Epoca de aur a AI-ului | Diana David, Managing Director SAP România: Companiile care utilizează inteligența artificială pot atrage talente de top mai rapid și mai eficient

Sursǎ foto: SAP România

Epoca de aur a AI-ului | Diana David, Managing Director SAP România: Companiile care utilizează inteligența artificială pot atrage talente de top mai rapid și mai eficient

A declanșat Inteligența Artificială o adevărată reformă în business?! Încă sunt companii care manifestă reticență când vine vorba despre implementarea unor instrumente AI, însă cele mai multe se bucură deja de beneficiile acestui nou „standard”. Diana David, Managing Director SAP România, a exemplificat, într-un interviu Wall-Street.ro, cum ajută Inteligența Artificială, dar și care sunt cele mai importante beneficii pe care companiile le pot avea, odată ce ”aderă” la AI.

Wall-Street.ro: Ce înseamnă pentru tine ideea de leadership, cum arată un top al calităților necesare și care dintre ele vi s-au părut cel mai greu de cultivat?

Diana David, Managing Director SAP România: Pentru mine, leadership-ul înseamnă mai degrabă să dai libertate celor din jur să facă lucrurile în felul lor decât să impui autoritate. Un lider adevărat inspiră, motivează și scoate ce este mai bun din oameni, ajutându-i să-și atingă potențialul. Este vorba despre crearea unui mediu în care ei se simt apreciați și respectați, în special în perioadele dificile. De asemenea, un lider trebuie să fie adaptabil, rezilient și capabil să raționalizeze situațiile dificile.

Calitățile cheie ale leadershipului includ, în opinia mea, integritatea, empatia, onestitatea, comunicarea eficientă, viziunea, adaptabilitatea și perseverența. Un lider știe să asculte cu atenție și reușește să își mențină simțul umorului.

Care ar fi principalele diferențe dintre un lider și un manager?

Principala diferență dintre un lider și un manager constă în abordare. Un lider își inspiră și își motivează echipa, înțelegând nevoile individuale și promovând un mediu în care oamenii se pot dezvolta și prospera. Liderii se concentrează pe viziune, empowerment și inteligență emoțională, ghidându-i pe ceilalți spre obiective comune cu empatie și atenție la bunăstarea lor. Liderul pune, cu siguranță, accent pe atingerea rezultatelor. Un business nu poate funcționa altfel, însă modul în care acest lucru se întâmplă este destul de diferit, deoarece un manager care nu e și lider tinde să se concentreze mai mult asupra executării și menținerii proceselor.

Acesta se asigură că sarcinile sunt îndeplinite în mod eficient, urmând procedurile și sistemele stabilite. Atât liderii, cât și managerii sunt preocupați de respectarea termenelor limită, de urmărirea progreselor și de asigurarea bunei desfășurări a operațiunilor zilnice, însă metodele utilizate sunt destul de diferite.

Câți membri are echipa SAP România, în prezent? Vă propuneți o creștere a echipei? Dacă da, câte persoane doriți să angajați în lunile următoare, pe ce posturi și care credeți că sunt aspectele pe care trebuie să le bifeze un candidat pentru a face parte din SAP România?

Ne bucurăm să putem împărtăși că am avut o traiectorie de creștere de-a lungul anilor în ceea ce privește numărul colegilor din SAP România, traiectorie pe care o menținem și în 2024 și care este în concordanță cu strategia noastră de dezvoltare. În acest sens, ne apropiem de 1.000 de angajați, un milestone pe care plănuim să îl anunțăm de îndată ce îl vom atinge.

Considerați că, la nivelul percepției, mediul de business din România a trecut de la a vedea AI-ul „nice to have” la „must have”? Există industrii care conduc în aceasta cursă de integrare a AI-ului în procesele lor în România?

Da, am observat o anumită schimbare în mediul de business din România, în sensul că inteligența artificială este percepută din ce în ce mai mult ca un „must have” și nu doar ca un „nice to have”. Această schimbare este determinată de faptul că se recunoaște tot mai mult potențialul inteligenței artificiale de a spori eficiența operațională, de a stimula inovarea și de a oferi un avantaj competitiv.

Astfel, organizațiile conștientizează că integrarea inteligenței artificiale contribuie la menținerea și avansarea poziției lor pe piață. Cu toate acestea, aș spune că piața se află mai degrabă într-o fază de tranziție, între stadiul "nice to have" și cel "must have".

De ce considerați că ar trebui integrarea AI-ului să intre la categoria „must have”?

Inteligența artificială poate, de exemplu, să îmbunătățească eficiența operațională prin automatizarea sarcinilor de rutină, permițând angajaților unei companii să se concentreze asupra activității strategice și creative.

Acest lucru poate determina, mai departe, sporirea productivității, reducerea erorilor și scăderea costurilor. De asemenea, AI-ul permite luarea de decizii informate prin prelucrarea rapidă a unor cantități mari de date și sprijină gestionarea riscurilor și detectarea fraudelor, identificând problemele în timp real. Companiile care utilizează inteligența artificială pot atrage talente de top mai rapid și mai eficient, îmbunătățind, în același timp, retenția talentelor.

Odată cu lansarea soluțiilor GenAI și cu toată atenția pe care au atras-o în ultimii 4 ani, care sunt principalele schimbări pe care considerați că le-au adus la nivelul mediului de business? Toată această popularitate a GenAI a ajutat la accelerarea transformării digitale? Sunt companiile mai deschise către soluții de transformare digitală?

Dacă ne uităm la Joule, asistentul nostru bazat pe inteligență artificială generativă, putem înțelege rapid modul în care GenAI poate contribui la mediul de business. Joule oferă răspunsuri prompte și informații la cerere, facilitând un proces decizional mai rapid, fără blocaje. În plus, vorbim despre rezultate în general mai eficiente, deoarece utilizatorii pot doar să solicite și să primească conținut adaptat pentru a-și desfășura activitatea, cum ar fi generarea de descrieri ale posturilor și primirea de asistență pentru codare, de exemplu.

În plus, utilizatorii păstrează controlul deplin asupra procesului decizional și asupra confidențialității datelor, accesând, în același timp, inteligența artificială generativă într-un mediu sigur. Companiile sunt acum mai deschise să adopte soluții bazate pe inteligența artificială, recunoscând că îmbrățișarea acestora este esențială pentru a rămâne competitive în contextul în care tot mai multe organizații fac acest pas. În același timp, ascensiunea soluțiilor GenAI a contribuit și la discuțiile privind implicațiile etice ale inteligenței artificiale. Abordarea acestor preocupări este esențială pentru a garanta că tehnologiile bazate pe inteligența artificială sunt dezvoltate și implementate în moduri care aduc beneficii societății.

Care este un top 3 piedici pentru companii în integrarea corectă a Inteligenței Artificiale? E problemă legată de gestionarea datelor principala piedică?

Asigurarea unor date corecte și bine structurate este esențială pentru succesul acestor soluții, însă multe companii se luptă cu blocajele de date și cu calitatea slabă a acestora, ceea ce poate duce la rezultate inexacte și, astfel, la scăderea încrederii în sistem.

În plus, integrarea inteligenței artificiale necesită, de obicei, schimbări în procesele de afaceri și în fluxurile de lucru. Rezistența la schimbare sau instruirea insuficientă, de exemplu, pot împiedica adoptarea cu succes, conducând la subutilizare. De asemenea, operarea soluțiilor bazate pe inteligența artificială necesită resurse calificate. În ceea ce privește specialiștii în acest domeniu, ne bucurăm să observăm că piața locală se dezvoltă din ce în ce mai mult.

La SAP România, lucrăm îndeaproape cu clienții noștri pentru a depăși aceste obstacole prin furnizarea de soluții robuste de gestionare a datelor, consultanță de specialitate și instrumente care sprijină transformarea organizațională. Scopul nostru este să ne asigurăm că firmele pot valorifica eficient inteligența artificială pentru a-și atinge obiectivele de business.

Care sunt investițiile pe care le-a realizat SAP în această direcție de integrare a AI-ului, care este viziunea companiei legată de aceste tehnologii?

SAP s-a angajat în dezvoltarea inteligenței artificiale de opt ani, cu o unitate centrală dedicată inteligenței artificiale înființată în 2016 pentru a construi tehnologii reutilizabile de AI și pentru a coordona inițiativele în întreaga companie. La începutul anului 2024, SAP a format o unitate centrală de Business AI care raportează direct CEO-ului nostru pentru a accelera furnizarea de valoare ce vine cu inteligența artificială în piețele din întreaga lume.

Această unitate integrează ingineria, gestionarea produselor și a partenerilor, consultanța, marketingul și strategiile de lansare pe piață. Pe lângă încorporarea capacităților AI în din ce în ce mai multe dintre soluțiile portofoliului nostru, SAP a făcut progrese semnificative în integrarea inteligenței artificiale prin achiziții strategice precum cea recentă a WalkMe. De asemenea, colaborând cu diverse organizații, avansăm în cercetarea AI cu scopul de a ajuta clienții să devină întreprinderi inteligente prin integrarea responsabilă și etică a inteligenței artificiale în procesele de business și prin stimularea inovării continue.

Ajută această creștere în popularitate a AI-ului la migrarea de la soluții on premise la soluții in cloud, având în vedere nevoile în materie de infrastructură pentru soluțiile AI?

Inteligența artificială învață din date, iar cu cât primește mai multe date, cu atât devine mai valoroasă. Dacă un client utilizează doar propriile date pentru a antrena inteligența artificială, aceasta nu va fi la fel de bună ca în cazul în care învață din datele a mii de clienți. Prin urmare, cloud-ul oferă oportunitatea de a utiliza inteligența artificială la adevăratul ei potențial.

Care sunt principalele schimbări pe care le aduce AI-ul în zona de cloud?

Inteligența artificială transformă cloud-ul în mai multe moduri cheie. Aceasta îmbunătățește procesarea și analiza datelor, permițând obținerea de informații în timp real din seturi masive de date.

În ceea ce privește securitatea, AI consolidează detectarea amenințărilor prin identificarea modelelor neobișnuite și permite o protecție proactivă. Aceasta ajută la optimizarea costurilor cloud prin ajustarea resurselor în funcție de cerere, asigurându-se că întreprinderile plătesc doar pentru ceea ce au nevoie.

De asemenea, inteligența artificială stimulează serviciile cloud personalizate și accelerează inovarea prin dezvoltarea și implementarea mai rapidă. Datorită scalabilității și flexibilității cloud-ului, întreprinderile pot scala cu ușurință volumele de lucru AI în funcție de necesități. În plus, AI în cloud îmbunătățește procesul decizional cu informații în timp real și facilitează o mai bună colaborare între echipe. În general, inteligența artificială sporește gradul de eficiență și adaptabilitate al cloud-ului, ajutând întreprinderile să optimizeze operațiunile și să îmbunătățească experiența clienților.

Personalizate pentru tine