Premierul Mihai Razvan Ungureanu a criticat fosta conducere a ANAF, acuzand ca nu s-a implicat eficient in combaterea evaziunii si nu a colaborat cu alte institutii, si a cerut noului sef al agentiei sa contribuie la obiectivul Guvernului de a ridica nivelul veniturilor bugetare la 40% din PIB, ceea ce reprezinta un plus de aproximativ zece miliarde euro calculat la produsul intern brut estimat pentru acest an.
In prezent, veniturile bugetare reprezinta aproximativ 32-33% din PIB.

In sedinta de miercuri a comitetului interministerial, seful Guvernului a acuzat fosta conducere ANAF de management defectuos si proceduri invechite in combaterea evaziunii fiscale, aratand ca la nivelul Guvernului exista o analiza care s-a bazat pe controlul Curtii de Conturi, al Corpului de Control al primului-ministru si pe datele specialistilor din aparatul de lucru al primului-ministru, scrie Mediafax.

"Ceea ce ne-a interesat a fost diagnosticul de management al institutiei, constatand ca in 2011 si in primul trimestru al acestui an incasarile la bugetul consolidat s-au situat sub planul stabilit de Ministerul Finantelor, imprejurare in care este exclusa ideea vehiculata cu privire la colectarea unor sume suplimentare. Am constatat, de asemenea, ca pe toate segmentele direct implicate in prevenirea si combaterea fraudei si a evaziunii fiscale, incepand cu evaziunea fiscala, Autoritatea Nationala a Vamilor, Executarea Silita, Garda Financiara, rapoartele de activitate ale ANAF au fost elaborate intretinandu-se un sistem de indicatori de perfomanta care a fost constant modificat, reflectand in special aspectele cantitative, faca corelarea cu aspectele calitative", a spus premierul.

El a apreciat ca aceste "deficiente majore" in combaterea evaziunii fiscale sunt generate de metode invechite de actiune.

"Credem ca deficientele majore pe linia prevenirii si combaterii evaziunii fiscale se datoreaza lipsei de metodologii si proceduri de selectie a contribuabililor supusi diferitelor tipuri de controale, utilizarii de metode invechite de actiune, neadaptate la formele actuale de frauda fiscala, lipsei de colaborare intre diversele structuri componente ale institutiei si neasigurarii securitatii si interoperabilitatii aplicatilor informatice. Credem ca acest mod, pe care rapoartele il califica drept defectuos, a creat posiblitatea interventiei factorului uman in toate structurile, la toate nivelurile, subiectivismul in aprecierea diferitelor situatii fiscale fiind un fenomen generalizat, astfel incat nu se poate vorbi despre respectarea principiului egalitatii contribuabililor in fata taxelor si a impozitelor datorate bugetului consolidat al statului", a spus Ungureanu.

El a cerut totodata noului sef al ANAF sa inceapa un amplu proces de reforma structurala a institutiei.

"Aveti doua datorii, si acest lucru v-a fost comunicat si ieri. Prima, sa porniti un amplu proces de reforma structurala a institutiei in asa fel incat aceasta sa-si asume tinte mult mai inalte decat cele pe care si le-a putut asuma pana acum, depasind problemele de management si depasind in felul acesta absolut orice obstacol care v-ar impiedica sa evoluati la inaltimea asteptarilor noastre.

In al doilea rand, astept sa contribuiti cum se cuvine la obiectivul strategic al acestei guvernari, acela de a ridica gradul de colectare la media europeana, la macar 40 de puncte procentuale fata de 33 spre 34 cat avem acum, si acest lucru trebuie sa se intample cu celeritate pe seama schimbarilor pe care urmeaza sa le faceti la nivelul autoritatii. Media europeana este trasa in jos de incapacitatea noastra de a colecta atat cat este necesar", a spus Ungureanu noului sef ANAF.

Sorin Blejnar a fost revocat de la conducerea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), in urma unei discutii avute, marti, cu premierul Mihai Razvan Ungureanu, decizia de eliberare din functie fiind semnata de seful Guvernului.

Blejnar a primit sarcina de a coordona activitatea departamentului de control al marilor averi, potrivit unor surse.

Conducerea ANAF va fi preluata de catre Serban Pop, fost vicepresedinte al agentiei in perioada in care Guvernul era condus de Calin Popescu Tariceanu si a fost schimbat prin decizie a premierului Emil Boc, in ianuarie 2009.

Mai multe articole din secțiunea Economie »