Conducerea Șantierului Naval Damen din Mangalia anunță că va plăti salariile a peste jumătate de angajați. Compania insolventă, controlată de statul român în proporție de 51%, și de olandezii de la Damen în proporție de 49%, s-a confruntat cu grave probleme financiare din cauza lipsei comenzilor.
Peste 800 de angajați activi vor primi salariile în două tranșe, după modelul lunii precedente: 60% din sumă va fi plătită în perioada 12–16 mai, iar restul de 40% la finalul lunii, între 26 și 30 mai, a anunțat compania.
Noi contracte de reparații până la finalul anului
Șantierului Naval Damen din Mangalia a avut anul trecut o medie de 1.469 de angajați, însă o parte au fost concediați, iar o parte au fost trimiși în șomaj tehnic. Problemele financiare ale companiei i-au scos în stradă pe sindicaliști, care chiar săptămâna aceasta (vineri) au programate proteste la București, în fața Guvernului și în fața Ministerului Economiei.
Pentru plata salariilor celor 800 de angajați menționați mai sus, fondurile au fost obținute din recuperarea unor creanțe și încasarea de avansuri de la clienți.
”Conducerea rămâne angajată într-un dialog constant cu partenerii comerciali pentru a asigura continuitatea activității în șantier”, se menționează într-un comunicat al companiei.
Activitatea curentă se bazează în principal pe contracte de reparații aflate în curs sau care vor demara în perioada imediat următoare.
Următorul proiect de reparații va fi demarat în luna mai pentru un mare operator internațional. Pentru a susține redresarea financiară a companiei, este esențială menținerea unui ritm constant al reparațiilor navale. Sunt planificate cel puțin 13 proiecte suplimentare până la finalul anului, ceea ce va permite acoperirea costurilor operaționale și reluarea plăților restante începând cu luna august.
La începutul acestui an, DAMEN urma să își înceteze contractul pe baza căruia deținea 49% din acțiunile Șantierului. Problema este însă că statul nu s-a grăbit să preia aceste acțiuni, deoarece dacă făcea asta ar fi preluat și datoriile de 722 mil. lei ale pe care compania le avea la finalul anului trecut.
Ce spun sindicalișii de la Șantierul Naval Damen Mangalia
”Deşi este acţionar majoritar, statul român nu dă semnale că şi-ar asuma responsabilitatea pentru administrarea şantierului, aflat în insolvenţă şi cu activitatea suspendată temporar din iunie 2024, iar această incapacitate afectează în mod dramatic vieţile a mii de localnici, dependenţi de activitatea navală”, au declarat reprezentanții Sindicatului Liber Navalistul (SLN) din cadrul Şantierului Naval Damen Mangalia.
Sindicatul Liber Navalistul solicită de urgenţă:
- Plata integrală a salariilor restante şi a drepturilor prevăzute în contractul colectiv de muncă;
- Sprijin guvernamental real şi imediat pentru finanţarea activităţii şantierului;
- Încheierea unui nou contract de asociere cu un investitor serios şi competent;
- Elaborarea şi aplicarea unei strategii clare pentru salvarea şi relansarea acestui obiectiv strategic.