Situatia deseurilor care ne polueaza planeta se afla, pe buna dreptate, in centrul atentiei in ultima perioada. Inteleg intensitatea dezbaterilor si a emotiilor referitoare la aceasta tema pentru ca si pe mine ma deranjeaza cand vad gunoi aruncat in parcuri, pe plaje sau in oceane.

Pentru ca suntem o companie care produce si imbuteliaza bauturi, care vinde si dezvolta branduri in 28 de tari, noi, cei de la Coca-Cola HBC, intelegem aceasta problema si rolul nostru in abordarea ei. Tema de anul trecut a Zilei Mondiale a Mediului Inconjurator a fost “combaterea poluarii cu deseuri din plastic”, iar acum, un an mai tarziu, as vrea sa ne gandim la ce am facut pentru a contribui la rezolvarea acestei situatii si ce putem face mai bine in urmatorii ani.

Multa lume ma intreaba de ce nu oprim folosirea plasticului, pur si simplu. Provocarea este faptul ca, deocamdata, aceasta este cea mai buna optiune pentru ambalaje dintre toate materialele disponibile. Pentru ca plasticul este sigur, igienic, durabil, flexibil, resigilabil si reciclabil, iar impactul asupra mediului inconjurator pentru producerea si transportul acestui tip de ambalaj este mult mai redus fata de celelalte materiale disponibile in prezent. Problemele cu care ne confruntam astazi apar in principal dupa ce ambalajul este folosit si sunt cauzate fie de plasticul care ajunge in gropile de gunoi in loc sa ajunga la reciclare, fie pentru ca este lasat la intamplare in mediul inconjurator. Totusi, lucrurile nu trebuie sa stea asa. Daca putem sa recuperam pentru reciclare suficient de multe deseuri de ambalaje, de o calitate corespunzatoare, acestea devin o materie prima valoroasa, deoarece pot fi reintegrate in circuitul de productie. Si, pe masura ce tehnologia avanseaza, suntem tot mai buni la reutilizarea materialelor pe care le punem pe piata sub forma de ambalaje.

O lume fara deseuri

Impreuna cu partenerul nostru strategic, The Coca-Cola Company, incepem implementarea unui plan cuprinzator, multianual care vizeaza in mod direct problemele legate de ambalaje. Aceasta abordare – O Lume fara Deseuri – are drept scop ca pana in 2030 sa colectam si sa reciclam o cantitate de deseuri de ambalaje echivalenta cu cantitatea de ambalaje pusa pe piata de catre noi.
In aceasta directie, anul trecut, Coca-Cola HBC a lansat un set de tinte care urmeaza sa fie atinse pana in 2025, care au fost stabilite pentru a asigura, in continuare, sustenabilitatea operatiunilor noastre. Ne propunem folosirea unor ambalaje 100% reciclabile; cresterea cantitatii de PET plastic reciclat in ambalajele noastre, angajandu-ne sa sustinem colectarea echivalentului a 75% din recipientele utilizate pentru bauturile noastre.

99% reciclabil

Am facut deja pasi importanti pentru atingerea acestor obiective. De exemplu, 99% din ambalajele noastre sunt acum din materiale reciclabile si am identificat deja oportunitati pentru a imbunatati acest indicator, prin asigurarea compatibilitatii intre ambalajele noastre si facilitatile existente pentru reciclare.
In sprijinul eforturilor noastre de a utiliza mai mult PET reciclat (rPET), am stabilit parteneriate ce ne faciliteaza accesul la furnizori de rPET si la tehnologii adecvate. De exemplu, in Austria am investit intr-o fabrica de profil (PET to PET), impreuna cu alte companii din industria bunurilor de larg consum (FMCG), unde noi detinem 20% din actiuni, fapt care a inlesnit anul acesta imbutelierea brandului nostru austriac de apa, Römerquelle, in sticle obtinute din 100% rPET.

Dupa cum am anuntat recent, de acum inainte, fiecare sticla a brandului nostru de apa din Irlanda, Deep RiverRock, va fi realizata 100% din rPET, urmand sa facem acest lucru si cu alte branduri de apa, de exemplu in Elvetia. In plus, vom creste pana la 50% ponderea rPET-ului utilizat in ambalajele de Coca-Cola si Coca-Cola Zero in Elvetia si Austria, continuand in acelasi timp dezvoltarea facilitatilor din acest sector in toate cele 28 de tari in care operam.

Progrese in colectarea deseurilor

In 2018 am colectat, pentru a fi reciclate, in medie la nivelul Grupului, 45% din echivalentul cantitatii ambalajelor noastre, in colaborare cu partenerii nostri. In Romania, in 2018, Coca-Cola HBC si-a indeplinit integral tinta de 60% stabilita de legislatia in vigoare.

Coca-Cola HBC Romania a fost desemnata, trei ani la rand, cea mai responsabila companie la nivel local, ocupand primul loc in clasamentul Romania CSR Index in 2016, 2017 si 2018. Cateva rezultate importante ale actiunilor noastre privind reducerea impactului pe care il avem asupra mediului inconjurator:
• Doar in 2017, am redus consumul de apa in procesele de productie din cele trei fabrici locale cu peste 15% fata de anul anterior si am redus cu 7% nivelul emisiilor celor trei fabrici din Romania, fata de 2015.
• Iar din martie 2017, 100% din energia achizitionata pentru procesele de productie este doar din surse regenerabile si eficiente.

Totodata, in Romania, am implementat cu succes programul “Dupa Noi, Strangem Tot Noi”, ca parte a platformei noastre de sustenabilitate “Dupa Noi”, un proiect local creat de Coca-Cola HBC. Ca punct de plecare, proiectul a transmis mesaje despre importanta colectarii selective a deseurilor de ambalaje. Anul acesta, in cadrul “Dupa Noi, Strangem Tot Noi” am devenit parteneri ai proiectului “Harta Reciclarii”, lansat de organizatia non-guvernamentala Viitor Plus. Harta este o aplicatie web interactiva ce permite identificarea si localizarea punctelor de colectare selectiva a deseurilor reciclabile din Romania. In plus, in cadrul unui proiect-pilot, impreuna cu Primaria Sectorului 3 si organizatia GreenPoint Management am instalat in centrul Capitalei 30 de pubele inteligente “Big Belly”, pentru colectarea selectiva a deseurilor de ambalaje, prin care, doar in primele 75 zile de functionare, au fost colectate 8,4 tone de deseuri de ambalaje.,

Nu in ultimul rand, am lansat cateva initiative importante in diverse alte tari, pentru a creste gradul de colectare a deseurilor de ambalaje pe pietele in care suntem prezenti. De exemplu, am avut anul trecut un rol activ in Rusia in infiintarea primei Organizatii de Recuperare a Ambalajelor (RusPRO), impreuna cu alti jucatori din industrie. In acelasi timp, am sprijinit initiativa “Separati cu Noi”, al carei scop este cresterea gradului de constientizare a necesitatii reciclarii si a colectarii ambalajelor folosite.

In Nigeria, in parteneriat cu industria locala si alte parti interesate, am sprijinit infiintarea primei Organizatii pentru Recuperarea Deseurilor de Ambalaje. De asemenea, am sprijinit proiecte pentru imbunatatirea colectarii in alte cateva tari, cum ar fi proiectul “Act with imPETus” din Polonia si un proiect pilot de colectare separata a deseurilor de ambalaje in Ucraina.

In plus, lucram cu alte parti implicate pentru sprijinirea diverselor proiecte locale de colectare a deseurilor de ambalaje care, in functie de conditiile de pe fiecare piata in parte, includ Organizatii de Recuperare a Ambalajelor si Scheme de Garantie si Retur. Pe pietele in care activam, facem parte din 19 organizatii de management al deseurilor din ambalaje si avem, la nivel de Grup, o politica in ceea ce priveste deseurile din ambalaje si reciclarea acestora, care ne ofera cadrul necesar pentru operare in fiecare tara in parte.

Analiza alternativelor

Suntem constienti de faptul ca mai sunt multe de facut si continuam sa lucram cu universitati si alte organizatii, in cautarea unor alternative la folosirea plasticului. De exemplu, exista o oportunitate majora in ceea ce priveste ambalajele secundare, unde avem in vedere trecerea de la folii de plastic la suporturi de carton pentru ambalarea dozelor in baxuri de cate 4-24 de bucati. Suntem increzatori ca, pe masura ce tehnologia avanseaza, creste gradul de intelegere a problemei si sunt identificate din ce in ce mai multe surse de materiale reciclate, de o calitate superioara, ce pot fi folosite in industria alimentara, putem ridica stacheta, putem creste standardele in ceea ce priveste sustenabilitatea ambalajelor noastre si vom da o noua viata materialelor aflate deja in circulatie.

In plus fata de eforturile noastre in ceea ce priveste ambalajele, tintele noastre - cuprinse in “Misiunea noastra: Sustenabilitatea. Angajamentele pentru 2025” – au drept scop reducerea emisiilor de dioxid de carbon, axarea eforturilor noastre pe utilizarea eficienta a apei, pe procurarea ingredientelor din surse sustenabile, pe nutritie si un stil de viata echilibrat in organizatia noastra si in comunitatile din care facem parte. Progresele pe care le inregistram in acest domeniu pot fi urmarite in Raportul Anual Integrat, aici: https://coca-colahellenic.com/en/investors/2018-integrated-annual-report/, cat si in Raportul de Sustenabilitate al Coca-Cola HBC Romania disponibil aici: https://ro.coca-colahellenic.com/media/3091/raport-de-sustenabilitate-2016-2017-coca-cola-hbc-romania.pdf