Stilul de leadership ghideaza felul in care luam decizii, actiunile pe care punem accent, precum si oamenii din echipa pe care ii vom aprecia si recompensa, fiind in mare parte bazat pe personalitate.

Masura in care suntem flexibili in privinta stilului nostru de leadership va determina cat de motivati sunt subordonatii, cat de productiva este echipa si va modela angajamentul organizational.

Care este legatura dintre personalitate si leadership-ul de calitate?

800,000 de dolari este suma pe care o poate aduce in organizatie un lider de top care a fost ales pe baza evaluarii personalitatii din perspectiva comportamentelor uzuale, a reactiilor in conditii de stres si a valorilor. Aceste date provin dintr-un proiect derulat de Hogan Assessments la una dintre cele mai mari companii din industria ospitalitatii (hoteluri, statiuni si spa-uri).

De unde provine aceasta legatura dintre evaluarile de personalitate si leadership-ul de calitate?

Toate propunerile privind...
Citeste si: Toate propunerile privind deblocarea Brexitului, respinse

Leadership-ul de calitate se masoara prin construirea si mentinerea unei echipe performante. Aici conteaza competentele soft mai degraba decat cele tehnice. Astfel, corelatia dintre abilitati cognitive si leadership este de 0.27, in timp ce corelatia intre personalitate si leadership este de 0.48.

Prin urmare, companiile au nevoie de o abordare riguroasa, bazata pe date pentru a se asigura ca leadership-ul aduce unei organizatii performanta de care aceasta are nevoie. Acest lucru se poate face prin evaluarea potrivirii dintre personalitatea liderului, competentele critice rolului si cultura organizationala.

Ce stil de leadership este mai potrivit pentru a motiva generatia digitala?

Aceasta potrivire dintre personalitate si un anume stil de leadership este cu atat mai pregnanta in cazul generatiei digitale, aceasta fiind cu cu preferinte bine definite, cu cerinte complexe si variate din partea conducerii.

Romania isi lanseaza oficial...
Citeste si: Lansarea presedintiei UE, marcata de tensiuni si un protest

Un studiu efectuat de Hart Consulting a aratat ca generatia digitala se asteapta de la managerul direct sa aiba urmatoarele competente intrapersonale: sa fie calm, stabil emotional (“sa nu ne streseze”), sa fie integru (“sa ii trateze echitabil pe toti cei din echipa”).

La nivel interpersonal, liderul ar trebui sa comunice respectuos, clar si frecvent (“sa fie disponibil cand ai o intrebare si sa raspunda imediat”), sa fie deschis, prietenos (“managerul va trebui sa fie mai mult un prieten, nu un sef”).

La nivel de competente de leadership, membrii generatiei se asteapta ca liderul sa aiba rabdare in dezvoltarea echipei (“sa ne intrebe ce vrem, si sa ne sustina”), sa isi asume responsabilitatea pentru rezultatele echipei (“sa caute solutii, nu vinovati”), sa delege si sa ofere libertate de actiune si sa asculte.

La nivelul competentelor de business, comportamentele apreciate sunt: tratament obiectiv, implicarea tuturor membrilor din echipa, gandire pe termen lung si cunoasterea pietei si industriei (“sa fie un bun profesionist”).

Cum alegem expertul in...
Citeste si: Cum alegem expertul in coaching: ce conteaza mai mult decat expertiza?

Din rezultatele studiului se poate vedea ca generatia digitala are preferinte clare in cee ace priveste stilul de leadership considerat cel mai potrivit. Prin urmare, liderii au nevoie de versalitate si adaptabilitate constanta a felului in care conduc pentru a obtine cele mai bune rezultate in colaborarea cu aceasta generatie.

Care sunt stilurile de leadership care influenteaza angajamentul?

Aceasta nevoie de versalitate in stilul de leadership este cu atat mai importanta cu cat un lider, prin personalitatea sa, va influenta angajamentul, bunastarea si productivitatea unei echipe. Orice lider trebuie sa incurajareze colaborarea si sa motiveze membrii echipei sa depuna efort sustinut catre un obiectiv comun.

Toti liderii au un set distinct de calitati care definesc modul in care isi conduc echipele. Raportul Leader Focus de la Hogan Assessments detaliaza cele 6 modele de comportament ale unui lider. Acestea sunt:

  1. Stilul de leadership orientat pe rezultate – liderul care aduce rezultate, pune accentul pe obiective si avansare personala in detrimentul cooperarii si a efortului de echipa.
  2. Stilul de leadership orientat catre oameni – liderul care demonstreaza abilitati interpersonale dezvoltate si un stil de comunicare cald, insa face acest lucru in detrimentul responsabilitatii personale pentru rezultate, acordand prioritate armoniei in echipa.
  3. Stilul de leadership orientat catre procese – liderul este perceput ca fiind organizat si disciplinat, cu bune abilitati operationale; acesta poate parea inflexibil si uneori excesiv de concentrat pe detalii.
  4. Stilul de leadership orientat catre inovatie – acest lider este vazut de ceilalti ca un inovator si apreciat pentru originalitate, poate deveni plictisit de detaliile implementarii, tinzand sa minimalizeze riscurile si posibilitatile de esec.
  5. Stilul de leadership bazat pe relatii sociale – acest lider este unul centrat pe comunicator proactiva si cauta frecvent oportunitati de a se conecta cu ceilalti; desi are abilitati dezvoltate de relationare, uneori ii lipseste capacitatea de a asculta cu atentie.
  6. Stilul de leadership orientat catre date – liderul mereu la curent cu tendintele industriei, are opinii bine documentate si prefera sa ia decizii folosind metode analitice, bazate pe date. Ceilalti pot deveni nerabdatori in fata stilului acest cand colaboreaza cu acest stil analitic si atent.

Avand in spate decenii de cercetare globala in performanta liderilor, raportul Leader Focus este conceput pentru a ajuta liderii sa isi inteleaga mai bine reputatia folosind datele psihometrice, in locul intuitiei.

Astfel, liderul poate folosi auto-constientizarea strategica dobandita pentru a-si motiva mai bine echipa si a creste angajamentul organizational.

Ce contribuie la succesul sau esecul unui nou lider?

Si ce impact au motivatia si angajamentul celor cu care liderul lucreaza in mod direct in determinarea succesului sau?

Raspunsul la aceste intrebari rezida in potrivirea dintre stilul de leadership si nevoile echipei si organizatiei. Credintele si preferintele liderului ghideaza maniera in care acesta ia decizii, actiunile pe care va pune accent, precum si oamenii pe care ii va aprecia si recompensa. Totodata, personalitatea liderului isi va spune cuvantul in ceea ce priveste modul in care va reusi sau nu sa comunice viziunea sa, sa coaguleze echipa si sa o duca inspre directia si rezultatele dorite.

Aceasta aliniere dintre stilul liderului si cel al echipei este cheia catre cresterea angajamentului si a motivatiei la locul de munca si, prin urmare, o metoda buna de a creste performanta organizationala.

Afla-ti propriul stil de leadership prin participarea la conferinta “Innovate. Lead. Transform.” din 22 mai la Hotel Platinia, in Cluj si 23 mai la Hotel Timisoara, in Timisoara. Toti participantii isi pot afla propriul stil de leadership prin raportul Leader Focus. Mai multe informatii si inscrieri la: http://www.hart.ro/ro/conferinta/innovate-lead-transform-may-2019/

Sursa foto: Shutterstock.com

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Cariere »



Citeste si
Leadership si angajament in era digitalizarii