Prezentă la ediția de anul acesta a Future Summit, Sophia Chrysopoulou, EU Public Affairs Director în cadrul The Coca-Cola Company, ne-a acordat un interviu în care vorbește despre ambalajele viitorului: PET reciclat, sticla de hârtie sau sticla marină și despre multe alte inițiative care fac posibilă O lume fără deșeuri.

WS: Ce înseamnă economia circulară pentru Sistemul Coca-Cola? De ce este un subiect atât de important?

Angajamentul nostru pentru economie circulară înseamnă ”să facem afaceri în mod corect”, ”nu cum este mai simplu”. Misiunea Companiei Coca-Cola este să răcorească lumea prin băuturile răcoritoare pe care le produce și să contribuie la schimbare. Oferim o largă varietate de băuturi pe care oamenii le iubesc, dar facem acest lucru cât mai sustenabil posibil. A te dezvolta sustenabil nu intră în contradicție cu a avea o afacere profitabilă.

Este, de asemenea, despre a pune cu toții umărul la construirea unui viitor mai bun pentru oameni, comunități și planetă. Când lucrurile merg bine în comunitățile unde ne desfășurăm activitatea, și afacerile prosperă.

De pildă, în materie de ambalaje, împreună cu partenerii noștri îmbuteliatori analizăm cu mare atenție materialele pe care le folosim și privim totul din perspectiva provocărilor globale legate de deșeuri și schimbări climatice. În 2018, am lansat inițiativa strategică ”O lume fără deșeuri”, cu trei obiective majore ce pun accent pe colectare, design și parteneriate.

Obiectivul nostru este ca, până în 2030, să colectăm și să reciclăm echivalentul tuturor sticlelor și dozelor pe care le comercializăm. Contribuim la efortul de a face colectarea și reciclarea accesibile oricui și, totodată, investim în designul ambalajelor: fie că este vorba despre folosirea unei cantități mai mari de PET reciclat, reducerea cantității de materiale folosite sau experimentarea unor modalități de a renunța de tot la ambalaje. Ne dorim ca ambalajele noastre să conțină cel puțin 50% materiale reciclate până în 2030. Ne concentrăm, de asemenea, eforturile ca toate ambalajele noastre să fie 100% reciclabile la nivel global. Altfel spus, dacă cineva vrea să recicleze un ambalaj de-al nostru să poată face acest lucru fără probleme. Credem că fiecare ambalaj pe care-l creăm ar trebui să aibă mai mult de o singură viață.

Ținând cont de dimensiunea problemei generate de deșeuri și de planurile ambițioase pe care le avem, magnitudinea inițiativelor contează. Iar implementarea unor solutii ample, de succes, necesită parteneriate între toți stakeholderii implicați pentru a implementa abordări inovative și eficace care să țină cont de toate particularitățile locale.

Pe scurt, acesta este “drumul nostru către economia circulară”, în materie de ambalaje.

WS: Care sunt obiectivele Coca-Cola în ceea ce privește reducerea ambalajelor din plastic?

Ne dorim ca oamenii să se bucure de băuturile preferate și să știe că ambalajele acestora sunt produse în mod sustenabil, cu responsabilitate față de mediu. Împreună cu partenerii noștri, regândim fundamental modul în care produsele ajung la consumatori, tipurile de ambalaje folosite sau dacă respectivele ambalaje chiar sunt necesare.

Dorim să folosim cât mai puțin ambalaj posibil și avem inclusiv varianta de ambalaj reutilizabil. Renunțarea la plasticul inutil sau de unică folosință este importantă si pentru ambalajele secundare. Un exemplu în acest sens este înlocuirea foliei de plastic cu un suport de carton în cazul ambalajelor multiple.

România este un exemplu bun - în ultimii 10 ani, am redus cantitatea de plastic folosit în ambalajele portofoliului nostru cu 10,9%. În 2020, întreg portofoliul de ape minerale este ambalat în rPET – PET 100% reciclat, iar acest lucru face ca rPET-ul să reprezinte 20% în întreg portofoliul nostru. Este esențial să investim în colectare, deoarece prin colectarea și reutilizarea materialelor, o sticlă se poate transforma din nou într-o sticlă, așa funcționează economia circulară. Acesta este dezideratul pentru care lucrăm alături de ceilalți parteneri din lanțul valoric.

Simultan cu viziunea noastră ”zero deșeuri”, lucrăm la reducerea amprentei de carbon a ambalajelor noastre. Pe măsură ce ne îndreptăm spre o economie circulară, prin care să colectăm și să reciclăm tot ce folosim, depunem eforturi și pentru eliminarea din ambalajele noastre a plasticului virgin obținut din petrol, ceea ce ne permite să reducem si amprenta de carbon – un alt obiectiv cheie al nostru.

WS: Cum dorește compania să inoveze în domeniul ambalajelor din plastic?

Investim constant în designul unor sticle mai bune, fie prin reducerea cantității de plastic, făcându-le mai ușoare, fie prin folosirea în componența lor a cât mai mult material reciclat sau a unor rășini pe bază de plante (PlantBottle).

De exemplu, lucrăm la dezvoltarea unei sticle 100% din hârtie, pe baza unei tehnologii inovatoare în domeniul ambalajelor. Explorăm acest concept în parteneriat cu Paboco și alte trei companii din Paboco Pioneer Community. Suntem în etapa în care avem primul prototip gata și credem că acesta poate juca un rol important în atingerea obiectivului ”O lume fără deșeuri”. Această primă generație a prototipului de ”sticlă din hârtie” conține, în continuare, ceva plastic – sistemul de închidere și o folie de plastic în interior. Acest plastic este însă 100% reciclat și poate fi refolosit. Dar viziunea noastră este să creăm o sticlă din hârtie care să poată fi reciclată la fel ca orice alt obiect din hârtie. Următorul pas este să găsim o soluție prin care să nu mai fie nevoie de folia de plastic din interior.

Un alt exemplu, este ”sticla marină”, un concept care arată cum se poate recicla ceea ce pare de nereciclat. Aceasta este făcută în proporție de 25% din plastic colectat din mările lumii și a fost dezvoltată pentru a demonstra potențialul ”tehnologiilor avansate de reciclare”, care permit reciclarea plasticului folosit, indiferent de calitatea acestuia, și transformarea în plastic de cea mai bună calitate, așa cum este nevoie în industria alimentară și a băuturilor. Astfel, plasticul de proastă calitate, care era deseori destinat incinerării sau ajungea la groapa de gunoi, poate primi acum, cu ajutorul acestor tehnologii, o nouă șansă la viață. Asta înseamnă că tot mai multe materiale devin disponibile pentru conținut reciclat, reducând cantitatea de PET virgin din combustibili fosili și amprenta de carbon corespunzătoare.

WS: Cum veți colecta fiecare sticlă de Coca-Cola astfel încât să o puteți recicla și refolosi?

În primul rând, ne facem datoria și respectăm legislația în vigoare din fiecare piață unde suntem prezenți, recuperând cantitatea de ambalaje impusă prin lege. Dar obiectivul nostru este mai ambițios, iar eforturile pentru atingerea acestuia sunt mult mai mari.

100% rată de colectare a ambalajelor noastre este obiectivul asumat, așa cum ne-am asumat și susținerea, în toată Europa, pentru implementarea unui sistem bine pus la punct de garanție-returnare a deșeurilor de ambalaje, acolo unde nu există alternative viabile. Construirea infrastructurii potrivite și păstrarea valorii ambalajelor după folosire necesită un efort comun din partea guvernului și a autorităților locale, cât și din partea noastră a jucătorilor din industrie și a retailerilor. Suntem deschiși și hotărâți să contribuim la găsirea soluțiilor potrivite și să colaborăm cu autoritățile statului pentru dezvoltarea legislației care să susțină sistemul de garanție-returnare.

În fiecare piață în care suntem prezenți, dezvoltăm programe de informare și susținere a managementului deșeurilor și a colectarii separate. În România, o componentă importantă a strategiei locale de sustenabilitate este ”După noi, strângem tot noi”, sub umbrela căreia derulăm toate inițiativele de promovare a colectării separate și a reciclării.

Susținem și în România implementarea unui sistem bine pus la punct de garanție-returnare, care să ne ajute să recuperăm fiecare sticlă, astfel încât tot plasticul să fie reciclat și refolosit. Când colectezi deșeuri de bună calitate poți produce ambalaje din PET 100% reciclat. De exemplu, în Suedia și Olanda, două țări cu sisteme de colectare separată eficiente, am reușit să ajungem la 100% PET reciclat pentru întreg portofoliul local.

WS: Ce planuri aveți pentru 2021?

Suntem o companie ce pune consumatorii în centrul preocupărilor noastre, așa că suntem atenți la schimbările care intervin în obiceiurile lor de consum și la ceea ce ei își doresc sau au nevoie zi de zi. Știm că pandemia de COVID-19 i-a făcut pe mulți europeni să ia o pauză și să se gândească ce viitor își doresc. De aceea, Pactul Verde European este atât de important. Este șansa noastră de a construi un viitor mai bun, mai verde pentru Europa. Este momentul să ne gândim la tot ce am crezut până acum că ni se cuvenea de la sine și să reevaluăm modul în care vrem ca lumea să arate după COVID-19. Coca-Cola susține ambiția UE pentru o reconstrucție pe principii ecologice. Rămânem dedicați ambiției de a crea ” O lume fără deșeuri” și sprijinim, în continuare, eforturile de a ”reconstrui un viitor mai bun” începând cu regândirea ambalajelor astfel încât să eliminăm deșeurile din sistemele noastre, accelerarea tranziției către economia circulară, crearea de noi oportunități pentru creștere economică și inovație.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri