„Am trait in cele doua lumi – inainte de 1898 si dupa Revolutie. La 29 de ani, am plecat din Romania si m-am stabilit in Germania, unde am lucrat in vanzari, desi nu vorbeam bine limba. Seful meu mi-a zis «nu-ti face griji, du-te!». Am terminat Facultatea de Mecanica, dar am ajuns sales manager regional la Deutsche Telekom. Apoi, cand prezentam posibilitatile de telecomunicatii pentru Metro, mi s-a propus sa fiu country manager. Nici nu stiam ce inseamna sa fii country manager”, a povestit Dusan Wilms (foto).

El a acceptat propunerea celor de la Metro AG, asa ca in 1998 s-a intors in Romania pentru a se ocupa de magazinele Metro Cash & Carry de aici.

„A fost cea mai buna decizie din viata mea. Tine de viziune, de feeling. Am avut o viziune ca aici e loc de un business bun. In 1999, inflatia era de 40%, deprecierea de 60%. A fost momentul cand shareholderii au spus: «iesiti din cenusa sau inchideti!»", si-a amintit Wilms.

Situatia de criza a fost depasita, iar Metro si-a continuat expansiunea in Romania. La inceput, perspectivele erau de 8 magazine Metro in Romania, dar Wilms tintea mai sus, la 30 de unitati.

In 2005, Dusan Wilms a fost promovat in cadrul grupului, intr-o functie de conducere pentru regiunea Europei de Est si de Sud-Est, iar mai apoi a preluat pozitia de director operational in cadrul retelei de hipermarketuri Real, parte a grupului Metro. S-a ocupat de constructia retelei Real, inclusiv de cea din Romania, iar in iunie 2009 a revenit in tara, ca director general al Metro Cash & Carry.

Timisoreanul conduce acum o retea formata din 26 de magazine cu vanzare angro (Metro), la care se adauga alte 6 unitati cu suprafete mai mici (Metro Punct). Retailerul a lansat in martie anul acesta si franciza pentru magazinele de proximitate La Doi Pasi, retea care numara deja peste 150 de unitati.

In 2011, vanzarile Metro Cash & Carry Romania au scazut cu 7%, pana la 1,06 miliarde de euro, aproape de nivelul din 2004, cand a depasit pentru prima data pragul de 1 miliard de euro.

Sfaturile celui mai puternic executiv din retail

- „Felul meu de a motiva oamenii este dandu-le toata increderea.

Citeste si:

- Pe toata perioada carierei, mi-a placut sa lucrez cu oameni mai buni decat mine. Alegeti-va oameni care sunt mai buni decat voi!

- Trebuie sa fii foarte aproape de clienti. Ne-am dat seama ca revanzatorii nostri sunt pe cale de disparitie. Ce putem face? ne-am intrebat. Am deschis franciza La Doi Pasi.

- Nu bagajul tehnic al CEO-ului este cel mai important, ci 1) increderea, 2) produsul si 3) compania.

- Trebuie sa stai cat mai mult la clienti si cat mai putin inchis in birou. Stand la calculator, vei privi cifrele din trecut, nu spre viitor.

- Cel mai important pentru managerii din multinationale este sa citeasca printre randuri, sa inteleaga contextul cultural."

Dusan Wilms a fost speaker in cadrul evenimentului Inspiro, organizat de Magazinul Progresiv saptamana aceasta.