Impactul tehnologiei “zguduie” din temelii modelul traditional de business al multor companii, indiferent de industria din care aceastea fac parte. EY a prezentat un studiu cu privire la felul in care jucatorii din Romania raspund provocarilor aduse de aceste schimbari si cat de pregatiti sunt pentru a isi regandi modelul de business in ton cu asteptarile consumatorilor.

Pe baza unui chestionar aplicat in cadrul studiului, EY distinge trei niveluri ale pregatirii companiilor pentru schimbarile aduse de cea de a patra revolutie industriala. Acestea sunt asociate, la modul metaforic, celor trei etape din viata unui fluture: stadiul de omida, stadiul de crisalida si o metamorfoza spectaculoasa la stadiul de adult, ca fluture.

Omida - majoritatea companiilor, adica 263, se afla in acest stadiu, in care exploateaza produsele si serviciile existente deja in modelul de business actual, fara sa investeasca in pregatirea pentru schimbarea disruptiva.

Crisalida - reprezinta un grup mai mic de 42 de companii, care si-a asumat transformarea digitala si care formeaza o cultura a inovatiei in interiorul companiei.

Fluture - cel mai mic grup de companii - 5, cele care s-au transformat deja si care si-au asumat misiunea de a fi disruptive, mai degraba decat de a fi doar inovatoare.

In studiul global EY, nivelul de pregatire pentru schimbarile disruptive, asa cum este evaluat de respondenti, este impartit oarecum egal intre cei care considera ca sunt foarte bine pregatiti sau bine pregatiti si cei care nu cred ca sunt pregatiti sau sunt prea putin pregatiti. Si in Romania, raspunsurile sunt aproximativ echilibrate intre cei foarte pregatiti si cei mai putin pregatiti, dar extremele sunt mai bine reprezentate.

48% dintre companiile respondente considera ca sunt pregatite pentru a face fata schimbarilor disruptive

In Romania, in jur de 48% dintre companiile respondente considera ca sunt pregatite pentru a face fata schimbarilor disruptive. De fapt, nivelul de pregatire pentru schimbare este mult mai scazut decat cel care rezulta din autoevaluarea initiala, atunci cand se iau in calcul initiativele specifice de leadership, cultura, inovatie si deschidere la ce se intampla in exterior, se arata in studiu.

”Lumea se schimba rapid, iar noile tehnologii au potentialul de a schimba din temelii industrii. Aceasta realitate inseamna, in primul rand pentru companii, oportunitati care asteapta sa fie fructificate. Companiile de succes ale viitorului vor fi cele care nu doar adopta noile tehnologii, ci care genereaza ele insele schimbarea”, a declarat Aurelia Costache, Partener EY Romania, Liderul Departamentului de Asistenta in Afaceri .

Fortele disruptive cu cel mai mare impact in sectorul de activitate al companiilor au fost identificate ca fiind urmatoarele:

  • Schimbarea comportamentului consumatorilor si clientilor (64%)
  • Tehnologiile digitale si transformarea modelului de business ca rezultat al acestora (39%)
  • Competitia in crestere (31%)
  • Amenintarea din partea competitorilor foarte digitalizati (17%)

Atributele care tin de stimularea inovatiei prin colaborari externe si deschidere catre exterior au inregistrat unele dintre cele mai mici procente atat la nivel global, cat mai ales la nivel local. Astfel, atat in Romania, cat si la nivel global, doar 36% dintre companii identifica si evalueaza semnele care pot indica tendinte in stadiu incipient.

Ce procent din companiile prezente in Romania isi stimuleaza angajatii sa fie creativi

54% dintre companiile respondente declara ca dezvolta initiative privind stimularea angajatilor pentru a gandi inovator, iar in cazul a doar 18% dintre companii, angajatii isi pot aloca timp pentru a inova.

Sub presiunea de a raspunde schimbarilor disruptive din economie, de multe ori companiile ajung sa intre intr-un “teatru al inovatiei”. Ceea ce implica investitii in initiative cu vizibilitate mare, dar fara sa se ajunga ca aceste eforturi sa fie internalizate intr-o strategie de business, care sa si sustina in mod consistent efortul de a inova in cadrul organizatiei, se arata in studiu.

In acest moment, companiile de top din Romania se afla in fata unei alegeri: se pregatesc pentru transformare, mai intai ca si crisalida, apoi ca fluture, sau raman blocate in stadiul de omida? Daca aleg sa ramana ca in prezent, va fi pusa sub semnul intrebarii pozitia pe care o vor ocupa in piata in viitor, in cazul in care riscurile disruptive se materializeaza, precizeaza consultantii.

Sondajul a avut la baza un chestionar online aplicat la nivelul a 310 lideri de organizatie din Romania, pentru a masura cat de pregatite sunt companiile locale sa raspunda provocarilor disruptive. Acesta este parte a unui demers mai vast al think-tank-ului EY-EYQ.

Sursa foto: By This Is Me / shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri