Provocarile "vanatorilor de capete": de la lupta cu retelele de socializare, la pozitii acoperite cu greu
Piata de executive search a fost unul dintre domeniile afectate inca de la debutul crizei, prin scaderea volumului businessurilor, care au dus la volume mai mici de angajare si cautarea de solutii de recrutare fara costuri. Specialistii in domeniu chestionati de WALL-STREET.RO manifesta un optimism moderat pentru 2014, an in care se asteapta la avansul unor nise, dar si la provocari generate de acoperirea cu dificultate a unor pozitii.
In Romania nu exista foarte multe firme specializate exclusiv in executive search, principalul motiv fiind cererea relativ scazuta si fluctuatiile mari ale acesteia, care fac dificila activitatea profitabila strict pe acest domeniu. Scaderea investitiilor straine directe in contextul crizei financiare a influentat negativ piata de executiv search, care a inregistrat pe perioada ultimelor 5 ani un ritm mediu anual de dezvoltare de -11%, se arata in cel mai recent studiu al www.manageranticriza.ro.
La nivel global, 35% dintre consultantii din executive search se aratau optimisti la jumatatea anului trecut privind evolutia pietei de profil, 12% nu credeau intr-un avans, iar 53% s-au aratat rezervati in a emite o estimare, potrivit unui raport realizat de Asociatia Internationala a Consultantilor in Executive Search (Association of Executive Search Consultants - AESC).
Intre domeniile considerate cu cel mai mare potential de dezvoltare pe piata de executive search se numara Sistemul Sanitar, Cercetare in sanatate, Energia, Resursele Naturale, Productia si Retailul.
"Cei mai multi manageri si oameni care stiu si inteleg mai multe decat se intampla doar in firma lor spun ca 2014 va fi ceva mai bun. Este
Cu toate acestea, specialistii recunosc ca volumele din recrutare gestionate prin companii specializate le dau batai de cap.
"Volumul de cerere in piata de executive search a scazut substantial din cauza internalizarilor proceselor de recrutare si utilizarii LinkedIn (n. red. - retea de socializare profesionala). Vad, cel putin la multinationale, un trend similar in 2014. Bugetele de recrutare externa sunt taiate si se incurajeaza recrutarea facuta intern, cu toate avantajele si dezavantajele pe care nu le voi comenta", a adaugat Manolescu.
Astfel, este de asteptat ca recrutarea clasica sa se contracteze in viitorul apropiat, iar consultantii in executive search sa fie nevoiti sa se adapteze noilor tendinde impuse de piata.
"Piata consultantei «clasice» de recrutare (executive search-ul inclus) este erodata constant si ireversibil de Internet, rspectiv site-uri de recrutare, retele de socializare sau orice altceva care are la baza sau e in jurul Internetului. (...) Cred ca in urmatorii trei ani volumul businessului de recrutare «clasica» se va injumatati, fata de ce avem acum. Care piata actuala este, oricum, la jumatate fata de ce era inainte de criza. Prin urmare, «provocarile» pentru aceasta industrie a recrutarii sunt legate de invatarea «coabitarii» cu Internetul si resemnarea in fata ideii ca trebuie sa-i cedam o buna parte din profituri. Pentru ca nu vom mai avea vreodata profiturile de dinainte de 2008", a explicat Butunoiu.
Provocari in recrutarea executivilorGasirea candidatilor potriviti este marea provocarea a consultantilor dintr-o serie de motive, intre care si perioadele lungi petrecute in deplasari.
Pe de alta parte, Radu Manolescu sustine ca cel mai greu de gasit sunt executivii care imbina competenta (expertiza functionala si "partea de stakeholder management") cu disciplina, rezultate dovedite dupa anul 2009, valori morale, inteligenta emotionala si atitudinea umila.
El a adaugat ca pentru gasirea unui director general pentru o companie de servicii B2B a analizat o piata tinta de peste 500 de prospecti, a ajuns la o lista scurta de cinci persoane, iar clientul a considerat doar doua ca fiind potrivite, intreg procesul durand aproximativ sase luni.
Un alt exemplu este cel pentru gasirea unui director de Business Development pentru un grup global de servicii financia. Piata tinta de peste 400 prospecti, din care au ramas cinci candidati, iar doi au fost considerati foarte potriviti, o singura persoane fiind angajata. Procesul a durat sapte luni.
"Intre provocarile anului 2014 se va numara gasirea executivilor potriviti. In urma unui studiu pe care l-am facut, candidatii foarte buni sunt sub 10% din candidatii inclusi intr-un proiect in urma unei strategii de cautare facute atent. Dintre acestia, disponibili si interesati de o mutare sunt sub 10%, deci 1% din total. Acest 1% reprezinta si sansa de a gasi pe cineva potrivit 95% cu solicitarile si asteptarile initiale ale companiilor", a precizat Manolescu.
Cat castiga un CEO intr-o companie mareChiar daca munca depusa este una considerabila, care poate depasi o jumatate de an, si rezultatele consultantilor in executive search sunt pe masura, iar un manager plasat in fruntea unei companii de top ajunge sa aiba un salariu la care multi nici nu viseaza.
In Romania, spre exemplu, compensatia in numerar incluzand bonusul, pentru un director general intr-o companie de 200-300 de angajati este de 116.300 euro brut pe an, releva un studiu realizat de firma de executive search Pedersen & Partners.