Calitatile unui lider eficient: Patru strategii pe care cei mai multi manageri le aplica

Una dintre cele mai dificile tranzitii pe care trebui sa le faca liderii este trecerea de la "a face" la "a conduce". In momentul in care trebuie sa gestioneze o echipa/un proiect, un manager va face din ce in ce mai putina munca si se va concentra mai mult pe partea de coordonare. La inceput, orice lider va incerca sa se ocupe de toate sarcinile, insa pe masura ce responsabilitatile devin din ce in ce mai complexe, ii va fi din ce in ce mai dificil.

Este un paradox, insa un lider trebuie sa fie, in acelasi timp, si foarte concis, concentrat, dar si foarte putin implicat. Pare greu de crezut ca se poate una fara alta, dar asta este realitatea. Implicarea unui manager intr-un proiect este un mix intre oportunitati, mandate si alegerile pe care le are de luat. Succesul unui manager depinde foarte mult de cat de usor si repede stie sa ia decizii si de cat de bine stie sa-si mobilizeze oamenii din echipa, scrie Jesse Sostrin (coach), intr-un editorial publicat in Harvard Business Review.

Una dintre calitatile unui lider este abilitatea de a "slefui" gandurile si ideile angajatilor si nu de a-si impune ideile intr-un mod abuziv, dictatorial. Multi lideri au tendinta de a-si "proteja" proiectele la care lucreaza, insa trebuie sa inteleaga ca oamenii care sunt langa el sunt acolo sa il ajute sa isi puna idei in practica.

Calitatile unui lider eficient

Calitatile unui lider eficient

Foto: Shutterstock / Yuganov Konstantin

Citeste si:
De ce calitati ai nevoie pentru a promova intr-o functie de conducere
5 calitati de care ai nevoie...

O alta calitate a unui lider este sa stie sa delege responsabilitatile intr-o echipa. Jesse Sostrin (coach si autorul mai multor carti despre management si comunicare) descrie patru strategii de delegare a responsabilitatilor, pe care cei mai multi lideri le aplica.

Incepe cu motivele. Atunci cand oamenii nu inteleg de ce sunt pusi sa faca un lucru si nu inteleg cat de mult conteaza asta pentru ei, nu le va pasa prea mult de ceea ce au de realizat. Insa, atunci cand li se explica contextul in care trebuie sa faca un lucru, care este rolul lor in realizarea acestuia si ce oportunitate unica este pentru ei aceasta sarcina, atunci, cu siguranta, va creste si interesul lor pentru ce au de facut.

Incurajeaza-ti angajatii sa fie implicati. In fata unui proiect nou, angajatii se entuziasmeaza usor, insa devin cu adevarat implicati numai in momentul in care inteleg foarte bine care este rolul lor. In momentul in care managerul a explicat foarte bine cerintele proiectului, urmatorul pas este sa clarifice contributia fiecarui angajat. Oamenii nu citesc gandurile liderilor lor, asa ca cel mai bine este ca discutiile sa fie foarte deschise si la obiect, astfel ca fiecare sa stie ce are de facut.

Cat de mult trebuie sa se implice un manager in munca echipei? Este foarte important pentru un manager sa fie implicat in munca echipei, insa cat de implicat? Un lider prea implicat o sa ajunga sa se implice prea mult in munca angajatilor, insa un lider prea putin implicat risca sa rateze momentele esentiale ale unui proiect sau poate sa nu dea la timp un feadback foarte important.

Citeste si:
Cum arată vânătoarea de CEO`s în pandemie. La ce se uită un headhunter
Cum arată vânătoarea de CEO`s...

Un manager trebuie sa spuna "da", "nu" sau "da, dar..". Un manager trebuie sa stie sa fie selectiv. Investitorii de mare succes nu arunca cu banii inspre orice oportunitate de afacere care le iese in cale. Ei stiu sa spuna "da" sau "nu" la momentul potrivit. Imprumutand modelul lor, un manager bun trebuie sa stie sa cantareasca foarte bine raspunsul, atunci cand are de rezolvat o solicitare.

Un manager care va tine cont de aceste patru strategii (sau care le va adapta stilului sau de lucru) ii va ajuta pe angajati sa livreze cele mai bune rezultate si le va dovedi sefilor ca este un bun lider, ca are o strategie care functioneaza si ca poate obtine rezultate bune pentru companie. Insa si mai important decat atat, este faptul ca isi da dovedi ca ii poate ajuta pe oameni sa evolueze profesional prin prisma responsabilitatilor pe care le au de facut si ii va motiva sa fie implicati in tot ceea ce au de realizat.

Jobul tau are mai multe sanse sa fie vazut de oamenii potriviti pentru tine, daca il promovezi la noi. Posteaza aici.

Citeste si:
Cum să îți motivezi angajații în această perioadă dificilă
Cum să gestionezi situația în...
Sursa foto: Shutterstock.com / Lucky Business
Despre autor

Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online. Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară. În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri