Afacerile din piata carnii ar putea depasi in acest an nivelul de 34 miliarde de lei, pe fondul cresterii consumului, dar si ca urmare a evolutiei semnificative a preturilor, conform unei analize remise Agerpres.

Fata de 2012, cand piata carnii raporta afaceri de 32,9 miliarde de lei, business-ul nu a crescut semnificativ (33,6 miliarde lei in 2017), dovada ca industria a ajuns deja la maturitate.

"Avansul de 2,2% din intervalul analizat de KeysFin trebuie pus insa in oglinda cu evolutia profitabilitatii din acest sector, care inregistreaza un rezultat remarcabil. In ultimii 5 ani, profitul net al companiilor din piata carnii a crescut cu 115,9%, de la 901,4 milioane de lei in 2012 la 1,94 miliarde lei in 2017. In acest an, profitul sectorului ar urma sa treaca de 2,21 miliarde de lei", afirma expertii KeysFin.

Rezultatul net raportat de companii a trecut de la o pierdere de 16,4 milioane de lei in 2012 la un plus de 838 milioane de lei in 2016, ultimul an pentru care exista, in prezent, date complete la Ministerul Finantelor.

Potrivit expertilor de la KeysFin, evolutia sustinuta trebuie pusa pe seama investitiilor masive din acest sector.

"Ultimii 5 ani au adus investitii semnificative pe intregul lant de productie, de la cresterea animalelor la comert. Problemele cu pesta porcina, cu exporturile, alaturi de semnalul semnificativ dat de criza economica au impulsionat firmele din domeniu sa isi reorganizeze liniile de productie, astfel ca intregul lant economic s-a eficientizat, iar calitatea si oferta de produse au crescut semnificativ", afirma cei de la KeysFin.

Datele arata, pe de alta parte, ca din 2016 se observa o tendinta usoara de scadere a numarului de angajati, evolutia fiind generata de eficientizarea schemei de personal si mai ales de tehnologizarea proceselor de productie.

Potrivit datelor companiei, in piata carnii activeaza in jur de 9.500 de firme, cele mai multe in sectorul cresterii animalelor (5.777 in 2016), in timp ce sectorul de productie sunt prezente putin peste 1.000 de firme. Restul reprezinta firmele din comertul cu ridicata si amanuntul.

Producatorii de carne inregistreaza cea mai mare parte din cifra de afaceri a sectorului, de 13 miliarde de lei in 2016. Cresterea animalelor a generat in anul de referinta un business de 11,4 miliarde de lei, in timp ce retailul a raportat afaceri de 7,7 miliarde de lei.

Topul investitorilor din piata carnii este dominat de Smithfield Romania SRL. Compania este principalul jucator din sectorul cresterii animalelor dar si din cel al productiei, cu afaceri de 732,8 milioane de lei respectiv 897,8 milioane de lei, in 2016.

In topul crescatorilor, Smithfield este urmata de Transavia SA, cu un business de 478,8 milioane de lei, Avicola Buzau si Agrisol International, fiecare cu afaceri, de peste un sfert de miliard de lei. Clasamentul este completat de Interagroaliment SRL, Galli Gallo SRL, Banvit Foods SRL, Avicola Brasov, Fermador SRL si Avicola Focsani.

"Este de remarcat faptul ca 8 din 10 companii sunt crescatori de pasari, dovada a apetitului romanilor pentru acest tip de consum, companii urmate de cele din sectorul cresterii porcilor. Principalul jucator din piata, Smithfield Romania, crescator de porcine din vestul tarii, aduce 28% din cifra de afaceri din Top 10", spun analistii.

In sectorul productiei de carne, locul secund, dupa Smithfield Prod, este ocupat de Unicarm SRL, cu o cifra de afaceri de 651,3 milioane de lei, Aaylex Prod SRL, cu business de 472,8 milioane de lei si Caroli Foods SRL cu 429,7 milioane de lei. Topul este completat, in ordinea cifrei de afaceri inregistrata in 2016, de Agricola International SA, Recunostinta ProdCom Impex SRL, Elit SRL, Diana SRL, Aldis si Scandia Food.

"Interesant este ca cifra de afaceri, in acest sector, nu este direct proportionala cu numarul de angajati (ex: Smithfield), diferenta fiind generata in primul rand de eficientizarea proceselor tehnologice. Rezultatele vin sa confirme, in mare masura, investitiile semnificative ale jucatorilor din piata. Carnea de porc si cea de pasare sunt in prim-plan, consumul pe piata interna fiind in continua crestere. De remarcat este evolutia semnificativa a exporturilor in acest sector, care cunoaste un trend ascendent, dublat de o diversificare tot mai mare a pietelor de destinatie", precizeaza expertii KeysFin.

Piata carnii a trecut, in ultimii ani, printr-un proces de maturizare si consolidare. Pe fondul investitiilor semnificative, gama de produse a crescut, iar calitatea acestora a evoluat semnificativ.

"Intr-o piata in care trendul vanzarilor era dat in primul rand de pret, comportamentul de consum a inceput sa se schimbe. Din discutiile avute cu jucatorii din piata, am sesizat ca romanii au inceput sa mizeze mai mult pe calitate. Este un trend in formare, insa cu valente extrem de pozitive. De la parizerul no-name, aflat in topul vanzarilor in trecut, clientii si-au reorientat consumul catre produse mai sanatoase. Trendul Healthy, fara E-uri, aditivi etc a atras un numar tot mai mare de clienti, iar producatorii si importatorii au urmat aceasta directie. Romanii au inceput sa aleaga carnea si mezelurile de calitate", au mai spus expertii KwysFin.

Acestia considera anul 2018 un an semnificativ pentru piata carnii. Focusul investitorilor se va muta, in mare parte, pe exporturi. Pe plan intern, principala provocare o va reprezenta inflatia, cresterea preturilor urmand sa influenteze intr-o proportie semnificativa evolutia vanzarilor.

"Apetitul pentru consum, pe fondul cresterilor salariale, va compensa in mare parte dinamica preturilor, stimuland, totodata, diversificarea gamei de produse. Investitorii vor insista tot mai mult pe optimizarea formatelor de comercializare si, mai ales, pe promovare, investitiile in publicitate anuntandu-se a fi peste cele din anul precedent", au precizat expertii KeysFin.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri