum, deoarece distanța de frânare se poate mări cu până la 10 ori pe un drum alunecos și înzăpezit. De aceea, cel de la volan trebuie să păstreze o distanță mai mare până la mașina din față, pentru a putea reacționa în cazul unei frânări de urgență - care poate fi făcută în siguranță mai degrabă dacă viteza este redusă.
Totodată, în funcție de tipul de mașină, frânarea trebuie executată diferit. Dacă mașina nu este echipată cu ABS, atunci șoferul trebuie să știe să moduleze aplicarea frânei, pentru a nu bloca roțile. În general, este greșită bruscarea comenzilor, nu doar frâna, ci și accelerația și direcția. Dacă sunt bruschate direcția sau pedalele, este mai ușor ca mașina să derapeze. În cazul unei mașini cu ABS, frâna poate fi apăsată complet, cu încredere, sistemul aplicând treptate puterea de frânare pentru a evita blocarea roților.
De asemenea, în mers, dar și la plecare, pentru a evita patinarea roților, șoferul poate alege o treaptă superioară de viteză (de pildă, să plece de pe loc cu treapta a doua). În pantă, însă, trebuie aleasă o treaptă inferioară de viteză și, la fel, trebuie păstrată o distanță mai mare până la mașina din față. Nu se recomandă, dacă se poate, oprirea în pantă și nici schimbarea vitezelor în pantă. Pe viraje, nu trebuie bruscate comenzile sau aplicată o frână sau o accelerare bruscă.