"Exista multe definitii ale coaching-ului. Ca om de stiinta care studiaza comportamentul uman, care a cercetat peste 30 de ani modul in care adultii invata, consider ca definitia Federatiei Internationale de Coaching (ICF) are cel mai mare impact atunci cand lucrezi cu oameni pentru a face schimbari in modul in care acestia gandesc si actioneaza", a declarat Marcia Reynolds, unul dintre cei mai buni experti in coaching din lume.

Prezenta la Conferinta Anuala de Coaching a ICF Romania, Marcia Reynolds a vorbit despre importanta coaching-ului si despre cum pot fi pregatiti viitorii lideri cu ajutorul coaching-ului.

ICF defineste coaching-ul ca pe un parteneriat cu clientii intr-un proces provocator si creativ care le inspira sa-si maximizeze potentialul personal si profesional. Aceasta inseamna ca nu suntem experti/consultanti care ofera solutii pentru problemele oamenilor sau medici/consilieri care incearca sa repare sau sa vindece. Oamenii sunt creativi si plini de resurse, au potential de dezvoltare, iar specialistii in coaching tin cont de toate acestea. Atunci cand un coach isi ajuta clientul sa isi atinga obiectivele, ceea ce face, de fapt, este sa activeze si sa ii deschida mintea. Clientul este cel mare face tot efortul, specialistul este personajul auxilier in toata aceasta poveste

Peste 80% dintre lideri...
Citeste si: Cele mai multe organizatii nu isi indeplinesc obiectivele de inovare

Marcia Reynolds

In acest fel, coaching-ul este definit ca un proces de analiza reflexiva. "Concret, analizez, impartasesc informatii, pun intrebari pentru a clarifica anumite situatii si pentru a-l face pe client sa constientizeze o stare de fapt. In felul acesta, il ajut sa vada dincolo de credintele si emotiile care il tin blocat si sa gaseasca singur solutiile la probleme", a explicat expertul.

Acest tip de coaching, bazat pe analiza reflexiva, ii ajuta pe oameni sa devina ganditori din ce in ce mai agili.

Cum aleg coach-ul cu care vrem sa lucram

Coaching-ul are o multime de specializari, coaching personal, de relatii si cariera, insa segmentul cu cea mai rapida dezvoltare este coaching-ul de leadership in corporatii, atat cu persoane fizice, cat si cu echipe.

Amalia Sterescu, despre...
Citeste si: Leadership in zilele noastre: care sunt noile competente ale liderilor

Marcia Reynolds spune ca succesul unui program de coaching sta mai degraba in relatia pe care expertul o construieste cu clientul si nu in expertiza coach-ului.

"Prin urmare, cei mai experimentati manageri coach recomanda clientilor sa discute cu cel putin doi potentiali coach pentru a vedea cu cine se conecteaza si se simt cel mai confortabil pentru a avea discutii deschise. Majoritatea expertilor ofera acest tip de sesiuni de "verificare" a chimiei", a mai spus Marcia.

ICF Romania face cateva recomandari despre specialistii in coaching pe care le puteti citi aici

Cum ne ajuta un coach in afaceri

Cercetarile ICF arata ca programele de coaching aduc o multime de beneficii pentru companii: imbunatatirea functionarii echipei cu 57%, sporirea angajamentului angajatilor cu 56%, cresterea productivitatii angajatilor cu 51%, dezvoltarea mai rapida a leadershipului cu 36%, cresterea starii de bine a angajatilor cu 31%, retentia angajatilor mai mare cu 22%, sporirea satisfactiei clientilor cu 22%.

5 tipuri de mentori pe care...
Citeste si: Tipuri de mentori care te vor ajuta sa ai o cariera de succes

In lucrul cu un antreprenor, strategia unui coach se poate concentra pe mai multe zone ale businessului: implementarea unor modalitati de imbunatatire a comunicarii si cresterea performantei echipei; gasirea unor solutii mai bune pentru a face fata unor persoane si situatii dificile; dezvoltarea planurilor personale si profesionale; gestionarea stresului si a starii de bine pentru a mentine performantele angajatilor la cote inalte; cresterea vanzarilor si stabilirea unor relatii puternice cu clientii; mobilizarea echipelor de conducere; schimbarea culturii corporatiste; pregatirea pentru pozitia de lider.

Rolul liderului este extrem de important intr-o companie. In momentul in care in piata muncii au intrat tinerii din generatiile Y si Z, liderul a devenit un pion indispensabil in orice organizatie. Spre deosebire de generatia parintilor lor, Millennials vor sa comunice cu liderii, vor sa fie auziti si intelesi, isi doresc ca ideile lor sa fie validate, iar atunci cand au probleme, vor sa stie ca exista solutii pentru a le rezolva. In plus, tinerii vor sa se asigure ca se pot baza pe lideri pentru a creste din punct de vedere profesional si ca pot avansa in cariera chiar si intr-o organizatie care nu stie sa comunice cu angajatii.

Poate tocmai de aceea, principalele calitati pe care trebuie sa le aiba un lider sunt legate de coaching, inteligenta emotionala si empatie, fara de care nu se poate face un bun coaching.

Un lider care este stie sa faca coaching pentru a se apropia de oameni va contribui la cresterea angajamanetului angajatilor, la cresterea productivitatii lor si la indeplinirea obiectivelor. Liderii care vor sa aiba succes trebuie sa petreaca timp alaturi de anagajati si sa nu ii vada ca pe niste resurse de care au nevoie pentru a-si indeplini misiunea.

Coaching-ul in Romania are un ritm de dezvoltare asemanator celui din tarile dezvoltate, iar pe viitor, segmentul de coaching cu cea mai rapida crestere va fi cel de leadership in corporatii.

"Privind la modul general situatia din Romania, vad cresterea coaching-ului ca fiind similara cu cea din alte tari putenic dezvoltate, care au o forta de munca calificata. Desi poate dura ceva timp pentru ca in interiorul corporatiilor sa prinda coachingul, se observa o accelerare, deoarece sunt acum identificate dovezi solide ale valorii acestuia. Estimez ca in Romania coaching-ul va urma tendintele de crestere globala, cele mai mari doua arii de crestere fiind: 1) leadershipul pentru executivi si oameni cu potential ridicat si 2) echipe din corporatii cu coaching intern autorizat", a conchis Marcia Reynolds.

Citeste si: Ce este coachingul si cat de eficient este pentru business

Sursa foto: Shutterstock.com