1 Iunie 2009

GM, in faliment. Guvernul va detine pachetul majoritar in noul grup



General Motors Corp., odata un simbol al economiei americane, va depune luni cererea pentru intrarea in faliment, iar pachetul majoritar de actiuni in noul grup restructurat va fi detinut de contribuabili, a anuntat guvernul Statelor Unite, scrie Bloomberg.
Noul grup va primi 30,1 miliarde dolari ca finantare pentru faliment, din partea guvernului. Trezoreria estimeaza ca nu va mai oferi si alte ajutoare, conform unui comunicat al administratiei Obama.

Guvernul SUA va detine 60% din grup, iar o participatie de 12% va apartine guvernului canadian, care imprumuta 9,5 miliarde dolari grupului, scrie NewsIn.

Cererea pentru intrarea in faliment, considerat imposibil de sefii grupului, anul trecut, marcheaza declinul unei companii care a fost timp de 77 de ani cel mai mare constructor auto mondial si care producea jumatate din masinile cumparate in SUA.

GM a fost afectat grav de costurile ridicate de productie, comparativ cu cele ale concurentei. Grupul a produs masini cu un consum ridicat de carburant, in contextul in care benzina si motorina s-au scumpit. GM a inregistrat pierderi de circa 88 miliarde dolari, din 2004.

Grupul vrea sa inchida 11 fabrici, insa administratia Obama nu a precizat cati angajati vor fi disponibilizati.

Divizia europeana a GM, care produce marcile Vauxhall si Opel, nu va intra sub incidenta legii falimentului, dupa semnarea unui acord cu producatorul canadian de piese auto Magna, ce s-a angajat sa cumpere GM Europe.

General Motors a esuat in incercarea de a convinge 90% din detinatorii de obligatiuni sa le schimbe in actiuni.

Restructurarea datoriilor de 27,2 miliarde dolari era una dintre conditiile impuse de Trezoreria SUA pentru evitarea intrarii GM in faliment.
Grupul auto avea active de 91 miliarde dolari la finele lui 2008. Analistii atrag atentia ca intrarea in faliment a grupului va fi mult mai complicata decat cea a companiei rivale Chrysler, care nu are afaceri foarte extinse in afara granitelor.

Spre deosebire de Chrysler, companie ale carei datorii sunt detinute de zeci de institutii financiare, datoriile GM sunt distribuite intre 120 de institutii de acest fel si 100.000 de investitori individuali.

Conform planului de restructurare publicat pe 27 aprilie, GM a decis sa desfiinteze marca Pontiac, sa inchida alte doua fabrici si sa elimine alte 7.000 de locuri de munca pana la sfarsitul anului.



Citeste si