TVA se va reduce incepand de la 1 iunie de la 24% la 9% pentru alimente si bauturi nealcoolice, iar aceasta scadere ar urma sa duca la o diminuare a preturilor din marile lanturi de retail de 12%.

Reducerea TVA este aplicata, in principal, pentru lapte si produse lactate, oua de pasari, animale si pasari vii (domestice) destinate consumului alimentar sau producerii de alimente, carne si organe, peste, crustacee, moluste, miere naturala si alte produse comestibile de provenienta animala, fructe, legume, plante, radacini si tuberculi comestibile, plante vii utilizate ca alimente sau materii prime pentru acestea, cafea, ceai, mate si mirodenii, cereale (cu exceptia celor pentru insamantare) si bauturi nealcoolice. In aceasta categorie mai intra produsele de morarit si panificatie, care beneficiaza de TVA de 9% din septembrie 2013.

Spre exemplu, daca pentru o bucata de cascaval de 250 grame, cu pretul de 10 lei fara TVA, clientii plateau 12,4 lei cu TVA de 24%, de luni vor plati 10,9 lei, economisind 1,5 lei. In oferta Carrefour care a redus TVA cu 9% inca de acum cateva zile, intra in categoria de TVA redus si mancarea pentru animale, dar si chipsurile si snaks-urile.

Retail jobs

Cota redusa de TVA se va aplica pe tot lantul economic, de la productie pana la vanzarea catre consumatorul final, de catre toti furnizorii, indiferent daca sunt producatori sau comercianti, potrivit normelor de aplicare a masurii fiscale. Daca un producator agricol vinde fructe unui comerciant, va aplica cota TVA de 9%, la fel ca si comerciantul atunci cand le vinde mai departe, indiferent de destinatia ulterioara a fructelor, fie ca sunt utilizate ca alimente, fie ca materie prima pentru dulceata, compoturi sau productia de alcool.

TVA 9% si in restaurante: ce se intampla cu mancarea livrata?

In cazul comercializarii unor pachete care contin atat produse alimentare (TVA 9%), cat si nealimentare (TVA 24%), la un pret total, se va aplica TVA diferentiat pentru calculul costului, in masura in care bunurile pot fi separate, altfel fiind aplicata TVA de 24% la valoarea totala a pachetului. De TVA de 9% beneficiaza si serviciile de alimentatie publica pentru categoriile specificate de produse. Daca un restaurant vinde si mancare pentru a fi servita in afara locatiei, activitatea nu este considerata prestare de servicii de restaurant, ci livrare de bunuri, dar pentru care se aplica TVA de 9%, inclusiv pentru caserola sau paharele in care sunt servite alimentele sau bauturile nealcoolice, chiar daca costul acestora ar fi evidentiar separat pe bonul fiscal. In acest caz se considera ca livrarea alimentelor este livrarea principala care atrage dupa sine aceeasi cota de TVA livrarii caserolei sau a paharului, acestea fiind livrari accesorii, nu un scop in sine pentru client, se explica in normele de aplicare.

Citeste si:
Sarbatoarea TVA de 9%: Profi deschide 300 de magazine la miezul noptii
Primul magazin care va vinde...

Cumparatorii ar trebui sa gaseasca noile preturi semnalizate la raft, iar pe bonul fiscal vor putea citi, sub totalul de plata, cat a insumat TVA de 9% si cat cea de 24% (in cazul produselor cu cota standard). Mai multi retaileri au anuntat ca vor reflecta in totalitate reducerea TVA in costul produselor, dupa ce Asociatia Marilor Retele Comerciale le-a recomandat membrilor sa utilizeze toate instrumentele disponibile pentru ca scaderea TVA sa se regaseasca in pretul la raft, in conditiile in care comerciantii au fost acuzati de cresterea artificiala a preturilor.

Presa a relatat ca mari lanturi de magazine ar fi majorat preturile la diferite alimente cu pana la 30%, inainte de reducerea taxei, iar premierul Victor Ponta a reactionat spunand ca Guvernul nu poate ingheta preturile la marfurile din magazine, dar poate introduce masuri constitutionale si europene, precum taxe speciale foarte mari, in cazul in care comerciantii nu scad preturile la raft dupa diminuarea TVA.

Citeste si:
PIB-ul din primul trimestru a fost revizuit din cauza inevestitiilor
PIB-ul din primul trimestru a...

El a cerut ca Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor si Consiliul Concurentei sa verifice atent situatia preturilor din magazine. Un raport analizat la inceputul lunii mai de Guvern privind preturile la alimente din marile magazine nu prezinta informatii legate de cresterea acestora inainte de diminuarea TVA.

Consiliul Concurentei a avertizat retailerii ca va verifica la nivel national evolutia preturilor si dupa reducerea cotei, pentru a vedea daca efectul este mentinut in timp. Astfel, cora Romania s-a angajat ca va afisa in toate magazinele atat pretul vechi (cu TVA de 24%), cat si pe cel nou (TVA de 9%). Totodata, va indica modul in care preturile vor scadea cu 12,09%, costul unui produs cu valoarea de baza de 1 leu, spre exemplu, reducandu-se de la 1,24 lei la 1,09 lei, respectiv cu 0,15 lei.

Carrefour a anuntat la inceputul lunii mai ca a "inghetat" preturile produselor supuse reducerii TVA la 9%, cu exceptia promotiilor, iar de la 28 mai a inceput sa aplice in avans masura pentru unele produse, introducand noi categorii in fiecare zi, pana la 1 iunie.

Citeste si:
Ce efecte poate avea scaderea TVA din Codul Fiscal. Creste consumul?
Belciu, PwC: Scaderea taxelor...

De asemenea, Kaufland a comunicat ca a scazut in avans preturile, de la 26 mai, in cazul anumitor sortimente de produse, iar reducerea TVA va fi transferata in totalitate clientului, de luni, pentru toate articolele vizate. In plus, pana la sfarsitul lunii iulie, preturile la alimente si bauturi nealcoolice nu vor fi majorate, cu exceptia articolelor promotionale, care vor reveni la preturile anterioare dupa incheierea promotiei.

Ministrul Finantelor, Eugen Teodorovici, este convins ca efectele masurii fiscale se vor simti de luni in preturi, sperand la un transfer cat mai mare al reducerii catre consumatori. Aplicarea TVA de 9%, de la 1 iunie, ar urma sa contribuie cu o crestere aditionala a PIB de 0,6% pana la finalul anului, potrivit ministrului.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online. Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară. În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:

Setari Cookie-uri