Doi producatori de confectii din Iasi, Simona si Aurelian Ciobotaru, au luat calea antreprenoriatului in urma cu zece ani. Initial, au inceput sa lucreze in sistem lohn pentru mari branduri internationale, dar apoi si-au dat seama ca viitorul industriei textile il reprezinta productia proprie. Asa a luat nastere Dames, brand romanesc de imbracaminte, cu vanzari de peste 8 milioane de lei.

In 2010, All Cio Invest, compania detinuta de Simona si Aurelian Ciobotaru, incepea sa lucreze pentru retaileri precum Jack Wills, Lipsy, LineaFashion, Asos, Debenhams sau Urban Outfitters, in fabrica din Iasi. La scurt timp insa cei doi producati au inceput sa devolte conceptul unui brand propriu, care a prins contur in 2013.

Dames este un brand de imbracaminte romanesc, care se vinde atat in magazinul fizic din Iasi, cat si in mediul online. A inregistrat anul trecut vanzari de peste 8 milioane de lei si de curand a lansat o campanie de repozitionare pe zona de premium business.

brand romanesc Dames

“Dames a aparut practic din dorinta de a oferi o alternativa confortabila, accesibila si calitativa la piata actuala de imbracaminte pentru femei. Ideea a fost a sotului meu, Aurelian, care a avut convingerea ca putem face lucruri mai bune si la preturi accesibile pentru toate doamnele care doresc sa fie in pas cu moda. Eu si sotul meu facem parte din noua generatie de antreprenori romani si sunt mandra ca ne desfasuram activitatea in inima Moldovei, in judetul Iasi. Parcursul nostru antreprenorial a implicat si actiuni de furnizare de stocuri pentru unele retele de hypermarketuri, alaturi de dezvoltarea unui magazin propriu la fabrica. Pas cu pas, am ajuns si la strategia de vanzare in online, pe care o desfasuram in prezent prin magazinul online www.dames.ro”, povesteste Simona Ciobotaru.

Citeste si:
Cramele Recas, liderul pietei de vinuri din Romania
Cramele Recas, liderul pietei...

Inainte de a lansa Dames, sotii Ciobotaru au colaborat cu diverse retele de hypermarketuri din tara, precum Carrefour, Cora sau Selgros, pentru care au produc articole de imbracaminte sub marca privata, parteneriate care se mai desfasoara si in prezent.

“Cred ca si industria textila romaneasca trece printr-o transformare si ca asistam deja la o nisare a lohn-ului in tara noastra. Lohn-ul in Romania depinde mult de clientii europeni. Sunt destule brandurile din Europa care isi reorienteaza capacitatile de productie spre zonele limitrofe Europei din motive de costuri, dar costul de fabricatie redus nu mai are aceeasi putere de convingere. Cred ca este extrem de important ca atunci cand lucrezi in lohn sa incerci sa oferi ceva mai mult decat forta de lucru si doar atat”, spune Simona Ciobotaru.

In fabrica din Iasi lucreaza 190 de angajati, designeri, modelieri si croitori. In ceea ce priveste productia, munca in sistem lohn s-a diminuat considerabil de-a lungul timpului, insa nu definitiv, fiind cunoscute dificultatile producatorilor romani de a se sustine doar din productia si comercializarea brandului propriu. In prezent, productia pentru brandul Dames reprezinta pana in 70% din capacitatea totala a fabricii, iar pe viitor cei doi antreprenori intentioneaza sa creasca acest procent.

brand romanesc Dames

Citeste si:
Millenials cumpara like-uri si share-uri, nu produse
Millenials vor sa cumpere...

Vanzari de 8 milioane lei si repozitionarea brandului Dames

Tot in 2013, odata cu lansarea brandului Dames, cei doi producatori au decis sa amenajeze si un magazin de desfacere chiar in incinta fabricii. In urma cu doi ani, au inceput sa investeasca si in zona de online, in magazinul dames.ro, si sa-si optimizeze vanzarile online.

2018 le-a adus vanzari de peste 8 milioane de lei, iar pentru 2019 cei doi producatori estimeaza o crestere exponentiala. Vanzarile din magazinul propriu reprezinta cel mai mult, iar cei doi producatori iau in calcul sa deschida magazine si in alte orase din tara in viitor. Insa focusul in prezent este cresterea ponderii de vanzare din online. “Asadar am alocat un buget special pentru rebrandingul Dames si promovarea Dames Premium Collection”, explica Simona Ciobotaru.

