Cum s-au dat peste cap intențiile românilor. De ce se fuge de freelencing și de joburile din străinătate

Una dintre schimbările importante care au apărut în ultimul an pe piața muncii și care au marcat puternic comportamentul candidaților și angajaților deopotrivă a fost creșterea exponențială a interesului pentru joburile full time din companiile mari.

De altfel, potrivit unui sondaj realizat la începutul anului de eJobs, cea mai mare platformă de recrutare online din România, în rândul candidaților se înregistrează cel mai scăzut nivel al ultimilor ani în ceea ce privește intenția de a pleca la muncă în străinătate sau de a lucra pe cont propriu, fie ca freelancer ori ca antreprenor.

În plus, datele aferente primului trimestru din 2021 confirmă această tendință – doar 0,3% din totalul aplicărilor au fost făcute pentru joburile în sistem freelancing sau project based. 11,5% au mers către joburile part time, iar 86,7% au vizat joburile full time.

Până la începutul lui 2020, tinerii, în special, erau foarte atrași de ideea de freelancing și de libertatea care vine odată cu acest stil de lucru. Marketingul, media, contabilitatea ori IT-ul erau domenii predilecte pentru freelancing, însă de mai bine de un an lucrurile arată complet diferit. Cele mai căutate sunt joburile care promit stabilitate și oportunități de creștere pe termen lung. În ceea ce-i privește pe candidați, asta se traduce printr-un interes din ce în ce mai firav față de ideea de freelancing, iar în privința angajaților printr-o scădere uriașă a ratei de fluctuație din companii.

Bogdan Badea, CEO eJobs România

Citeste si:
Aproape 30.000 de joburi noi în aprilie. Numărul de joburi remote...
Aproape 30.000 de joburi noi...

Există, totodată, un tipar care se conturează din ce în ce mai clar și în comportamentul de aplicare pentru locurile de muncă full time. Astfel, candidații se uită mai degrabă spre acele poziții deschise în companii multinaționale din domenii care au rezistat în fața provocărilor economice din ultimul an, precum retail, IT, banking sau farma și se orientează ca opțiune secundară spre start-up-uri sau companii antreprenoriale.

”Această prudență excesivă este cumva de înțeles după răsturnarea pe care a suferit-o piața muncii și o vedem nu doar la candidații cu experiență, cât și la cei tineri sau foarte tineri, care erau dornici până nu demult să experimenteze și puneau mare preț pe flexibilitate. Foarte probabil ca acest comportament să se manifeste chiar și după ce piața muncii își va fi revenit complet. Printre argumentele pe care candidații le aduc în favoarea joburilor full time se numără siguranța unui venit lunar, existența unui plan de carieră cu oportunități de creștere într-un orizont de timp bine definit sau un sentiment mai clar de apartenență la o echipă”, mai spune Bogdan Badea.

Citește și: Bogdan Badea, CEO eJobs: Un internship online nu are sare și piper

Citeste si:
Angajatorii romani recruteaza studenti. Joburile scoase la concurs
Studiu BestJobs: Un sfert...
Sursa foto: Unsplash
Despre autor
Raluca Juncu
Raluca este unul din reprezentanții entuziaști și curioși ai generației Millennials. A studiat Jurnalism la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării la Universitatea din București și a urmat un master în Comunicare și Resurse Umane, în cadrul aceleiași instituții. Timp de doi ani a fost redactor la revista Forbes România și colaborator în cadrul mai multor proiecte editoriale precum Top 500 companii , Top 30 cele mai influente femei, precum și...

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri