A facut ASE-ul - jumatate in comunism, jumatate in capitalism. A vandut ziare de anunturi, apoi a realizat, impreuna cu Catalin Tolontan, primul ziar studentesc de dupa revolutie. Ulterior a infiintat una dintre primele reviste economice din Romania, pentru ca, mai apoi, sa se asocieze intr-o firma care producea solutii software pentru industria auto. In urma cu zece ani, din nevoia de a-si hrani pasiunea pentru gatit, a lansat primul magazin online cu produse de lux pentru bucatarie, care astazi a ajuns sa fie un business de peste 10 milioane de euro. Este, pe scurt, povestea antreprenorului Laurentiu Ilie, proprietarul retelei KitchenShop.

Dar sa incepem cu inceputul…profesorul care si-a schimbat parerea despre capitalism de pe-o zi pe alta. “Este foarte interesant ca am facut ASE-ul jumatate pe vremea lui Ceausescu, jumatate in democratie. Imi aduc aminte, de exemplu, cum un profesor imi spunea, inainte de Revolutie, cum capitalismul este in pragul prapastiei, iar dupa, cat este de bun, acelasi capitalism”, povesteste Ilie.

Acesta a ales varianta optimista cu privire la capitalism si a inceput sa profite de aceasta oportunitate. “Primul meu job a fost, ca in cazul multor studenti, acela de vanzator de ziare. Apoi, impreuna cu Catalin Tolontan, am facut primul ziar studentesc din Romania, care se numea «Noi nu». Am scos doar 4-5 numere din acel ziar pentru ca era destul de dificil: noi de ocupam de tot – scris, tiparire, distributie si vanzare”.

De la un ziar cu anunturi, la o revista economica

Primul proiect “mai serios” a lui Laurentiu Ilie a inceput in 1990 cand, impreuna cu un prieten, a infiintat ziarul Bursa, pe atunci un ziar de anunturi, la moda in acea vreme. “Ca sa venim cu ceva nou, am gandit acest ziar ca o “bursa” - de aici si numele - in care publicam doar anunturi cu pret, atat pentru vanzare, cat si pentru achizitie, punand, practic, fata in fata cumparatorul cu vanzatorul”.

Cu timpul, au inceput sa aditioneze si articole pe teme economice, transformandu-se intr-o publicatie financiara. “Am stat cam 9 ani in acea afacere, insa au inceput sa apara mai multe divergente de opinie cu partenerul meu si am decis sa ies. De exemplu, eu imi doream sa ne concentram mai mult pe online, realizasem ca acesta este viitorul”.

"Esente de leadership", un...
Citeste si: Antrenamente in business, un concept inedit lansat de o antreprenoare

Asociat la o firma in domeniul IT

Dupa ce a plecat de la Bursa, Laurentiu Ilie a incercat un nou parteneriat: s-a asociat cu un amic la o firma care facea software pentru industria auto, pentru a-l ajuta pe acesta cu organizarea si vanzarea. “Am facut niste soft-uri care s-au vandut foarte bine, unele sunt folosite si acum, insa, in 2008 a venit criza, iar clientii nostri si-au blocat investitiile”.

“Nu stiam sa fac un sandwich”

Pe cand era la Bursa, Ilie a obtinut o bursa pentru jurnalism in State, la Universitatea din Michigan. “Cand am ajuns acolo, mi-am dat seama ca nu stiu sa fac un sandwich. Fiind prima oara cand plecam de acasa, a trebuit sa ma apuc de gatit ca sa nu mor de foame, asa ca mi-am luat carti si ustensile si am inceput”, rememoreaza Ilie.

Si nu a durat mult pana aceasta nevoie s-a transformat in pasiune.

“O mare problema de care m-am lovit in noua mea pasiune a fost ca, la vremea respectiva, nu se gaseau ustensile pentru gatit de calitate in Romania. Am fost socat sa aflu ca in Chisinau, care era mult sub Bucuresti, erau patru astfel de magazine, iar la noi nimic. Atunci mi-a venit ideea sa fac un magazin online cu ustensile de bucatarie, pe care l-am gandit fix ca o pasiune, nu ca pe un business”.

KitchenShop a investit...
Citeste si: Primul site culinar unde poti castiga bani din publicarea retelelor

Promovare cu masina colantata, lasata in centrul Bucurestiului

Zis si facut: in decembrie 2008, antreprenorul a pornit acest proiect, lansand magazinul online. “Cand am deschis site-ul eram absolut convins ca sunt foarte multi oameni ca mine care cauta produse de lux pentru bucatarie. Ca sa intampin corespunzator aceasta cerere, inainte sa lansez magazinul, am angajat sapte telefoniste care erau pregatite sa primeasca «miile de telefoane». In prima zi nu am primit niciun telefon, iar a doua zi a fost unul singur”.

Ca sa sporeasca cererea pentru produsele sale – tot ce era mai bun pe piata – lui Ilie i-a venit o idee “inedita” de promovare.

“Ca sa ne facem cunoscuti, am luat o masina, am colantat-o cu “KitchenShop” si am lasat-o in centrul Bucurestiului”.

Iar clientii au inceput sa apara, insa a intervenit o alta problema: dorinta acestora de a vedea produsele. “Acei clienti, putini, pe care ii aveam isi doreau sa vada produsele, iar noi aveam un depozit absolut inaccesibil, undeva prin Berceni. Nu puteam sa ii pun pe oamenii aceia sa isi strice masinile de lux prin gropile de acolo”.

Romanii si bucuria...
Citeste si: Mai mult de jumatate dintre romani vor sa aiba propriul business

Asadar, pasul urmator era deschiderea unui magazin fizic. “In martie 2009, in mall-ul Tom Constanta, care a fost un succes absolut incredibil, cu vanzari foarte mari din prima zi. De aici mi s-a deschis apetitul pentru magazine si am realizat, pentru prima oara, ca as putea face un business din asta”.

Si a facut: in zece ani, reteaua KitchenShop a ajuns la 17 magazine in Romania (6 in Bucuresti) si unul in Ungaria, deschis in 2018.

De ce sa dai 100 de euro pe un cutit?

Reteaua de magazine KitchenShop vinde in prezent produse de la 40 de brand-uri premium in materie de ustensile pentru bucatarie. Iar preturile sunt pe masura – un cutit poate ajunge, chiar depasi, pretul de 100 de euro. “Este foarte mult tehnica inclusa intr-un astfel de produs: trebuie conceput astfel incat sa existe un balans intre elasticitate si rigiditate (trebuie sa fie suficient de moale pentru a putea fi reascutit, dar si suficient de tare pentru a nu se toci foarte repede). Asta implica o combinatie de multe materiale. Dar un astfel de cutit te tine pe viata”, explica proprietarul KitchenShop.

Produsele exclusiviste pentru bucatarie i-au adus lui Ilie vanzari de circa 10 milioane de euro in 2018, iar pentru anul acesta estimeaza o crestere de minimum 10%. “Vanzarile noastre vin pe trei directii: magazine (pondere de 50%), distributie (40%) si online (10%)”.

Pentru anul in curs, antreprenorul si-a propus sa deschida noi magazine in Craiova, Timisoara, Cluj si un al doilea magazin in Ungaria. Investitia necesara pentru deschiderea unei locatii este cuprinsa intre 100.000 si 150.000 de euro.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Companii »



Citeste si
Cum arata palatul eclectic de 2,5 mil euro din centrul Bucurestiului