25 Mai 2020

Șase idei de top: cum se pot reinventa companiile pentru a depăși mai ușor crize precum cea generată de coronavirus



Criza generată de coronavirus, care a lovit mediul de afaceri în ultimele aproape trei luni, poate fi o lecție importantă pentru viitor. Companiile se pot folosi de ea pentru a-și pune la punct planuri care să le ajute să traversele mai ușor momente dificile similare. Wall-Street.ro a stat de vorba cu mai mulți manageri și îți prezintă șase idei de top.

Este nevoie de un plan de continuitate a afacerilor

”În primul rând, este obligatoriu ca fiecare companie să aibă un plan de continuitate a afacerilor. Și asta gândindu-se la cele mai imposibile sau improbabile situații. Ce facem dacă nu mai putem funcționa normal? Crearea unui astfel de plan, dar și exersarea lui de câteva ori ne va găsi mult mai pregătiți pentru neprevăzut”, consideră Mirela Marin, head of corporate bank IT Domain, Deutsche Bank Global Technology Center

Potrivit acesteia, inovarea și digitalizarea sunt factori cheie care ar trebui să existe în strategiile fiecărei companii.

Mai mult, un alt punct important îl reprezintă existența unei guvernante clare, precum și a unor indicatori de performanță inclusiv comportamentală și de continuitate a afacerilor care permit monitorizarea activității și care oferă capacitatea de a lua decizii rapide și adaptare la noile condiții.

Planurile de comunicare cu angajații, clienții și stakeholders, precum și transparența în procesul decizional sunt de asemenea puncte importante care necesită atenție.

Cei șase manageri sunt absolvenți ai WU Executive MBA Bucharest.


Inova?>ie, design thinking ?(TM)i digital transformation

”În acest moment se schimbă paradigme manageriale, de leadership și de business. Dacă până acum doar în anumite domenii se vorbea de inovație, marketing, agile sau design thinking și digital transformation, cred că pe viitor aceste concepte vor fi adoptate de tot mai multe companii”, consideră Georgiana Iancu, managing director InkingBrands.


Adaptare rapid? ?(TM)i combinare eficient? a mediilor online ?(TM)i offline

Cosmina Elena Cozma, marketing manager la Zentiva România, consideră că inovația, tehnologia, creativitatea, viteza de acțiune, diversitatea și agilitatea sunt elementele necesare unei companii în noul context.

Mediul de afaceri nu va mai fi la fel ca înainte de această criză.

”Acele companii care se vor putea adapta rapid și vor implementa soluții alternative, care își vor putea dezvolta componenta digitală și care vor putea oferi valoare adaugată în mediul online, combinat cu cel offline, vor avea cele mai multe șanse de succes”, a explicat Cozma.


Flexibilizarea programului de lucru va deveni noul cuv??nt de ordine

”Este evident după această criză că, în foarte multe domenii de activitate, modul de raportare față de programul clasic de lucru și prezența la birou trebuie regândite. Intrăm într-o nouă paradigmă în care flexibilizarea programului de lucru va deveni noul cuvânt de ordine, iar interacționarea virtuală va începe să prevaleze”, a declarat Iuliana Cernat, CEO Germina Agribusiness.

De asemenea, orientarea modelelor de business va începe să se bazeze din ce în ce mai mult pe principiul diversificării și eliminării dependenței de surse unice, fie că vorbim de lanțuri de aprovizionare, de producție, de distribuție etc.


Businessul trebuie descompus ?(TM)i analizate elementele importante

”Astăzi, mai mult ca oricând, companiile au nevoie de lideri autentici, deschiși adaptării și învățării. Cu siguranță vom trece printr-o perioadă dificilă pe care nicio carte de business nu o poate prezice, pentru că astăzi ne întâlnim cu necunoscutul, dar educația și pregătirea unui lider acum poate face diferența, adaptabilitatea la schimbare și agilitatea liderilor va fi crucială pentru viitorul companiilor”, a declarat Răzvan Gabriel Popa, director executiv Alusystem.

El consideră că reinventarea este un proces ce necesită sacrificii și pentru ca acestea să nu afecteze întreaga companie (toate business unit-urile) și mai ales nu angajații, trebuie gândit în primul rând o descompunere a businessului și o analiză pe elementele importante ce compun întregul business: clienții target, canalele de comunicare, relația cu clienții, activitățile cheie, resursele cheie, partenerii principali, valorile și obiectivul companiei, veniturile și costurile.

Analiza acestor elemente stă la baza reinventării și aici putem observa că tăierea costurilor este a nouă parte din soluție și pe termen lung nu poate crea valoare respectiv, creșterea businessului.


Viteza de reac?>ie a companiilor face diferen?>a

”Una din părțile foarte importante legate de asemenea situații este timpul de reacție al companiilor. Cele mai multe dintre ele nu aveau un plan de continuitate în afaceri, de aceea și-au petrecut prima lună pregătindu-l. În schimb, alte companii care au pus accentul pe a avea un asemenea plan, au avut o misiune mai ușoară”, au explicat Alpár-György Katona, general manager, Agile Networks Technologies și Cătălin Mihacea, general manager în cadrul companiei.

El a dat exemplul companiei pe care o reprezintă, care deși este o organizație relativ nouă pe piața tehnologiei, a început foarte repede dialogurile cu angajații, și-a revizuit planul de afaceri în conformitate cu noua situație și a împărtășit în cadrul organizației, în mod transparent, toate planurile și măsurile luate.

Aspectul cel mai important este agilitatea, prezentată în mediile tehnice ca find un element indispensabil, adică capacitatea de a te adapta repede oricărui tip de situație. Cei care își vor adapta mentalitatea, cultura, infrastructura și procesele vor ieși câștigători din situații ca cea de față.




Citeste si