“Dupa Revolutie, companiile, oamenii de HR au incercat sa motiveze angajatii dezvoltand intr-un ritm rapid si am intrat intr-un cerc vicios. Noi, romanii, avem si o anumita preferinta pentru titluri, ne plac la nebunie titlurile si dupa Revolutie au fost acordate foarte multe cu usurinta. Apoi am vazut ca suntem sclavii propriilor greseli… daca pui titluri, setezi asteptari si oamenii isi doresc sa mearga tot mai sus. Si, deodata, inainte de criza ne-am trezit ca intr-un cerc de baloane in care erau manageri, seniori manageri foarte increzatori in capabilitatile lor, dar lucrurile nu erau mereu acolo. Sunt bune arderile rapide, dar pentru asta ai nevoie de substanta, deci de timp. Cariera este precum vinul, este ceva ce nu poti sa ai de pe o zi pe alta, pentru ca devine altceva”, explica managerul.

Grupul Cosmote, format din patru companii, are in Romania peste 2.500 de angajati. Circa 51% dintre angajati sunt femei.

Cei mai multi salariati, in jur de 2.200, lucreaza pentru Cosmote, al treilea operator de telefonie mobila de pe piata locala, si pentru Germanos, cea mai mare retea de telefoane si accesorii din Romania. Numarul salariatilor este impartit egal intre cele doua companii. De asemenea, peste 100 de oameni lucreaza pentru Sunlight (companie care produce si comercializeaza baterii industriale) si un numar asemanator in Zapp, operator telecom cumparat de Cosmote in 2009.

Danaila: Daca ajungi CEO in 15 ani, ce urmeaza dupa?

Domeniul IT&C a fost un segment mai putin afectat de criza, in foarte multe companii de tehnologie numarul de angajati si salariile mentinandu-se sau chiar crescand in ultimii ani. Astfel, operatorii de telecomunicatii au fost mereu printre companiile preferate de tineri atat datorita pachetelor salariale atractive, cat si oportunitatilor de dezvoltare si competivitatii din domeniu.

„Cei care doresc sa se angajeze in telecom trebuie sa stie foarte clar de ce vor sa se angajeze la un operator si sa isi seteze un interval de timp sanatos pentru a ajunge acolo. Chiar sa faca o analiza. As putea face o comparatie cu maratonul, care mi se pare ca este sportul care te solicita mai mult decat altele, pentru ca ai nevoie de un obiectiv foarte clar, de un plan consistent, trebuie sa stii cum alergi, cat alegi, cum treci de accidente, niciodata nu ai timp sa te antrenezi. Ai nevoie de o echipa, de sustinatori, dar si de competente, de perseverenta, tenacitate, rabdare, flexibilitate si ambitie. Mai ales de perseverenta si rabdare, pentru ca lucrurile nu se intampla de pe o zi pe alta. Daca ajungi CEO in 15 ani, ce urmeaza dupa?” afirma directorul de HR al Cosmote.

Liliana Danaila a absolvit Facultatea de Istorie-Filosofie din cadrul Universitatii din Bucuresti, iar inainte de a se alatura grupului Cosmote (in 2006) a mai lucrat pentru Muzeul National Cotroceni si Telefonica România, Pagini Aurii si Kvaerner IMGB. In prezent, ea conduce o echipa formata din 30 de angajati, acestia ocupandu-se de recrutare, training si fidelizarea angajatilor in toate cele patru companii ale Cosmote. Ea lucreaza din 2006 pentru grup, cand a devenit directorul de resurse umane al Germanos, din 2008 preluand aceasta pozitie si pentru Cosmote, Sunlight si Zapp.

1.700 de angajati lucreaza in zona comerciala

Cei mai multi salariati ai grupului Cosmote, circa 1700 de persoane, sunt angajati in zona comerciala, care include vanzarile directe si indirect, retaeua de magazine. De asemenea, 400 de angajati lucreaza in departamentul tehnic, iar circa 200 in zona financiara (inclusiv achizitii).

Pe de alta parte, cea mai mare fluctuatie de personal este in reteaua de retail deoarece angajatii din magazine sunt tineri, o parte dintre ei chiar studenti, iar acestia tind sa isi schimbe mai des locul de munca. Reteaua de magazine a Cosmote si Germanos este formata din aproximativ 250 de magazine, iar media de varsta a angajatilor din magazine este de circa 26-27 de ani. La nivelul celor patru companii care formeaza Cosmote, media este in jurul a 30 de ani.

Recrutarea unui senior poate ajunge pana la o luna si jumatate-doua luni, iar cea a unui junior dureaza maximum o luna.

Cautam profile de maratonisti

Sursa foto: Cosmote