Noile tarife care vor fi mpuse de administrația Trump vor lovi direct industria auto, dar și pe cei care-și doresc o mașină nouă. Conform unui studiu recent, prețurile modelelor obișnuite vor crește în medie cu 4.000 de dolari din cauza „războiului” economic pornit de Washington împotriva Canadei și a Mexicului, în timp ce costul mașinilor electrice ar putea crește cu până la 12.000 de euro, scrie CarBuzz.
Tarifele vamale împotriva Canada, Mexic, în vigoare de astăzi
Noile taxe vamale mărite cu 25% se aplică începând din data de 4 martie pentru toate produsele importate din Mexic și Canada. Conform unui studiu realizat de Anderson Economics Group (AEG), asta îi va arde la buzunar pe cei care doresc să-și cumpere o mașină nouă în perioada următoare.
Administrația Trump a anunțat și taxe crescute cu 10% pentru importurile din China, iar toate aceste măsuri se vor resimți în prețul mașinilor noi comercializate peste Ocean. În medie, prețul unui crossover compact ar urma să crească cu 4.000 de dolari, dar prețul ar putea să „explodeze” în cazul mașinilor cu multe componente din Mexic sau care sunt asamblate în întregime acolo.
Concret, un SUV de mari dimensiuni s-ar putea scumpi cu 9.000 de dolari, în timp ce o camionetă ar putea să aibă un preț de listă mai mare cu o sumă similară. În prezent, în Statele Unite, prețul mediu al unei mașini noi este de 48.641 de dolari, dar cea mai mare scumpire ar afecta vehiculele pe baterii.
Studiul AEG arată că, în medie, costul modelelor „verzi” ar crește cu 12.000 de dolari, iar asta fără să fie luată în calcul anularea subvențiilor guvernamentale pentru achiziția de EV-uri. „Unele modele și nivele de echipare vor dispărea pur și simplu”, a declarat pentru Bloomberg Patrick Anderson, CEO al AEG. „Aproape imediat, noile tarife se vor simți în piață, mai ales în cazul modelelor implicate direct în comerțul SUA - Mexic și SUA - Canada”.
De ce se vor scumpi electricele mai mult decât modelele obișnuite
În mod normal, o mașină pe baterii folosește mai mult oțel și aluminiu în construcția sa decât un model similar cu motor cu ardere internă (ICE). Astfel, presiunea va fi mai mare pe constructorii de electrice, inclusiv Tesla, ceea ce ar putea duce la o situație interesantă deoarece Elon Musk este unul dintre apropiații președintelui Trump.
Motivul este simplu: deși Tesla își construiește mașinile vândute în Statele Unite în două uzine aflate în interiorul țării, respectiv Gigafactory-ul din Austin, Texas, și cel din Fremont, California, majoritatea componentelor vin din Mexic, China și Canada - fix țările lovite de noile tarife. Concret, circa 15% din piesele de pe o Tesla Model Y provin din Mexic, în timp ce producătorul american încearcă deja să facă tot posibilul să evite o altă taxă de 25% aplicată pe grafitul din China. Grafitul este una dintre materiile prime importante în bateriile de tip litiu-ion.
Pe lângă Tesla, care nu face mașini în Canada sau în Mexic, cei mai mari trei producători americani (Ford, GM și Chrysler) au uzine într-una dintre cele două țări sau chiar în ambele.
Ford produce Mustang Mach-E, Bronco Sport și Maverick în Mexic, unde mâna de lucru este mai ieftină, iar același lucru este valabil pentru o parte din camionetele RAM. Totodată, rivalul lui Ram, Chevrolet Silverado, este un produs asamblat în Canada, Mexic, dar și SUA.
Ca răspuns la noile tarife, producătorii se grăbesc să-și umple stocurile cu componente din Mexico, China și Canada înainte de intrarea în vigoare a acestora. Ford este într-o adevărată „cursă” să aducă cât mai multe componente peste granița SUA - Canada, iar asta duce la noi provocări logistice. Un oficial al Ovalului Albastru a spus că motoarele, de pildă, așteptau în Ontario, Canada, înainte de a fi aduse la uzinele din State, dar situația noilor taxe a schimbat lanțul de aprovizionare, agregatele fiind transportate imediat peste graniță și lăsate în depozite din interiorul Americii.