12 Iulie 2010
Istoria Mazda in 30 de secunde
Lansarea modelului R360, primul automobil Mazda, in 1960 a fost sincronizata perfect cu revigorarea economiilor Japoniei si Germaniei. Productia de masini pentru pasagerii Mazda avea sa ramana restransa pentru inca aproximativ doi ani. Multe dintre aceste modele au schimbat industria auto.
Revolutie in anii `60 - Mazda 110S Cosmo Sport
Dupa modelul NSU Spider al carui motor cu un singur rotor a fost un insucces mai devreme, inginerii Mazda au realizat ceea ce multi au considerat imposibil – au construit un motor rotativ pentru un autoturism, care sa fie durabil si fiabil, chiar si atunci cand era turat zilnic pana la 7.000 de rotatii/minut.
Pentru a demonstra acest lucru, Mazda a inscris modelul Cosmo Sport in 1968 in competitia Marathon de la Route, o cursa de anduranta de 84 de ore la Nürburgring, in Germania, unde s-a clasat pe locul 4.
Creat intr-un deceniu al revolutiilor tehnice, modelul avea sa devina primul model iconic al Mazda. Cu un design atragator, placut de condus si fiabil conform standardelor de la acel moment, Cosmo Sport a schimbat perceptia oamenilor despre motorul rotativ. Pachetul oferit urma sa stea la baza tuturor modelelor Mazda echipate cu motor rotativ.
Anii `70 - Mazda RX-7
Conceptul era foarte flexibil – in urmatorii 30 de ani, RX-7 a fost disponibil cu transmisii manuale de patru sau cinci rapoarte sau automatic, putea fi comandat sub forma decapotabila, cu patru locuri, cu motor cu trei rotoare, cu motor cu doua rotoare cu turbina si in mai multe editii speciale decat orice alt model Mazda de pana atunci.
In detrimentul unui consum mare, RX-7 era foarte placut la condus. Dispunerea centrala a motorului si tractiunea spate ii ofereau o distributie aproape perfecta a masei si a transformat-o in una dintre cele mai usor de controlat masini sport din secolul sau.
Precum Cosmo Sport inaintea sa, RX-7 si-a construit un nume in motor sport, castigand campionatul GTU la cursa de 24 de ore de la Daytona in 1979, British Touring Car Cahmpionship in 1980 si cursa de 24 de ore de la Spa un an mai tarziu, invingand un grup de BMW-uri. Mazda avea sa vanda peste 1,8 milioane de RX-7, devenind astfel cel mai popular model sport propulsat de un motor rotativ din toate timpurile.
Excesul "Yuppie" in anii `80 - toata lumea primeste un roadster
Modelul conceput in acea zi nu era functional, nu existau nici motive rationale pentru a fi achizitionat, lucru ce poate explica de ce Yamamoto-San a trebuit sa astepte un deceniu pentru ca o productie sa fi aprobata. O data cu lansarea roadster-ului la Salonul Auto din Chicago din 1989, inca o data Mazda s-a sincronizat perfect.
Veniturile personale erau in crestere iar clientii tineri cu aspiratii erau in cautarea de achizitii pe care sa le poata etala. Roadster-ul era suficient de atragator si de cool incat sa intampine aceasta cerere iar preturile sa fie accesibile pentru veniturile genetiei „yuppie”. Modelul avea faruri escamotabile asemeni RX-7, integrate intr-un exterior mic si simpatic; era redus in greutate si rapid cu un interior clasic si confortabil.
Roadsterul era o incantare sa fie condus si atragea toate privirile cu plafonul decapotat. Mazda MX-5 a inregistrat un succes mondial si a demonstrat ca roadster-ul classic nu a disparut. Practic, in urmatorii 20 de ani fiecare constructor va incerca sa-l imite.
Noul mileniu - Mazda6
Pentru a reusi acest lucru, a fost dezvoltata o nou generatie de automobile, primul dintre ele fiind modelul de clasa medie Mazda6 in 2002. Acest nou model se deosebea de predecesorul sau sedan. Prin liniile fluide, farurile si stopurile desenate agresiv, prin partea frontala sculptata ce ii conferea un look mai sportiv decat al competitorilor.
In plus noua generatie de motoare pe benzina MZR cu o plaja suficienta de putere si tehnologie SVT (Sequential Valve Timing) l-au facut si mai placut la condus. La acestea se adauga spatiul interior, accesibilitate si trei tipuri distincte de caroserie, astfel a fost creat un automobil emblema pentru modelele de clasa medie japoneze – o pozitie pe care Mazda6 o detine si astazi.