Incasarile Agentiei Nationale de Administrarare Fiscala (ANAF) in luna mai au fost sub programul anuntat din cauza faptului ca rambursarile de TVA catre firme au crescut cu 63% fata de aceeasi luna a anului trecut, sustine institutia. Datele cu privire la rambursarile de TVA sunt, insa, irelevante, spun consultantii fiscali, avand in vedere ca in primele cinci luni din an, sumele rambursate sunt mai mici decat in aceeasi perioada a anului trecut.

In plus, in continuare, firmele au mari probleme cu recuperarea TVA de la stat.

“Cred ca e mai putin concludent cat anume s-a rambursat in luna mai 2017 vs luna mai 2016. Mai degraba ar fi relevant sa ne raportam la intregul interval ianuarie - mai 2017 vs aceeasi perioada din 2016. Intr-o astfel de comparatie, potrivit datelor publicate de ANAF, in primele 5 luni ale acestui an s-a rambursat TVA cu peste 27% mai putin decat in aceeasi perioada a anului trecut (4,4 miliarde de lei vs. 5,6 miliarde de lei in aceeasi perioada din 2016). Asadar, cred ca aceasta crestere din luna mai 2017 a sumei de TVA rambursata catre contribuabili poate fi explicata printr-o amanare a rambursarilor ce ar fi trebuit facute in lunile precedente ale acestui an”, a explicat Ionut Sas, partener Consultanta Fiscala, PwC Romania.

Cat dureaza, in practica, procedura de rambursare a TVA?

Cea mai mare problema a companiilor in acest caz ramane perioada extrem de indelungata pana la recuperarea banilor, mai spun consultantii fiscali.

“Nu am vazut pana acum rambursari de TVA (cu control anticipat) care sa se incadreze in termenul legal de 45 de zile. Exista cazuri extreme in care putem numara multe luni pana incepe inspectia fiscala. Aceasta, la randul ei (cu o serie de supendari pentru inspectii incrucisate etc.) se poate intinde chiar si mai mult de un an”, sustine Ruxandra Jianu, partener Biris Goran Consulting SRL.

La randul sau, Ionut Sas spune ca perioada de la care se bifeaza optiunea de rambursare si pana la incasarea sau compensarea, dupa caz, a sumelor de TVA depaseste, de regula, jumatate de an. “Nu prea am vazut rambursari care sa se solutioneze in termen mai scurt de 6 luni, dar sunt situatii, inca frecvente, in care rambursarea se solutioneaza in termene chiar mai mari de atat”, a explicat Sas.

Uneori, firmele sunt sanctionate pentru neregulile partenerilor

In afara de considerentele procedurale, mai sunt si alte probleme cu care se confrunta contribuabilii la deconturile de TVA. Printre acestea se numara respingerea decontului pentru tranzactii cu contribuabili declarati inactivi si al caror cod de TVA a fost anulat. “Este interesant de vazut cum se va pronunta CJUE pe o speta ridicata in acest sens de o societate din Romania”, a adaugat Ruxandra Jianu.

Totodata, in anumite cazuri, autoritatile invoca lipsa "documentelor jutificative suficiente" pentru utilizarea bunurilor si serviciilor achizitionate in scopul realizarii de operatiuni impozabile. “Acest argument este de cele mai multe ori invocat in cazul achizitiei de servicii. Cateodata, cerintele autoritatilor in ceea ce priveste proba documentara sunt excesive”, a mentionat Jianu.

De asemenea, sunt situatii in care decontul de TVA este refuzat pentru tranzactii cu contribuabili care nu mai exista sau care au avut un comportament fiscal inadecvat. “Se aplica principiul "contribuabilul stia sau ar fi trebuit sa stie" ca furnizorii lui au facut parte dintr-un circuit de fraudare a TVA. In astfel de cazuri, desi un contribuabil onest are toate documentele necesare (contracte, facturi, situatii de lucrari, plati efectuate doar prin circuit bancar etc.), daca un furnizor, sau un furnizor al furnizorului nu a declarat tranzactiile sau nu a platit TVA, contribuabilul controlat risca sa nu primeasca dreptul de deducere pentru TVA”, a mai spus Jianu.

Procedurile ar trebui sa se simplifice pentru firmele cu risc fiscal mic si mediu

Pe de alta parte, consultantii citati sustin ca, incepand cu luna mai 2017, odata cu intrarea in vigoare a Ordinului ANAF 1232/2017, procedura de recuperare a TVA va deveni mai usoara pentru firmele cu risc fiscal mic si mediu. “De exemplu, dupa efectuarea analizei de risc, firmele cu risc mic vor primi decizia de rambursare in termen de 1 zi de la data incadrarii in zone de risc fiscal mic. Pentru contribuabilii cu risc fiscal mare se va mentine procedura inspectiei fiscale anticipate”, a precizat Ruxandra Jianu.

La randul sau, Ionut Sas spera ca implementarea noului Ordin va creste numarul rambursarilor cu control ulterior, ceea ce ar conduce la o diminuare semnificativa a perioadei de solutionare a acelor rambursari care se incadreaza pe risc fiscal mic. “Dar aceasta procedura actualizata se aplica deconturilor depuse dupa data de 1 mai 2017”, a punctat Sas.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online. Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară. În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri