Cosanzeana, afacerea sociala gandita pentru oameni, unde profitul nu este scopul infiintarii

Pentru Laura Leonte, antreprenoriatul social ar trebui sa fie norma, sa fie sustinut de stat, sa fie inteles de comunitate. Acestea sunt si provocarile cu care s-a confruntat si inca se confrunta de cand a decis sa infiinteze Cosanzeana, o afacere sociala gandita in urma cu cativa ani si pusa in aplicare dupa ce a castigat o finantare de 32.000 de euro. Laura a decis sa faca ceva pentru comunitatea din Aninoasa, judetul Dambovita si sa ofere locuri de munca celor care au nevoie, fara sa se gandeasca la profit sau vanzari, ci doar la oameni.

Laura Leonte a fost copywriter intr-o companie de publicitate, dar a renuntat la job pentru ca nu isi vedea rezultatul muncii. „Efectiv, nu mai puteam. Motivul principal era ca lucram foarte mult si se concretiza foarte putin. De asta nu e intamplator ca am mers spre productie. Cred ca din anul doi de publicitate, am zis ca dupa 8 ore de munca, daca ar iesi un nasture, o biluta pe care sa o iau acasa, sa pun mana pe ea, ar fi minunat. Aveam nevoie de concretizare”, povesteste Laura.

Timp de cinci ani cat a lucrat in publicitate a gandit sute de proiecte pana a auzit intamplator de programul Fabricat in Tara lui Andrei. Dupa ce a aruncat o privire pe lista de cerinte, proiectul care acum se numeste Cosanzeana era singurul care se potrivea. Ideea proiectului a venit dupa ce fiica ei, Ilinca, a vrut, la trei ani, sa coasa, asa ca publicul tinta este reprezentat de fetite si de mamele acestora, intrucat exista seturi gandite pentru doua persoane.

Suma promisa pentru castigarea competitiei de proiecte, de 32.000 de euro, era, pentru Laura, prea mare ca sa se gandeasca ca ar putea sa o castige, asa ca s-a rezumat doar la dorinta de a participa la workshopuri, unde a invatat, printre altele, contabilitate si analiza financiara.

„Sa treci dintr-un loc in care munca ta este mototolita si aruncata la gunoi la locul in care ideile tale sunt privite ca niste seminte si udate, ca sa iasa planta mai frumoasa. Pentru mine era ireal. Ma duceam o data la trei luni si era ca o viata paralela. Lucrurile se intamplau ideal”, a povestit Laura.

Citeste si:
Afacerea socială Atelier Merci va produce 4.000 de combinezoane...
Afacerea socială Atelier...

Proiectul Laurei a intrat in etapa finala si a castigat suma de 32.000 de euro, iar banii s-au dus foarte repede, in gravorul laser, chirii, salarii si materie prima.

Acolo a redactat un plan de business pe care l-a actualizat constant si l-a care s-a intors de fiecare data cand avea nevoie. Dupa primul an de business, a tras linie si a analizat rezultatele care erau similare cu ceea ce prognozase ea impreuna cu oamenii din proiectul Tara lui Andrei.

Laura a ales sa infiinteze afacerea sociala in comuna Aninoasa, judetul Dambovita, aproape de locul unde a crescut. „Mereu am fost disperata sa ma intorc, sa fac ceva pentru ei. Mereu am vrut sa fac ceva pentru oamenii aia, sa nu mai fie nevoiti sa plece in Anglia, in Spania, pentru ca sunt oportunitati, dar nu exista spirit antreprenorial”, marturiseste Laura.

Citeste si:
ING și-a mărit profitul trimestrial. Producția de credite, la nivel...
ING și-a mărit profitul...

Cosanzeana are 7 colaboratoare din Aninoasa, femei pasionate de cusut. La inceput le-a instruit cum sa coasa, apoi ele au venit la ea cu propuneri si idei prin care imbunatateau procesul.

Vanzarile unei afaceri sociale

Produsele Cosanzeana sunt vandute online si la targuri, iar cele mai mari vanzari vin din colaborarile cu companii din perioadele de sarbatori – o zona care nu era cuprinsa in planul de afaceri. Vanzarile online merg mai slab, intrucat site-ul merge doar daca este promovat. La targuri, vanzarile variaza de la cele slabe, unde se acopera taxa de participare la cele unde se vand mai multe produse, de obicei, in perioada sarbatorilor, de Craciun si de Martisor.

„Acum merg la targuri cand e sezon. Mi-am dat seama ca suntem o afacere sezoniera mai mult decat credeam. Mi-am reorganizat putin businessul si vara acum, in loc sa ma chinui sa vand, ma chinui sa vand mai mult iarna si primavara”, spune Laura.

Afacerea Cosanzeana si-a atins pragul de rentabilitate, dar anul acesta reprezinta anul de test. In martie, Cosanzeana a vandut de circa 10 ori mai mult decat in aceeasi luna a anului trecut, iar vanzarile sunt asteptate sa fie in crestere.

Citeste si:
Chirițoiu, Consiliul Concurenței: Mi-e frică de firmele primăriilor
Chirițoiu, Consiliul...

In prezent, Cosanzeana lucreaza pentru proiectul Inimi Cusute, iar banii stransi in urma inimilor de lemn vandute sunt donati catre asociatia "Inima copiilor", organizatie nonguvernamentala care ajuta copiii cu probleme medicale, in special cu afectiuni cardiace.

Antreprenoriatul social in Romania

Antreprenoriatul social ar trebui sa fie norma. Nu te ajuta cu nimic sa ai in cap vanzari si profit, oricat de multe ai avea. Nu te face mai fericit. In schimb, cand simti ca ii ajuti pe niste oameni, asta te face mai fericit. A fost greu sa ii conving pe oamenii din Aninoasa si in continuare mai am sa conving autoritatile ca proiectul exista pentru comunitate”, spune Laura.

Cine sustine si cine ar trebui sa sustina antreprenoriatul social in Romania? Companiile, statul, oamenii?

„Antreprenoriatul social nu e sustinut deloc. E ciudat sa zic asta, in contextul in care Cosanzeana, fara sustinere, nu exista, dar sunt corporatii si fundatii care se ocupa de asta, dar sustinerea cea mai mare ar trebui sa vina din partea statului. De asta zic ca nu e sustinut deloc. Noi ne-am acrediat ca marca sociala, in ideea de a descoperi cum putem beneficia de orice si in afara de finantarea de la OMV Petrom, nu am mai primit ajutor de niciun fel”, spune Laura.

Cosanzeana are un punct de lucru intr-o cladire care apartine Primariei din Aninoasa. Laura sustine ca ar avea dreptul, conform legii, sa stea acolo fara sa plateasca nimic, dar primaria nu a aprobat cererea lor.

„Am depus cerere, dar nu ne-au acceptat-o. Au invocat faptul ca in lege scrie ca autoritatea poate sa acorde spatiul in mod gratuit, si au zis ca “poate” poate fi interpretat si da, si nu. Asta a fost singura conditie. Noi suntem SRL si exista o alta lege, mai veche decat normele metodologice pentru economia sociala, care zice ca nu ai voie sa lasi intreprinderile lucrative, cum suntem noi, SRL, gratis, pe spatiile primariei. Sunt doua legi care se bat cap in cap si asta a economiei sociale e mai slaba si pur si simplu au ales varianta mai usoara”, sustine Laura.

Laurei i-a fost dificil sa ii faca pe oameni sa inteleaga modul in care a gandit afacerea, cu scopul de a ajuta oameni si nu de a se imbogati, de a deveni patroana, sefa, persoana care decide tot si are ultimul cuvant. Si pe cei cu care colaboreaza a fost greu sa ii convinga ca si ea lucreaza pe un salariu mic sau ca nu si-a mai luat salariul de cateva luni.

„Am vorbit cu primarul, i-am explicat, dar ei nu inteleg ideea de antreprenoriat social, cum sa faci afaceri fara sa te gandesti la bani, la profit. Exista, insa, bariera asta, inclusiv cu angajatii. Mi-am propus de la inceput sa fiu foarte transparenta, ca sa inteleaga cat de greu este sa vinzi si sa faci bani, ca sa tragem impreuna, pentru ca daca tragem unul impotriva celuilalt, nu avem sanse de izbanda. Eu le ziceam in fiecare luna cand vindeam si ce cheltuieli aveam. Atunci au inteles sa tragem la aceeasi caruta”, povesteste Laura.

Sursa foto: Facebook Cosanzeana
Despre autor
Anca Olteanu
 Anca este web editor la wall-street.ro.

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Companii »



Setari Cookie-uri