PwC: 2 din 3 companii nu au redus costurile cu angajaţii în starea de urgenţă

Două treimi (65%) dintre companiile respondente nu au fost nevoite să aplice măsuri invazive de reducere a costurilor cu angajații în cele două luni de stare de urgență, potrivit Barometrului de HR realizat de PwC România în luna mai.

Companiile care au luat decizii de scădere a costurilor au adoptat un mix de măsuri pe care le-au aplicat diferit angajaţilor în funcţie de poziţiile ocupate, fiind vizat, în general, personalul operaţional din structurile a căror activitate a fost afectată de starea de urgenţă.

Astfel, 11% au aplicat şomajul tehnic cu ajutor de la bugetul de stat, dar fără compensarea diferenţei, în timp ce 15% au utilizat şomajul tehnic cu acoperirea diferenţei de salariu. În acelaşi timp, 17% dintre cei chestionaţi au redus timpul de lucru cu acordul părţilor sau au acordat concedii fără plată, iar 4% au făcut concedieri.

30% dintre companii țin salariile pe loc

În ceea ce priveşte salariile, sondajul PwC arată că jumătate dintre respondenţi au aplicat creşterile salariale pentru acest an înainte de declararea stării de urgenţă, iar majorarea a fost, în medie, de 5,77%.

Pe de altă parte, aproape 30% au afirmat că nu vor creşte salariile în acest an, în timp ce 15% au modificat politica de creşteri salariale, aplicându-le doar poziţiilor critice.

În cazul a 80% din totalul salariaţilor, pachetele de beneficii au rămas la fel. De asemenea, majoritatea (65%) nu intenţionează să modifice sistemul de plăţi variabile. În aceaşi pondere, de 65%, companiile din România nu au aplicat măsuri de reducere a costurilor cu angajaţii în cele două luni de stare de urgenţă

Sondajul arată că mai puţin de un sfert dintre companiile chestionate (22%) au revenit la locurile de muncă din 18 mai, în timp ce aproape jumătate nu au decis încă data de revenire. În acest context, 80% intenţionează să îmbine munca de acasă cu cea de la birou şi după încheierea stării de urgenţă (15 mai), o mare parte ţinând cont de opţiunile angajaţilor.

În privinţa activităţilor de HR, peste o treime (37%) dintre persoanele intervievate susţin că vor păstra neschimbate politicile de recrutare şi onboarding, iar 30% că le-au amânat până la ridicarea stării de alertă. Totodată, 33% au amânat programele de training şi dezvoltare, respectiv au schimbat procesele şi instrumentele, în special, în direcţia digitalizării acestora.

Studiul PwC România HR Barometru a fost derulat în perioada 14 - 18 mai 2020 pe baza informaţiilor furnizate de 46 de companii, din sectoarele: retail/FMCG, farmaceutic, IT&C, servicii financiare, auto, agricultură, industrie.

În portofoliul de respondenţi, 17% dintre companii au peste 3.000 angajaţi, 22% între 1.001 şi 3.000 angajaţi, 17% între 501 şi 1.000 angajaţi, 31% între 101 şi 500 angajaţi şi 13% sub 100 angajaţi.

Citeste si:
Vor regândi companiile mobilitatea muncii după pandemie?
Sondaj PwC Global Mobility:...

Sursa foto: shutterstock

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Citește și
Măsurile economice pentru angajați și companiile afectate de criza sanitară
Setari Cookie-uri