26 Februarie 2014

Catalin Mahu, La Mama: Afacerile au urcat la 5,3 mil. euro, insa criza a micsorat nota de plata a clientului



Catalin Mahu, proprietarul lantului de restaurante La Mama care implineste miercuri 15 ani de la deschiderea primului local, a ajuns la o cifra de afaceri de 5,3 milioane de euro anul trecut, in crestere cu 6% fata de 2012, si la o marja de profit de 8% din aceasta suma.

"Pentru noi, 2013 a fost cel mai bun an din criza. Nu cred ca are legatura cu economia, pentru ca din punctul meu de vedere piata de restaurante scade in continuare. Nu am un indicator, un exemplu real, dar discutand cu diversi factori din piata realizez ca piata scade", a povestit pentru WALL-STREET.RO Catalin Mahu, potrivit caruia industria de restaurante scade si pentru ca scad afacerile furnizorilor si distribuitorilor.

La momentul actual, 20 de lei pentru un meniu de pranz este un pret rezonabil, sustine Mahu, proprietar a 10 restaurante La Mama, in care ajung zilnic 3.000-4.000 de clienti.

In prezent, ponderea veniturilor obtinute din meniurile zilei a scazut la 20% din total in restaurantele La Mama, comparativ cu 2009 si 2010, cand acestea reprezentau 35% din incasari. De asemenea, livrarea la domiciliu reprezinta 20% din incasarile restaurantelor lui Mahu.

Cat despre comenziile prin aplicatia Fast Order, cifrele nu sunt spectaculoase, spune proprietarul. "E frumos ca principiu, dar nu o foloseste mai nimeni. Nici 1% din clienti nu folosesc aplicatia."

Criza a micsorat nota de plata a clientului

Valoarea medie a notei de plata este de 17 euro in restaurantele La Mama, unde ora de varf este la pranz. In cafenele, bonul este de 6 euro, pentru ca clientii nu vad cafeneaua ca o alternativa de masa.

In cei 15 ani de business, cea mai buna perioada pentru cel mai mare lant de restaurante romanesti a fost perioada 2007-2008, fix inainte de criza. Maximul de incasari a depasit 9 milioane de euro intr-un an, in 2008, fata de 5,3 milioane de euro cat a fost anul trecut. "Deci 40% a fost scaderea in ultimii ani. Scaderea a fost mai mare la inceput (n.r. inceputul crizei), dar am recuperat putin anul trecut si sper ca si anul asta sa mergem pe plus. Profitul era mult mai mare inainte de criza, perioada 2007-2008, aproape dublu. Aveai un profit pe la 17%-20%, acum a ajuns sub 10%", explica antreprenorul, care detine si cafenelele Cafepedia.

Chiriile, inca nejustificat de mari: suma corecta, sub 10% din incasari

Mahu considera ca inchirierea spatiilor se face inca la sume nejustificat de mari si mai este loc de scadere. "Perioada asta a facut ca oamenii sa inteleaga, inclusiv proprietarii de spatii, ca mai bine ai un chirias care supravietuieste problemelor economice, decat unul care sa iti dea bani multi. In 2007-2008, cand toata lumea platea orice suma pe un spatiu, noi ne-am incapatanat si nu am platit orice suma pe orice spatiu. Pentru mine nu este importanta suma de bani pe care o platesc pe chirie, ci sa fie un procent rezonabil din incasari, adica pana in 10% din incasarile respectivei locatii. 10% este un maxim, nu e ideal. Suma corecta este sub 10%. Daca iti calculezi business-ul corect, daca ii explici asta proprietarului si el vede in tine un partener, atunci poti merge mai departe. Au fost situatii in care proprietarii au preferat sa inchirieze celor care au dat mai mult", a explicat Mahu.

Omul de afaceri sustine ca in acest an asteptarile lui sunt ca cifra de afaceri sa depaseasca 6 milioane de euro si sa-si consolideze pozitia pe piata.



Citeste si