In primul trimestru al anului 2018, climatul de consum din Europa a ramas la un nivel relativ stabil, potrivit studiului GfK Climatul de Consum in Europa. In luna martie, totusi, climatul de consum analizat de GfK in cele 28 de state membre a inregistrat un usor declin, ajungand la un nivel de 20,6 puncte. In decembrie 2017, a stagnat la nivelul de 21,1 puncte. GfK prognozeaza pentru anul 2018 o crestere a consumului casnic din Uniunea Europeana de la 1,5% la 2%, in termeni reali. In Romania, asteptarile comsumatorilor romani sunt in scadere aproape pe linie, exceptie facand cele economice.

In primul trimestru din 2018, consumatorii romani au continuat sa manifeste o lipsa majora de optimism, potrivit studiului privind climatul de consum in Europa, realizat de GfK. Chiar daca indicatorii nu au inregistrat scaderi atat de abrupte ca in decembrie 2017, asteptarile privind castigurile si inclinatia catre cumparare au continuat sa scada. Doar asteptarile economice au inregistrat o usoara crestere, cu 2,7 puncte, ajungand la nivelul de minus 16,6 puncte. De notat este ca asteptarile romanilor privind economia au trecut pe plus in a doua parte a anului 2014, ajungand iar in zona negativa in a doua jumatate a anului 2017.

Gfk, consum, consumatori, cumparare

Asteptarile romanilor privind veniturile se situeaza pe o spirala descendenta, care a inceput din a doua parte a anului trecut. Valorile au scazut in continuare, cu o rata dintr-o singura cifra, atingand 4,1 puncte in luna martie – cu 2,6 puncte sub nivelul din decembrie 2017. In martie 2016, acest indicator se stabilizase la 33,7 puncte, atingand un varf in prima parte a anului trecut.

Gfk, consum, consumatori, cumparare

Disponiblitatea de a cumpara a inregistrat o evolutie asemanatoare. In martie a scazut la minus 2,7 puncte, cu 2,5 puncte sub nivelul din decembrie 2017. Aceste vesti nu sunt deloc imbucuratoare pentru o tara in care consumul este unul dintre principalele motoare ale cresterii economice.

GfK: Care este atitudinea consumatorilor europeni?

Atitudinea consumatorilor europeni se dovedeste a fi mai putin optimista in primul trimestru al anului 2018, in comparatie cu finalul anului trecut. Tarile care au inregistrat cresteri puternice la finalul lui 2017 au pierdut acum puncte. In medie, in toate tarile UE, asteptarile economice au scazut in martie 2018 cu 15 puncte. Acest lucru inseamna ca sunt cu doua puncte sub nivelul din decembrie 2017. In Franta si Austria, in special, euforia pare sa se fi diminuat temporar, in urma incheierii alegerilor. Consumatorii din Cehia si Belgia au o perspectiva mult mai optimista asupra dezvoltarii economice a tarilor lor.

Gfk, consum, consumatori, cumparare

Asteptarile privind veniturile au continuat sa creasca in medie in toata Europa - cu 1,3 puncte in primele trei luni, ajungand la nivelul de 16,3 puncte in luna martie. Consumatorii din Marea Britanie si Bulgaria au avut cele mai optimiste asteptari in privinta cresterii salariilor, de plus doua cifre pentru acest indicator. Scaderi clare au fost inregistrate in Franta si Spania.

Gfk, consum, consumatori, cumparare

Inclinatia spre cumparare a scazut in medie in intreaga Uniune Europeana cu 1,3 puncte la inceputul anului si s-a stabilizat la nivelul de 19,7 puncte in luna martie. Acest indicator a crescut in special in Cehia (in contrast cu majoritatea celorlalte tari europene) si subliniaza atitudinea general pozitiva a consumatorilor din aceasta tara.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri