Când ne gândim la payroll, ne gândim adesea la o persoană care se ocupă de calcularea salariului și la ținerea evidențelor financiare din cadrul unei firme. Acesta este și motivul pentru care noțiunea de payroll stârnește adesea confuzie în rândul românilor, mai ales pentru faptul că în traducere liberă, payroll înseamnă „rulaj de plăți”, iar un specialist payroll se ocupă de chestiuni ce țin de salarizare, nu de contabilitate cum am putea crede în primă instanță. Vă vom prezenta în cele ce urmează ce înseamnă payroll specialist, ce sunt serviciile de payroll, dar și cum pot fi acestea externalizate.

Ce înseamnă un payroll specialist

Un payroll specialist este persoana este un profesionist în materie de salarizare și totodată persoana care ajunge, în realitate să calculeze salariile, tot ce tine de baze de date cu personalul, de la contracte de muncă, acte adiționale, cercetări disciplinare și chiar și până la planificare concediilor. Este, de cele mai multe ori, omul bun la toate care știe să ofere servicii de payroll pentru mai multe business-uri de mici dimensiuni. El știe să rezolve mai multe chestiuni ce țin de regulamentele interne din firmă, de fișele de post. Un payroll specialist comunică, totodată și cu Inspecția Muncii, ANOFM și comunică și mai multe alte instituții abilitate ale statului.

Ce responsabilități are un payroll specialist

Pentru a înțelege mai bine exact ce înseamnă un payroll specialist este esențial să vedem exact care sunt responsabilitățile sale de zi cu zi, care nu sunt deloc puține la număr. Un payroll specialist este, în esență un om care împrumută atribuții de la mai multe meserii, cum este contabil, avocat, administrator de baze de date sau expert în legislația muncii.

Iată conceret de ce trebuie să se ocupe un payroll specialist:

  • calculează salariile angajaților
  • administrează bazele de date și dosarele cu personalul
  • se ocupă de: contracte individuale de muncă, acte adiționale, decizii, fișe de post, adeverințe, fișe de evaluare, regulamente interne, cercetări disciplinare
  • colaborează cu furnizorii de servicii de SSM, PSI, Medicina Muncii
  • transmite la ITM a Registrului General de Evidență a Salariaților
  • colectează datele, întocmește și verifică statului de plată lunar pentru salarii
  • întocmește fluturașii de salariu
  • planifică concediile
  • întocmește documentele de plată pentru salarii, contribuții și impozitul pe venit
  • transmite declarațiile fiscale privind contribuțiile datorate și impozitul pe venit
  • întocmește dosarele pentru recuperarea indemnizației pentru incapacitate temporară de muncă
  • întocmește dosarelor de pensionare,
  • întocmește statisticilor lunare și periodice solicitate de INS
  • oferă consultanță și rapoarte pentru management
  • realizează comunicarea internă
  • realizează comunicarea externă cu autoritățile publice (Inspectoratele Teritoriale de Muncă, Agențiile pentru Ocuparea Forței de Muncă, Administrațiile Financiare, Casele de Asigurări de Sănătate şi Casele de Pensii Publice)
  • monitorizează permanent schimbările legislative din domeniul relațiilor de muncă și domeniul fiscal.

Ce trebuie să știe un payroll specialist

Cum aminteam mai sus, un payroll specialist trebuie să fie omul bun la toate, adică trebuie să cunoască foarte bine noțiuni ce țin de legislația muncii, care nu se rezumă doar la Codul Muncii și la Legea dialogului social. De asemenea, trebuie să aibă noțiuni teoretice și practice specifice meseriei de inspector de resurse umane și uneori chiar de avocat specializat în probleme de fiscalitate.

Un payroll specialist trebuie să fie mereu la curent cu cele mai recente schimbări din legislația muncii și trebuie să fie rapid în a opera schimbările de ordin legislativ care survin. Totodată, este necesar să dețină cunoștințe excelente de operare a calculatorului, mai ales pentru Excelul este piatra de temelie în ceea ce privește introducerea și prelucrarea datelor ce țin de angajați și de salarii.

Cât câștigă un payroll specialist

În baza datelor salariale analizate de platforma Undelucrăm.com, o companie era dispusă să ofere unui payroll specialist un salariu de 4.500 de lei pe lună, unui candidat cu o experiență de mai puțin de un an pe această poziție, în timp ce o alta companie oferă 3.900 de lei, pentru un post situat în București.

Totodată, un anunț analizat aleatoriu de wall-street.ro, de pe o platformă de recrutare din România, postat de o companie care caută un specialist salarizare/payroll specialist, oferă un salariu cuprins între 4.500 și 5.000 de lei net pe lună. Salariul este acordat de o companie care nu și-a comunicat numele, dar care activează la nivel internațional și care are 230 de angajați.

De pildă, în cadrul acestui job, există următoarele cerințe:

  • Să fii absolvent dе studii superioare;
  • Să ai cunoștințe solide despre salarizare;
  • Să deții cunoștințe avansate MS Office (Word, Excel, PowerPoint);
  • Să ai capacitate dе planificare și organizare a activităților;
  • Să fi avut o experiență de minimum 2 ani în calcul salarial;
  • Atestat inspector salarizare;
  • Capacitate dе lucru în echipa și cu termene limita;
  • Să fii o persoană ordonată, analitică, pragmatică, excelente abilități dе organizare.

Responsabilități:

  • Participa la calculul si evidenta salariilor pentru angajatii societatii in conformitate cu clauzelor negociate in contracte, politicii firmei si.legislatiei in vigoare privind salarizarea;
  • Verifica pontajele primite din shop-uri si se asigura de acuratetea informatiilor conform documentelor primite, cereri de concedii, certificate medicale, etc;
  • Verifica certificate medicale, concedii de orice tip si le introduce in aplicatia pentru efectuarea calculului salarial;
  • Genereaza statele de plata, si raportarile associate inchiderii de luna;
  • Genereaza fisierul de plata si-l transmite catre departamentul financiar pentru procesarea platii;;
  • Executa alte lucrari privind evidenta de personal, la solicitarea superiorului direct;
  • Se informeaza si asimileaza constant informatii referitor la noile reglementari in domeniul salarizarii

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Raluca Juncu
Raluca este unul din reprezentanții entuziaști și curioși ai generației Millennials. A studiat Jurnalism la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării la Universitatea din București și a urmat un master în Comunicare și Resurse Umane, în cadrul aceleiași instituții. Timp de doi ani a fost redactor la revista Forbes România și colaborator în cadrul mai multor proiecte editoriale precum Top 500 companii , Top 30 cele mai influente femei, precum și...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri