Producătorul britanic de automobile electrice McMurtry Automotive a dovedit puterea ventilatorului special cu care este echipată mașina de circuit Spéirling, arătând că aceasta este capabilă să staționeze, dar și să ruleze cu capul în jos, prin tehnologia „Downforce-on-Demand”.
Mașina care „se lipește” de tavan
McMurtry Spéirling este una dintre cele mai rapide mașini 100% electrice din lume, deținând recorduri pe mai multe circuite din lume. De asemenea, mașina deține cel mai rapid timp pe hillclimb-ul de la Goodwood, dar și pe circuitul de testare utilizat de publicația Top Gear, de pe aerodromul Dunsfold.
Cu acest „istoric” în spate, dar și cu niște cifre de performanță halucinante de tipul 0 - 97 km/h în 1,55 secunde și un sfert de milă (402 metri) în doar 7,97 secunde, Spéirling este o mașină cu totul aparte. Motoarele electrice pot produce până la 1.000 cai putere, iar viteza maximă este de 298 km/h, totul într-un pachet ce cântărește sub o tonă.
Exemplarul care a reușit să meargă pe „tavan” nu este o mașină de serie, fiind vorba de McMurtry Spéirling PURE Validation Prototype 1, un prototip apropiat de varianta ce va fi vândută clienților. Constructorul McMurtry, denumit după fondatorul miliardar Sir David McMurtry, vrea să asambleze 100 de unități, fiecare cu un preț de peste 950.000 de euro.
Cum a fost posibil exercițiul care se joacă cu legile fizicii
Porsche 956, care genera îndeajuns de multă apăsare pentru a merge cu capul în jos la viteza de 321,4 km/h
Când intri în Stuttgart, ajungi în Porsche Platz, în acel rond aflându-se impunătorul muzeu al mărcii Porsche. După ce pășești înăuntru și te plimbi printre diversele modele faimoase, dai de un Porsche 956 agățat de tavan, un simbol al performanțelor prototipurilor de Grupa C.
De mai multe decenii, inginerii din motorsport au teoretizat că, grație apăsării generate de pachetul aerodinamic al anumitor mașini de concurs, acestea ar putea rula chiar și pe tavan, adică cu susul în jos. Concret, o mașină de Formula 1, dar și anumite prototipuri de Le Mans, cum este și Porsche 956, generează îndeajuns de multă apăsare încât propria lor greutate este depășită de această apăsare, ceea ce i-ar permite pilotului să meargă și „răsturnat”, fără să cadă.
Acest lucru nu a fost, însă, testat în practică de nimeni, deoarece este foarte dificil. Totuși, McMurtry Spéirling are un instrument suplimentar care-i permite să producă apăsare la cerere, nu doar atunci când se deplasează cu o viteză mare și aerul curge peste eleroane, prin splitter și iese pe difuzorul din spate.
Este vorba de un ventilator care extrage aerul de sub mașină, ceea ce produce efect de sol, adică un efect de sucțiune al mașinii care-i permite să se „lipească” de șosea. Sistemul poartă denumirea comercială de „Downforce-on-Demand” și poate produce apăsare, instant, la orice viteză, inclusiv la viteze mici sau când mașina nici nu se mișcă.
Tehnologia a fost dovedită în cadrul unui experiment în care pilotul Thomas Yates a mers cu mașina pe o rampă, care apoi s-a rotit complet, mașina rămânând agățată cu capul în jos. După ce platforma s-a mișcat complet, Yates s-a mișcat înainte, mașina rămânând pe platformă, apăsarea fiind mai mare decât forța gravitației.