Regia Nationala a Padurilor (RNP) - Romsilva, care functioneaza sub autoritatea Ministerului Mediului, Apelor si Padurilor, desfasoara atat activitati de administrator, cat si de agent economic, ceea ce ii ofera avantaje de natura concurentiala in raport cu ceilalti concurenti, potrivit unui raport preliminar pe piata lemnului realizat de Consiliul Concurentei.

Conform legislatiei in domeniu, RNP – Romsilva, regie autonoma care functioneaza sub autoritatea Ministerului Mediului, Apelor si Padurilor, administreaza fondul forestier proprietate publica a statului. In acelasi timp, legislatia (respectiv Regulamentul din 11 noiembrie 2010 privind vanzarea masei lemnoase care se recolteaza anual din fondul forestier proprietate publica a statului), prevede ca RNP-Romsilva poate achizitiona lemn fasonat si lemn prelucrat (cherestea, prefabricate etc) din fondul forestier pe care il administreaza, fara licitatie sau concurs de oferte. Abia dupa ce isi retine necesarul de consum, Romsilva valorifica prin licitatie masa lemnoasa ramasa.

Consiliul Concurentei atrage atentia ca, in aceste conditii, Romsilva trebuie sa separe cele doua activitati de administrator si operator pe piata. In plus, in cazul in care comercializeaza masa lemnoasa este necesara o procedura competitiva de piata (licitatie / concurs de oferte). De asemenea, arata Consiliul Concurentei, "legislatia actuala permite organizarea de licitatii cu strigare si in situatia in care exista un singur participant la licitatie, situatii in care nu se manifesta concurenta".

Analiza informatiilor furnizate de 40 directii silvice judetene a aratat ca licitatiile cu un singur participant detin o pondere foarte mare din totalul licitatiilor organizate in perioada 2011-2014. De exemplu, in judetele Dolj, Galati, si Giurgiu, procentul licitatiilor cu un singur participant depaseste 80% din numarul total de licitatii. Un numar mare de licitatii cu un singur participant, peste 60% din total, s-a inregistrat si in cazul directiilor silvice din judetele Calarasi, Salaj, Tulcea, Maramures, Satu Mare, Olt si Ialomita.

Cele 40 de directii silvice au organizat, in perioada 2011-2014, 46.756 licitatii (fara judetul Suceava), din care aproape 35% au fost licitatii cu un singur participant. La nivel national sunt atestate 5.216 firme avand ca obiect de activitate exploatarea forestiera. Cele mai putine, respectiv 13 firme, sunt in judetul Teleorman, iar cele mai multe, 563 sunt in judetul Suceava, dar atestarea este valabila la nivel national. Astfel, oricare din cele 5.216 companii atestate pentru activitati de exploatari forestiere isi poate desfasura activitatea in oricare regiune a tarii.

In aceste conditii, Consiliul Concurentei considera ca nu este normala existenta unui numar atat de mare de licitatii cu un singur participant si recomanda o mai buna valorificare a masei lemnoase prin evitarea situatiilor de acest fel.

O alta recomandare a Raportului preliminar pe piata lemnului o constituie intocmirea unui cadastru forestier. Datele furnizate de INS indica o crestere continua a suprafetei fondului forestier, dupa 1990, dar acestea se datoreaza, in principal, unor reamenajari de pasuni si introducerii in fondul fondului forestier a altor suprafete. Acesta arata ca aparenta crestere a suprafatei impadurite in Romania intre 1990 si 2014 a fost in mare masura rezultatul schimbarii metodologiei de evaluare a suprafetei acoperite de padure.

"Studiul Consiliului Concurentei va continua cu analiza tuturor structurilor si mecanismelor de functionare a pietei primare a lemnului si identificarea eventualelor disfunctionalitati de natura concurentiala", potrivit unui comunicat al institutiei statului.

Sursa foto: Industria lemnului / Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri