Reguli mai dure pentru șoferi, propuse de Bruxelles: Permisul de conducere va putea fi suspendat pe întreg teritoriul UE

Sursǎ foto: Shutterstock.com

Reguli mai dure pentru șoferi, propuse de Bruxelles: Permisul de conducere va putea fi suspendat pe întreg teritoriul UE

Cuprins Articol:

Parlamentul și Consiliul European s-au pus de acord asupra noului regulament pentru emiterea de permise auto digitale în interiorul Uniunii, dar și pentru a pedepsi mai dur șoferii care încalcă Codul Rutier și își pierd dreptul de a circula pe drumurile publice.

Ce prevăd noile propuneri care au primit deja acordul de la statele membre

La nivelul întregii Uniuni Europene, circa 20.000 de persoane își pierd viața anual în incidente rutiere. Pentru a reduce această cifră dramatică, s-a convenit schimbarea legislației cu privire la suspendarea permisului unui șofer prins că încalcă legea. Măsurile fac parte din strategia UE de a elimina complet morții de pe șosele până în 2050.

Conform datelor Eurostat, decesele pe drumurile din țările care fac parte din Blocul comunitar au scăzut cu doar trei procente în 2024, iar regulile introduse pentru noii deținători de permise auto sunt insuficiente pentru a accelera această scădere. Astfel, o înțelegere de principiu organizează cadrul pentru ca un șofer care și-a pierdut dreptul de a conduce într-o țară anume a UE, să nu poată să se urce la volan în niciun alt stat din Uniune.

Concret, până acum, dacă aveai un permis care a fost emis în România, dar ți se suspenda dreptul de a conduce în Franța, această sancțiune se aplica doar pe teritoriul Hexagonului. Tu, însă, puteai conduce în continuare o mașină pe străzile din România sau din alte state europene.

În viitor, acest lucru nu va mai fi posibil. Dacă îți pierzi permisul în Franța, mergând pe același exemplu, atunci automat nu vei mai putea conduce nici în România. Totodată, țara de emitere a actului de conducere va avea și obligația de a aplica această interdicție și în toate celelalte state membre - deci vei avea un permis invalid în toată Uniunea pe durata de aplicare a sancțiunii.

„Prin introducerea unor criterii mai clare și mai oportune pentru suspendarea privilegiilor de șofat din cauza încălcărilor grave, această măsură îi protejează nu numai pe șoferii responsabili, ci și pe întreaga comunitate”, a declarat eurodeputatul Matteo Ricci, citat de AFP.

România, țara din UE cu cele mai periculoase șosele

Conform statisticilor realizate la nivelul Uniunii, pe străzile din România se moare cel mai mult, iar asta deși numărul accidentelor mortale a scăzut în ultimii ani de zile. Față de Suedia, țara cea mai sigură din UE la acest capitol, pe șoselele din țara noastră se moare de patru ori mai mult.

Din cei 19.800 de oameni care au pierit pe drumurile statelor membre anul trecut, 1.500 au suferit leziuni letale în incidente petrecute pe teritoriul României. Chiar și așa, datele poliției arată o scădere a numărului de accidente pe primele 11 luni ale anului față de aceeași perioadă din 2023, ceea ce a dus și la o scădere a numărului de decese și de răniri.

În perioada ianuarie - noiembrie 2024, la nivel național, s-au înregistrat 3.862 de accidente, în urma cărora 1.333 de persoane au decedat și 2.980 au fost rănite grav. Asta înseamnă că, doar în decembrie 2024 au murit pe șoselele din România aproape 170 de oameni.

Totuși, comparativ cu situația similară înregistrată în anul 2023, se constată scăderea numărului de accidente -234 (-5,7%), scăderea numărului de persoane decedate -55 (-3,9%) și scăderea numărului persoanelor rănite grav -217 (-6,7%).

De asemenea, comparativ cu perioada similară a anului 2019, se constată scăderea tuturor indicatorilor dinamici de analiză, după cum urmează: -3.888 de accidente (-50,1%), -314 persoane decedate (-19%) și -4.333 de persoane rănite grav (-59,2%).

Care sunt cauzele din spatele accidentelor auto

Principalele cauze de producere a accidentelor rutiere grave sunt:

  • Indisciplina pietonilor (17,7%): 685 de accidente (-22), soldate cu decesul a 292 de persoane (+6) și rănirea gravă a altor 400 (-30);
  • Nerespectarea regimului legal de viteză (15,9%): 617 accidente (-26), soldate cu decesul a 245 de persoane (-24) și rănirea gravă a altor 524 (-7);
  • Indisciplina bicicliștilor (11,2%): 433 de accidente (-93), soldate cu decesul a 83 de persoane (-33) şi rănirea gravă a altor 352 (-67);

Accidentele produse pe fondul primelor trei cauze reprezintă 44,9% din totalul accidentelor rutiere grave.

ele trei cauze menționate anterior au generat 46,4% din totalul deceselor, după cum urmează:

  • indisciplina pietonilor: 21,9%;
  • nerespectarea regimului legal de viteză: 18,3%;
  • indisciplina bicicliștilor: 6,2%;

Personalizate pentru tine