Piata locala de bricolaj traverseaza o perioada extrem de tulbure, marcata de exituri, achizitii, dar si recorduri – pe de-o parte pozitive, pe de alta negative, insa anii care urmeaza vor fi cu siguranta si mai animati, cel putin asta reiese din declaratiile producatorilor de materiale de constructii, jucatori importanti din industrie cu rulaje de milioane de euro.

“Exiturile unor anumiti jucatori erau firesti, mai ales atunci cand nu cunosti piata si mai ales mizezi pe o strategie distructiva. Romanii nu sunt un popor de «pretari», romanii cauta solutii la nevoile pe care le au. Cauta spatii in care gasesc atat oameni care sa ii consilieze si sa ii «educe» in achizitie cat si o varietate de produse. (…) Batalia pe pret nu a fost o solutie si nici nu va fi. O astfel de strategie ii va omori, practic companiile isi vor distruge singure viitorul. Primul jucator din piata care va renunta la strategia pretului cel mai mic va fi si cel care va avea cel mai mult de castigat in bricolaj. Sunt deja cativa jucatori care au inteles acest lucru si il aplica cu succes”, a declarat Dragos Militaru (foto), directorul general Fabryo Corporation, unul dintre cei mai mari jucatori de pe piata de lacuri si vopsele, intr-un interviu acordat wall-street.ro .

Potrivit acestuia piata locala de bricolaj, in forma sa actuala, este inca mult prea diversificata, iar in perioada urmatoare vom asista la noi achizitii, fuziuni, posibil chiar si exituri. “Sapte, chiar opt jucatori in piata de bricolaj este foarte mult. Numarul acestora se va reduce la cel putin jumatate in perioada urmatoare intrucat piata de bricolaj se cerne. Vor urma consolidari importante, vom asista practic la o noua configuratie a pietei DIY. Este doar inceputul! ”, a mai aratat seful Fabryo.

Militaru a tinut sa faca o comparatie intre piata locala de bricolaj si pietele din regiune sau din Vest, care sunt controlate doar de catre 2-3 mari jucatori extinsi pe un numar de magazine mult mai mari. “Sunt exemple atat in Franta, cat si in Italia sau Germania. Si in Polonia putem urmari piata de profil, in care evolueaza doar cateva nume importante. Nu varietatea conteaza, ci solutiile pe care le ofera si mai ales care se preteaza pietei respective

Intrebat de wall-street.ro in ce masura afecteaza piata de vopsele si producatorii de profil noile schimbari din retailul de bricolaj, Dragos Militaru a aratat ca schimbarile sunt in cea mai mare parte pozitive, iar exiturile sau reconfigurarile in piata de profil nu fac altceva decat sa asterne si mai bine piata si sa dea posibilitatea producatorilor de materiale de constructii sa isi regandeasca si mai bine strategiile in piata.

Potrivit datelor furnizate de catre Fabryo, vanzarile catre canalele de bricolaj in totalul afacerilor companiei se ridica la peste jumatate. “In momentul de fata 55% din vanzarile Fabryo in Romania sunt asigurate prin canalele moderne de comert si prin segmentul B2B, in timp ce 45% din vanzari sunt asigurate indirect, prin intermediul distribuitorilor, magazine traditionale.

Afacerile Fabryo Corporation s-au ridicat anul trecut la aproximativ 40 de milioane de euro, ca urmare a fuziunii cu Atlas Paints.

Despre viitorul comertului modern si reconfigurarea pietei au amintit si concurentii de la Policolor, care, intr-un interviu publicat anterior mentionau faptul ca In cinci ani de zile vanzarile de vopsele din lanturile de bricolaj (magazinele DIY) vor lua locul celor din comertul traditional (depozite, spatii de distributie, magazine de cartier).

“Piata traverseaza o perioada marcata de schimbari, comertul modern (DIY) devenind o prioritate nu doar pentru noi ci pentru multi jucatori din industrie. Se observa o migratie clara intre comertul traditional si magazinele de bricolaj, lucru care va schimba polii de distributie in urmatorii ani”, a declarat in cadrul unei intalniri cu presa Florin Stoleriu, directorul diviziei Arhitectural a Policolor.

O piata marcata de exituri, fuziuni si reconfigurari

Piata locala de bricolaj, estimata la o valoare de circa 2 miliarde de euro, se afla in plina efervescenta in ultimul an, ca urmare a unor miscari anticipate de unii jucatori. De la intrarea pe piata a britanicilor de la Kingfisher si introducerea brandului Brico Depot in Romania si pana la exitul nemtilor de la OBI ori de achizitia Praktiker sau a Baumax de catre Leroy Merlin, retailul DIY nu a mai avut asa o dinamica in lumina reflectoarelor de la debutul crizei, cand toti jucatorii si-au contractat rulajele, redus investitiile in dezvoltare, iar in unele cazuri au si existat reduceri de personal.

Singurul jucator din piata locala de bricolaj care a pariat pe dezvoltare in plina criza a fost Dedeman, actualmente si liderul pietei de profil, cu afaceri care anul trecut au depasit pragul de 600 de milioane de euro si care in prezent detine o retea de 37 de magazine pe intreaga suprafata a tarii.

Intrarea Kingfisher pe piata locala de bricolaj a fost momentul critic, care intr-un fel sau altul a declansat efervescenta din industrie, cand britanicii au achizitionat cele 15 magazine ale francezilor de la Bricostore. Englezii au cumparat operatiunile Bricostore Romania in primavara anului trecut, iar in luna martie a acestui an au inaugurat si primele doua magazine tip depozit, Brico Depot, ambele in Bucuresti – unul in zona Orhideea, celalalt in Pantelimon.

La inceputul acestui an o alta stire avea in centru piata de bricolaj, nemtii de la Praktiker cedand operatiunile locale, cu 27 de magazine, omului de afaceri de origine turca Omer Susli. Omul de afaceri preciza ulterior ca sub vechiul management business-ul Praktiker a fost foarte prost gestionat. "Am preluat si brandul pe o perioada nelimitata. In magazine se vede mana neamtului si vrem sa mentinem acest lucru, dar din punct de vedere financiar afacerea a fost prost gestionata", spunea omul de afaceri in primavara acestui an.

O alta veste care a luat prin surprindere piata de bricolaj a fost exitul nemtilor de la OBI, informatie data publicitatii in exclusivitate de catre wall-street.ro la finalul lunii mai.

Urmare a deciziei de a iesi de pe plan local si de a face loc retailerului grec de jucarii Jumbo, OBI a demarat un amplu program de reduceri in cele sapte locatii pe care le detine in Romania, strategie care a creat o adevarata isterie in magazinele de profil. Cum au aratat magazinele dupa ce retailerul a aplicat reduceri de 50% la tot stocul de produse, in imaginile surprinse de wall-street.ro aici.

Un alt eveniment important pe piata locala de bricolaj a fost si achizitia operatiunilor locale Baumax de catre retailerul francez Leroy Merlin, companie care va ajunge astfel la 16 magazine pe plan local, cu alte doua proiecte in lucru, la Craiova si pe soseaua Alexandriei din Capitala. Leroy Merlin ajunge astfel la un rulaj de circa 140-150 de milioane de euro la nivel local.

Piata de bricolaj din Romania este dominata de catre retailerii romani Dedeman si Ambient si de reteaua de magazine Arabesque, dar si de jucatorii internationali Kingfisher, Leroy Merlin sau Hornbach, cat si de Praktiker, companie preluata la inceputul acestui an de catre omul de afaceri turc Omer Susli.

Sursa foto: Patrick Vrabie | WALL-STREET.RO

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri