Cum organizezi un targ de design: Dan Piersinaru: Awarness-ul devine, prin natura evenimentului, un factor natural care stabilizeaza comunitatea si ii da forta

In ultimii ani, targurile de moda interne au devenit o obisnuinta in peisajul romanesc, urmand exemplu altor tari europene, unde acest segment este mult mai dezvoltat. Fie ca vorbim de targuri de moda, de design, de imbracaminte, incaltaminte, accesorii sau produse handmade, fenomenul capata amploare, fiind o rampa de lansare pentru tinerii designeri, dar si un motor de crestere pentru comunitate. Am stat de vorba cu Dan Piersinaru, organizatorul a trei astfel de evenimente – Autor, Noel si Materia – despre cum ajuta targurile de specialitate designerii si producatorii romani in lupta cu retailul strain, dar si despre cum a decurs prima editie a Materia, targ de design contemporan in piele.

Artist vizual convertit in initiator de platforme pentru industriile creative - dupa cum el insusi se descrie - Dan Piersinaru are studii de specialitate si ani de experienta in domeniul artei. A lucrat pentru creatorul de moda Doina Levinta timp de un an, ulterior a avut o experienta in cadrul unei firme de design interactiv, dupa care a luat calea antreprenoriatului. “A fost fabulos sa lucrez cu Doina Levintza. Am inteles multe lucruri si am cunoscut oameni de top chiar de la aceasta prima colaborare. A contat mult pentru ca a linistit si a trasat in mine un nivel care ulterior mi-a folosit foarte mult in ceea ce am intreprins”, povesteste acesta.

Piersinaru are in palmares Autor, targ de bijuterie contemporana, unul dintre cele mai vizibile evenimente din domeniu, organizat inca din 2013, Noel, targ de cadouri de Craciun, ajuns la a opta editie, iar anul trecut a pus in scena primul targ de design contemporan in piele, Materia.

“Simteam nevoia de ceva nou, nevoia unei schimbari devenea din ce in ce mai clara pentru mine. Autorul se maturiza si doua editii pe an nu mai era ceva necesar, asa cum fusese in primii ani. Pe la inceputul lui 2014 mi-a venit ideea pentru Materia. Am dospit ideea doi ani si ceva pana a luat forma si am lansat prima editie in noiembrie anul trecut”, povesteste Piersinaru.

Cea de-a doua editie a targului de design contemporan in piele Materia a avut loc la inceputul lunii martie si a reunit 40 de designeri si branduri romanesti care au expus si au lansat cele mai noi tendinte in materie de genti, haine, pantofi si accesorii din piele.

“A fost o editie caracaterizata de largirea portofoliului de premii, de la unul la prima editie, la patru la cea de a doua editie. Au aparut parteneri noi, dornici sa sustina si sa incurajeze piata de creatie in piele. Am avut parte de un public numeros, dar in special atent si dornic sa cumpere design produs in Romania. De aceasta data focusul a fost pe haine si genti. Am avut 40 de designeri participanti selectati in urma lansarii unui call for entries”, spune acesta.

Din nou mi-a fost confirmata nevoia pe care creativii din aceasta zona o au si cat de necesara este coagularea lor intr-un eveniment punctual in care materialul piele sa fie subiectul numarul unu.

Cum si de ce organizezi un targ contemporan

Cel mai important lucru de care putem vorbi atunci cand se organizeaza un eveniment colectiv pentru o comunitate este nivelul de vizibilitate pe care il genereaza. “Awarness-ul devine prin natura evenimentului un factor natural care stabilizeaza comunitatea si ii da forta. Energia care se genereaza prin promovarea celor mai buni si mai talentati dintre ei atrage atentia asupra subiectului si cei care se conecteaza cu el devin parte activa in comunitate”, explica Piersinaru.

Pentru Materia, antreprenorul isi doreste sa creasca si sa stabileasca in peisajul romanesc o platforma care sa trateze aspecte legate de creatiile in piele, care sa tina de inovatie, dar si de perpetuarea unor tehnici. "Imi doresc foarte mult ca Romania sa fie perceputa ca o zona de inovatie si creatie, ci nu ca una de productie si consum", mai spune Dan Piersinaru.

Cat te costa sa organizezi un targ de design contemporan? "Investitia e mereu fluctuanta si depinde de niste factori cheie cum ar fi chiria spatiului unde are loc evenimentul, marimea echipei pe care o implici in proiect, productia targului sau bugetul de promovare. In cazul nostru ajunge la cateva mii de euro. Exista doua surse de venit clare: taxa de participare si biletul de intrare. Sponsorizarile au devenit in ultimii ani un fel de rara avis, iar uneori sumele sunt chiar mici cand raportezi la cat plateste un designer si cat ar vrea sa ofere o corporatie pentru a se asocia cu evenimentul", explica Piersinaru.

Biletul de intrare are un pret modic - 10 lei - si are rolul de tria publicul. "Cei care sunt interesati platesc si intra. Cei care nu cauta de fapt nimic, se intorc si pleaca pentru ca nu vor sa plateasca biletul de intrare. Iar daca designerii nu ar plati taxa nu am vorbi de un sistem sanatos si aprecierea efortului organizatorului ar cadea usor in derizoriu. Deci, da, taxa de participare exista si e necesara", explica organizatorul Materia.

Taa de participare pentru designeri a fost, pentru editia din martie a targului Materia, intre 200 si 400 de euro, iar acestia au fost selectati pe criterii de originalitate si calitate. "Produsele lor trebuie sa fie autentice si sa aiba acel factor personal care le diferentiaza de restul creatorilor si brandurilor. E ideal sa reusesti sa vii cu ceva personal. Uneori nu este suficient sa fii doar talentat. La fel de important este sa poti sa arati ca talentul tau are o baza, ca este sustinut printr-un demers profesional si complet. Detaliile conteaza si uneori fac diferenta. Iar in unele cazuri nu este suficient sa fii doar cu temele bine facute si tehnic, iar daca vorbim doar de creatie trebuie sa existe acea doza de cercetare si inovatie, care sa ne provoace, sa ne agate", considera Piersinaru.

Romania nu este inca un mediu prietenos pentru antreprenorii din industriile creative

Despre imbinarea spiritului creativ al romanilor cu antreprenoriatului, Dan Piersinaru considera ca tara noastra nu ofera inca un mediu prietenos si sanatos pentru tinerele generatii de designeri, care ajung sa se bata cu marile branduri internationale pentru a supravietui pe piata. "Indiferent cat tamtam se face prin folosirea termenului "antreprenor" in reclamele de la banci si in general, sistemul in sine nu ofera suport real pentru antreprenori, si ca sa fiu mai specific pentru cei din industriile creative. Astfel, creativ sau nu, de cele mai multe ori ajungi sa lupti pentru supravietuire si asta nu e sanatos. Piata consumatorului e si ea una mica si nu are cresteri spectaculoase, in timp ce cultura mall-ului prinde teren puternic si e in continua crestere, din pacate. Evolutia se bazeaza pe asumare si responsabilite. Am ales un domeniu si suntem aici pentru ca ne place", considera acesta.

Mai mult, organizatorul targurilor contemporane este de parere ca exista nenumarate solutii pentru a sustine industria romaneasca in detrimententul retailului strain. "Stiu ca inainge de '89 eram cel mai mare producator din Europa la incaltaminte pe partea de lohn. Lucrurile s-au schimbat major de atunci si nu in favoarea noastra. In acest moment sunt putine branduri autohtone de succes. Prea putine la ce potential avem. Totusi, nu cunosc foarte multe despre industrie in acest moment, insa am intuitia ca daca nu ne pozitionam pe creatie si sustinerea/cresterea unor branduri autohtone, vom fi maturati si redusi doar la o simpla piata de consum pentru brandurile dinafara. Solutii sunt mai multe. Cea pe care o aleg eu este pozitionarea pe creatie si reperarea noastra ca o zona cu idei si energie creativa. Aici se face in acest moment cea mai mare diferenta. Competitivitatea nu a fost niciodata mai axata pe creatie ca acum. Acest lucru se datoreaza schimbarilor pe care retelele sociale si consumul rapid de imagine pe care acestea l-au impus. Productia nu mai e o problema pentru marii jucatori, dar creativitatea face diferenta", incheie Dan Piersinaru.


Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Economie »



Setari Cookie-uri