Afacerile Stellantis s-ar putea prăbuși în Statele Unite din cauza taxelor lui Trump

Sursǎ foto: Stellantis

Afacerile Stellantis s-ar putea prăbuși în Statele Unite din cauza taxelor lui Trump

Cuprins Articol:

Stellantis, grupul francez care înglobează unii dintre cei mai mari constructori americani, ar putea să ajungă pe butuci din cauza noilor taxe vamale aplicate, începând de pe 2 aprilie, tuturor mașinilor străine importate în Statele Unite, scrie Automotive News. Scara dezastrului ar fi, conform studiului unei bănci de investiții, fără precedent.

Stellantis, dependent de vânzările de peste Ocean

Chrysler, Jeep, Dodge și RAM reprezintă „ramura” americană a grupului Stellantis, iar vânzările acestor mărci nu pot fi ignorate atunci când vorbim de succesul financiar al grupului. În contextul tarifelor anunțate de Donald Trump, unul dintre cele mai mari concerne din lumea auto ar putea intra în colaps, iar asta chiar din 2025.

Cifrele analizate de banca de investiții Jeffries arată cum câștigurile Stellantis s-ar putea prăbuși cu 75% pe fondul tarifelor care afectează direct facilitățile de producție ale Stellantis din Canada și Mexic. Concret, multe dintre mașinile vândute de Stellantis pe piața americană sunt, de fapt, produse în afara Statelor Unite, deci intră sub incidența noilor taxe de 25%, iar asta fără să vorbim de cele aproape 60.000 de unități exportate din Europa - majoritar de la brand-urile Maserati, Jeep și Alfa Romeo.

Deja Stellantis trece printr-o perioadă dificilă, după ce, în 2024, câștigurile înainte de taxare (EBIT) s-au redus cu 64% față de 2023. Cutremurul a fost atât de mare încât, la doar trei luni după avertismentele cu privire la diminuarea profitului, CEO-ul grupului, Carlos Tavares, a aruncat prosopul și a plecat acasă. Portughezul fusese aspru criticat pentru că n-ar fi știut cum să crească afacerile din State, unde, ca exemplu, doar brand-ul RAM este pe pierdere dintre giganții de pe segmentul camionetelor.

Plecând de la datele financiare și de vânzări de anul trecut, Jeffries estimează că „nota de plată” pe care Stellantis o va avea de plătit de pe urma noilor taxe va fi imensă: circa 7,1 miliarde de dolari care vor dispărea din câștiguri, cu un EBIT estimat pentru 2025 de doar 9,3 miliarde de dolari.

Dezordinea din uzinele americane ale Stellantis, o mare problemă

În prezent, cam 61% din vehiculele vândute de Stellantis în Statele Unite sunt produse chiar în uzinele din această țară. Procentul este comparabil cu performanța rivalilor de la General Motors, dar mult sub Ford, care reușește o localizare record a producției: 8 din 10 automobile vândute de Ford în America sunt produse în țara lui Trump.

Problema mai mare pentru Stellantis este că uzinele sale de peste Ocean nu lucrează niciodată la capacitate maximă, din contră. Jeffries estimează că, în medie, uzinele americane ale Stellantis lucrează la doar 52% din capacitate, ceea ce se traduce printr-un volum în exces de 1,3 milioane de automobile. Acestea sunt automobile care ar putea fi făcute de uzinele americane, dacă ele ar lucra în regim intensiv, la capacitate maximă.

Astfel, Stellantis ar putea să mute o parte din producția de la uzinele din Canada și Mexico către fabricile subutilizate din Statele Unite, pentru a evita taxele administrației republicane.

Președintele Stellantis, John Elkann, care ocupă și funcția de CEO interimar, a declarat că grupul „este alături de Trump în viziunea sa de a crește sectorul auto american, de a crește producția și numărul de locuri de muncă din uzinele americane”, dar a subliniat că „incertitudinea din prezent este periculoasă, deoarece trebuie să ne gândim la cât de accesibile vor fi produsele noastre, la costurile de producție, dar și la nivelul cererii și modul în care aceasta evoluează în această perioadă volatilă”.

Ca urmare a anunțului de pe 26 martie, când Trump a transmis că taxele vamale de 25% vor intra în vigoare de pe 2 aprilie și vor fi permanente, acțiunile Stellantis au atins un minim istoric. Pe bursa de la Milano, ele au fost tranzacționate la cea mai mică valoare de la formarea grupului, în 2021.

Sute de mii de mașini vândute de Stellantis anual ar putea fi afectate de tarife

Conform sursei citate, cam 305.000 dintre mașinile vândute de Stellantis în Statele Unite în 2024 ar fi vizate de noile taxe. Practic, vorbim de volumul de automobile vândut în SUA, dar care nu a fost făcut acolo, ci a fost importat de Stellantis de la uzine din alte țări. Evident, numărul de mașini poate să difere în 2025 în funcție de fluctuațiile vânzărilor.

Totuși, aceasta este o „felie” importantă din vânzările totale ale Stellantis - 1,3 milioane de unități în 2024. Valoarea celor puțin peste 300.000 de mașini este și ea apreciabilă - 17,1 miliarde de dolari. Povara noilor taxe ar fi, dacă Stellantis ar vinde la fel de multe mașini în SUA care nu sunt produse local, de 4,3 miliarde de dolari.

De asemenea, componente în valoare de 6,8 miliarde de dolari ar fi, la rândul lor, afectate de taxe care ar totaliza 2,8 miliarde de dolari pentru producător.

Studiul Jeffries oferă date și despre trei mari constructori europeni: BMW, Mercedes-Benz și Volkswagen Group. Fiecare ar avea de plată sume imense încă de anul acesta. BMW ar trebui să plătească 4,3 miliarde de dolari (din nou, raportat la mixul de vânzări din 2024), Mercedes-Benz 4,7 miliarde de dolari, iar Volkswagen 5,4 miliarde de dolari. Astfel, mărcile germane ar putea peirde undeva între 25-40% din câștiguri anul acesta ca urmare a deciziei lui Trump.

Personalizate pentru tine