Ministerul Energiei a anuntat ca a emis autorizatia de construire pentru gazoductul BRUA, un nou coridor european de transport al gazelor naturale care va interconecta Bulgaria, Romania, Ungaria si Austria. Ministrul Energiei, Toma Petcu, sustine ca proiectul era in blocaj si exista riscul intarzierii lucrarilor, dar si posibilitatea de a pierde finantarea europena de aproape 180 milioane euro.

Autorizatia, eliberata in 27 februarie 2017, reprezinta etapa premergatoare inceperii lucrarilor pe teritoriul Romaniei, conform News.ro.

„Proiectul BRUA era in blocaj la preluarea mandatului, deoarece nu se putea emite autorizatia de construire, Romania riscand atat intarzierea lucrarilor, cat si finantarea europena de aproape 180 de milioane de euro”, a spus Petcu.

Situatia era generata de dubla calitate a ministerului in proiect, de emitent al autorizatiei si de autoritate de verificare a legalitatii acesteia, gestionata de acelasi compartiment, aspect ce contravenea legii, potrivit ministerului.

”Am indreptat aceasta situatie infiintand o structura dedicata proiectului BRUA si am accelerat procesul de autorizare, calendarul implementarii proiectului fiind respectat”, a afirmat ministrul.

Lucrarile la interconectorul BRUA se vor desfasura pe teritoriul a 11 judete din tara, termenul de finalizare al Fazei I fiind, conform calendarului, anul 2019.

Noul gazoduct va avea o lungime totala de 550 km si o capacitate maxima de 1,5 miliarde de mc/anual spre Bulgaria si 4,4 miliarde de mc/anual spre Ungaria.

„Cel mai mare beneficiu prin constructia BRUA este ca Romania isi diversifica sursele de aprovizionare cu gaze. Pe de alta parte, un numar mai mare de furnizori creste puterea de negociere a tarii noastre pentru obtinerea unor preturi cat mai bune pentru consumatori”, a precizat Petcu.

Odata pus in functiune, BRUA va putea fi si un debuseu pentru rezervele de gaze din Marea Neagra, ”fapt ce ne va apropia si mai mult de obiectivul de a fi un hub energetic si pol de stabilitate in regiune”, sustine ministrul.

Proiectul BRUA a aparut dupa esecul Nabucco si presupune dezvoltarea unei capacitati de transport gaze naturale intre punctele existente de interconectare cu sistemele de transport gaze naturale din Bulgaria (la Giurgiu) si Ungaria (Csanadpalota), prin construirea unei noi conducte.

Valoarea estimata a proiectului se ridica la 560 milioane de euro.

Din cele aproximativ 680 de locuri de munca generate pe durata de construire a BRUA, aproximativ 340 vor fi ocupate de forta de munca din Romania.

Comisia Europeana a validat, pe 19 ianurie 2016, finantarea cu suma de 179 milioane de euro a lucrarilor ce urmeaza sa fie efectuate de Transgaz la sistemul national de transport a gazelor naturale romanesc pentru dezvoltarea conductei BRUA, faza 1.

Astfel, Transgaz dispune de o parte din finantarea necesara pentru a realiza lucrarile pe teritoriul Romaniei.

Prin aceasta conducta ar urma sa fie transportate spre Austria si alte state vest-europene si gazele extrase din Marea Neagra.

Sursa foto: alexander Kazantsev/ shutterstock.com

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Economie »