28 Iunie 2016

Jean Valvis, despre procesul privind designul Aqua Carpatica: Forma geometrica patrata nu apartine intelectual nimanui



Forma geometrica patrata nu poate apartine intelectual nimanui, iar practica judiciara din Uniunea Europeana arata ca o simpla forma geometrica nu poate fi protejata ca marca, considera omul de afaceri Jean Valvis, dupa ce companiile controlate de el au pierdut, in prima instanta, un proces in care au fost acuzate de incalcarea dreptului de proprietate intelectuala in cazul design-ului sticlei marcii Aqua Carpatica.

“Dupa 26 de ani de experienta in Romania am mai invatat un proverb: <<In pomul cu roade, lumea arunca cu pietre>>. Nu este prima data cand societatile care inregistreaza succese fulminante pe piata sunt atacate de terti in scopul obtinerii de foloase material”, afirma Jean Valvis.

Companiile Grenki list licenciranje d.o.o., cu sediul in Ljubljana, Slovenia, din domeniul productiei si distributiei de bauturi alcoolice, Sun Stars & Sons PTE, cu sediul in Sigapore, si omul de afaceri sarb Vojin Djordjevic au dat in judecata Valvis Holding, Carpathian Springs si Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci (OSIM), pe motiv ca designul sticlei de Aqua Carpatica este copiat dupa cel al sticlei brandului sarbesc de apa minerala Vodavoda.

Tribunalul Bucuresti a admis in parte cererea reclamantilor si a cerut firmelor controlate de Valvis sa nu mai foloseasca actualul design al sticlelor Aqua Carpatica, sa retraga de pe piata produsele respective, sa nu mai produca si sa nu mai exporte produsele respective.

“Acum, cand Aqua Carpatica a cucerit milioane de cetateni din Romania, cand Aqua Carpatica a inregistrat succese internationale (USA, UK, Germania, Japonia, China, tarile arabe, Australia, etc), acum, cand Aqua Carpatica obtine premii in fiecare an (Grand Effie, FIBRA) si cea mai inalta distinctie, Cannes Lions Gold, acum in plin succes si numai cu cateva luni inainte de expirarea legala a perioadei de 5 ani in care se putea solicita anularea marcilor, o societate infiintata demult, in 2004, vine sa pretinda ca se confunda culoarea neagra cu cea alba, numele romanesc Aqua Carpatica cu cel slav de “Voda”, iar forma rectangulara este proprietatea lor intelectuala. Nu a pretins acest lucru la inceput, cand am aparut pe piata, dar pretinde acum, cand avem succes”, mai spune Jean Valvis.

Acesta adauga faptul ca proprietarii marcii VodaVoda, dupa o tentativa nereusita de a intra pe piata din Romania in 2010, au cerut instantei din Romania sa li se acorde proprietatea intelectuala a formei geometrice <<sticla patrata>>, “cand lumea este invadata de sticle patrate (spirtoase, sucuri si chiar ape minerale din alte tari)”.

Carpathian Springs, firma care imbuteliaza apa minerala Aqua Carpatica, a avut venituri totale de 101,7 milioane lei in 2015, potrivit datelor Ministerului Finantelor.



Citeste si