Anul acesta, cei doi antreprenori au hotarat sa-si repozitioneze marca de imbracaminte prin lansarea unei colectii pe segmentul premium, atacand astfel o nisa de business in care clientela preocupata de tinute office si smart casual apela la jucatori precum Nissa ori Stefanel.

“Gusturile romancelor sunt variate, competitia este acerba pe piata de fashion, prin urmare repozitionarea Dames, prin lansarea Dames Premium Collection, a venit ca o decizie fireasca pentru fidelizarea nisei noastre de public. Ne-am focusat pe o mai mare calitate a tesaturilor, cat si pe o experienta de shopping cat mai placuta pentru clientii nostri, care s-a tradus si in modalitatea de impachetare si livrare a produselor. De asemenea, am incercat sa le oferim clientelor noastre un plus al acestei experiente emotionale de cumparaturi la superlativ prin intermediul sfaturilor de moda de pe canalele noastre social media ori de pe blogul Dames. Nu am lasat nimic la voia intamplarii, chiar daca acest lucru a insemnat un efort sporit pentru noi – cand esti producator, spre deosebire de reselleri, trebuie sa produci nu doar piesa vestimentara, ci si expresia acesteia de promovare – fotografie conceptuala de produs, strategie de marketing si vanzare etcetera”, spune Simona Ciobotaru.
Designerii Dames descriu creatiile din suita Dames Premium Collection drept piese orientate spre femeia ocupata, hotarata, informata, care vrea sa fie mereu o aparitie ingrijita. Alegerea pieselor din colectie este strans legata de tendintele internationale, de la croiala, material, cromatica si pana la stil si asortare.

Citeste si:
Grupul Caroli Foods a numit o romanca la conducere
Grupul Caroli Foods are un...

Publicul tinta al brandului sunt femeile din zona urbana, cu varsta cuprinsa intre 25 si 55 de ani, studii medii si superioare, venituri peste medie, in pas cu trendurile in moda, preocupate de un raport corect stil-pret-calitate.

Preturile variaza intre 200 si 600 de lei per articol, iar investitia totala estimata de proprietari pentru aceasta lansare se ridica la 50.000 euro, incluzand cheltuielile de productie si costurile de marketing si publicitate.

Romania si productia romaneasca de moda sunt pe un trend ascendent si ne dorim sa tinem pasul cu aceste statistici. In 2018, piata romaneasca de moda online a depasit 2,88 miliarde de lei, iar interesul romanilor pentru brandurile romanesti, produse in tara lor, este la cote maxime. Citeam deunazi un studiu din care reiese ca 91% dintre romani isi doresc sa cumpere produse vestimentare realizate in Romania, dar 62% dintre acestia nu stiu in ce magazine le gasesc. Prin urmare, ne dorim sa conectam, la nivelul strategiei noastre de branding si vanzare, prezenta in online cu posibilitatea clientelei de a testa, purta, incerca creatiile noastre in magazinul Dames. Deocamdata, ne rezumam la a crea aceasta conexiune in regiunea Moldovei si sa plusam si pe apropierea nestingherita de client in online, dar cred ca pe viitor va reprezenta cu siguranta un punct focal pentru noi, posibil chiar in planul de afaceri incepand cu 2020.

Romanii, tot mai interesati de branduri romanesti

Confom unui studiu realizat de motorul de cautare online GLAMI.ro, 93% dintre romani ar cumpara produse vestimentare realizate de designeri si branduri locale, 47% dintre acestia cumparand cel putin un articol vestimentar realizat de designeri locali in ultimul an.

Potentialul pietei de fashion din Romania este in continua crestere, acest segment fiind evaluat la aproape 5 miliarde de euro in 2018. 62% dintre producatorii de moda sunt firme locale, potrivit unei analize KeysFin din 2018.

Mai mult, piata locala a fost inca dinainte de anii ’90 una dintre cele mai importante destinatii de productie pentru marile branduri, atat mass market, cat si de lux. In total, pe piata noastra exista aproape 10.000 de companii care realizeaza haine, pantofi sau textile.

Productia proprie inseamna costuri mai mari pentru producatori - investitii, costuri cu angajatii si cu administrarea businessului -, insa si un control mai bun al businessului si al productiei, un segment-cheie pentru un brand de moda.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Companii »



Citeste si
Un brand romanesc lanseaza haine din tesaturi 100% vegane