Companiile care vor sa ramana relevante in piata au inteles ca viitorul va fi despre utilizarea tehnologiei si digitalizarea proceselor de lucru. Asta se traduce in viteza mai mare de dezvoltare, o reducere semnificativa de costuri si o crestere a volumului de business. In acest context, tot mai multe companii au inceput sa integreze inteligenta artificiala si algoritmii de machine learning in procesele de recrutare. Schimbarea, atat de benefica angajatorilor, i-a determinat pe HR-i sa treaca de la metodele traditionale de recrutare, la procese care ii ajuta sa isi reduca volumul de munca si sa economiseasca din timpul de lucru.

"In ultimii ani, din cauza vitezei si a cerintelor tot mai mari ale companiilor, recrutorii nu au mai avut timpul necesar sa-si foloseasca experienta si specializarile in recrutare pentru a analiza fiecare candidat in detaliu inainte de a-l angaja. Responsabilitatea recrutorului e uriasa, companiile sunt facute de oameni, iar oamenii sunt angajati in companii de catre recrutorii din departamentele de HR. In urmatorii ani, tehnologia va ajuta enorm un specialist in HR sa aiba timpul necesar pentru a angaja oamenii potriviti", a declarat, pentru wall-street.ro, Calin Stefanescu, co-fondator Happy Recruiter, o platforma care foloseste inteligenta artificiala pentru a recruta candidati.

"Un recrutor petrece 70% din timp discutand cu candidati pe care nu ii va angaja niciodata"

Impreuna cu Madalina Nemethi, Raluca Stefanescu, Dragos Lup, George Cheteles, Andrei Cornea, Liviu Livanu, Calin Stefanescu a creat-o pe Dora, primul robot specializat in recrutare produs in Romania. Toti sapte au lucrat in recrutare in ultimii zece ani, cu specializari pe marketing in recrutare, dezvoltare aplicatii pentru recrutare, analiza date recrutare si recrutare directa.

Ideea de a o dezvolta pe Dora a aparut deoarece am observat si masurat ca un recrutor petrece peste 70% din timp discutand cu candidati pe care nu ii va angaja niciodata. Cum trecem printr-o criza uriasa de personal, timpul petrecut de un recrutor cautand candidati, verificand CV-uri si contactand candidati este si mai mare

Calin Stefanescu, co-fondator Happy Recruiter

Stresul, principala provocare...
Citeste si: Stresul, principala provocare pentru angajatorii romani

"Ne-am gandit daca am putea face ceva astfel incat sa nu mai piarda timpul nici recrutorii, nici candidatii cu joburi unde oricum nu vor lucra. In august 2017 ne-am apucat de treaba si am inceput sa o desenam pe Dora si sa o testam manual, pentru a ne asigura ca e o solutie care nu functioneaza doar in mintea noastra", a declarat Calin.

Pe 1 martie au lansat-o online pe Dora.

Robotul imita comportamentul unui recrutor. Intreaba candidatul daca are experienta in munca, daca are specializarile cerute de angajator, daca accepta salariul si daca nu, ce pretentii salariale are, daca e disponibil sa inceapa munca la o anumita data. Atunci cand recrutorul are intrebari aditionale, le poate transmite Dorei, iar robotul le adreseaza candidatilor, astfel incat, dupa interviu, recrutorul sa aiba o imagine cat mai clara asupra compatibilitatii candidatului cu jobul si sa decida rapid daca va continua cu acel candidat sau daca trece la urmatorul.

Daca acel candidat se potriveste cu profilul cautat, atunci recrutorul realizeaza interviul final si decide daca il va angaja sau nu.

Omul si povestea din spatele...
Citeste si: Omul si povestea din spatele celei mai digitalizate pizzerii din tara

In cazul in care un candidat este respins, Dora ii comunica motivul pentru care nu s-a potrivit cerintelor angajatorului. Astfel, candidatului ii va fi mai usor sa inteleaga ce calitati ar trebui sa-si imbunatateasca daca doreste un job in domeniul respectiv. Mai mult decat atat, Dora ii recomanda candidatului joburi in functie de specializarile pe care le are, de data la care este disponibil sa inceapa munca, de salariul si de locatia pe care o cauta.

In medie, un recrutor trebuie sa discute cu 29 de persoane pentru a angaja una. Pentru a ajunge sa discute cu aceste persoane, un recrutor trebuie sa-i caute pe acei candidati, sa verifice experientele profesionale, iar munca aceasta i-ar lua cam o saptamana. Dora poate avea mii de discutii simultan si, de regula, in cateva ore reuseste sa-i ofere recrutorului candidatii pe care in mod obisnuit i-ar avea in cateva saptamani

Calin Stefanescu, co-fondator Happy Recruiter

Incasari de un milion de euro in 2019

In acest moment, circa 500 de companii din cinci tari folosesc robotul de recrutare, de la firme mici cu 2-3 angajati, la companii mari care angajeaza mii de oameni lunar, agentii de recrutare locale, nationale si internationale. Dora recruteaza pentru orice domeniu, mai putin pentru pozitii de top management.

Hidroelectrica cauta...
Citeste si: Hidroelectrica cauta directori si anunta criteriile de eligibilitate

Companiile o pot inchiria pe Dora pentru 30 de zile, pentru tarife cuprinse intre 99 de euro si 149 de euro.

Din martie 2018, atunci cand a fost lansata, si pana in ianuarie 2019, Dora a avut circa 240.000 de interviuri si a ajutat peste 27.000 de candidati sa isi gaseasca un loc de munca.

Dora functioneaza pe Facebook Messenger, Instagram si LinkedIn. In urmatoarele luni va functiona oriunde, dupa ce companiile o vor putea implementa direct in sistemele proprii.

In 11 luni, antreprenorii au investit in platforma de recrutare circa 250.000 de euro. In 2018 au avut incasari de 260.000 euro, iar pentru 2019 estimeaza incasari de un milion de euro.

"Tehnologia, un avantaj pentru recrutori, nu o amenintare"

Avantajul folosirii robotului de recrutare este oferit, in primul rand, specialistului in recrutare care va economisi din timpul de lucru si va putea sa gaseasca mai repede candidatii care se potrivesc cu jobul disponibil. Avantajul este si pentru companie, pentru ca va reduce costurile legate de procesul de recrutare si va creste performanta business-ului.

"Recrutorul nu va mai trebui sa faca sarcinile triviale care oricum nu-i plac si ii genereaza stres. In plus, va putea sa finalizeze la timp proiectele de recrutare pe care le are si, datorita Dorei, poate analiza cu multa atentie candidatii pe care ii va angaja, pur si simplu prin faptul ca Dora ii elimina sarcinile consumatoare de timp. Pentru companii, inseamna o viteza mult mai rapida de dezvoltare, o reducere de costuri semnificativa si o crestere a volumului de business", a explica Calin Stefanescu.

Dezavantajele automatizarii proceselor de recrutare tin de modul in care fiecare companie alege sa fie in pas cu noile tehnologii.

"Unul din dezavantaje este viteza de adoptie a noilor tehnologii a multor companii. Doar 20% din companiile din lume au inceput sa foloseasca astfel de tehnologii, restul companiilor inca nu au decis sa tina ritmul cu dezvoltarea tehnologiei, cu toate acestea, companiile care folosesc tehnologia au inceput sa ia avans rapid si semnificativ in fata celor care nu au facut inca pasul. Foarte probabil, companiile care nu vor implementa in urmatorii ani tehnologiile noi, isi vor reduce activitatea sau se vor inchide", a precizat antreprenorul.

"Consideram tehnologia un avantaj pentru oamenii de HR mai degraba decat o amenintare. Scopul tehnologiei este de a ajuta oamenii, iar oamenii care lucreaza in "resurse umane" nu vor putea fi curand inlocuiti in procesul de luare a deciziei. Noi ne-am specializat in HR si avem ca si tinta ca fiecare recrutor sa aiba un coleg robot", a conchis Calin Stefanescu.

Citeste si: Manager: Recrutarea nu va putea fi niciodata automatiza complet

Sursa foto: Shutterstock.com

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Cariere »



Citeste si
Consultant executive search,despre ce inseamna sa recrutezi in Romania