Ce “artificii” a folosit Guvernul pentru a se incadra in limita de deficit de 3% din PIB in 2018 (2,88% din PIB conform executiei bugetare)? A amanat masiv rambursarile de TVA, a inventat noi categorii de venituri si cheltuieli si a platit mai tarziu pensiile in ianuarie! Pentru cat timp ne putem fura caciula? Pana vin datele pe ESA de la Eurostat!

Ministerul Finantelor Publice (MFP) a publicat executia bugetata pe 2018, din care reiese ca deficitul “pe cash” a fost de 2,88%. Ce atrage atentia chiar la prima vedere este nivelul foarte mic al deficitului din luna decembrie (caracterizata istoric prin cheltuieli foarte mari si deficite uriase). In decembrie 2018, deficitul pe hartie a fost de doar 1,3 miliarde de lei, in scadere de la 5 miliarde de lei cu o luna in urma si infinit mai mic decat in decembrie 2017 - 14 MILIARDE DE LEI.

Din discutiile cu o serie de economisti s-au evidentiat cel putin 5 masuri “neortodoxe” folosite de Guvern pentru a limita deficitul pe anul trecut:

1. Au fost amanate masiv rambursarile de TVA (sumele rambursate in decembrie 2018 au fost cu 17% mai mici fata de decembrie 2017, iar la noiembrie, diferenta a fost de 30%).

2. Veniturile au fost suplimentate cu o categorie noua - “alte sume primite de la UE pentru programele operationale finantate in cadrul obiectivului convergenta”. Aici sunt trecute venituri de 4 miliarde de lei. Acestea, insa, sunt ipotetice, pentru ca autoritatile spera sa le obtina de la UE in contul unor proiecte finantate in anii trecuti din fonduri publice. Veniturile sunt incerte, pentru ca nu sunt inca aprobate de Comisia Europeana, si, chiar daca se obtin, vor ajuta doar la calculul deficitului “pe cash” in 2018. La stabilirea deficitului pe standarde ESA (europene), banii astfel obtinuti vor fi distribuiti pe anii in care au fost realizate cheltuielile. Astfel, din cele 4 miliarde, doar cu 1,4 miliarde ar putea fi degrevat bugetul pe 2018, cu conditia ca deconturile sa fie aprobate de Comisia Europeana.

MFP propune diferentierea...
Citeste si: Propunerea MFP de modificare a taxei pe active, departe de solicitari

3. S-a amanat plata pensiilor pentru luna ianuarie. Este vorba de pensiile care se platesc prin Posta, in prima parte a lunii. Pentru ca banii sa ajunga la timp la pensionari, trebuie sa plece din Trezorerie la finalul lunii anterioare, ceea ce in decembrie nu s-a mai intamplat. De unde rezulta acest aspect? In decembrie 2017, cheltuielile cu asistenta sociala au fost de 8,5 miliarde de lei, iar in decembrie 2018, de 7,4 miliarde de lei (cu peste un miliard de lei mai mici), in conditiile in care punctul de pensie a crescut in 2018.

4. La capitolul cheltuieli a fost introdusa o categorie noua - “cheltuieli” efectuate in anii precedenti si recuperate in anul curent, unde apare un minus 1,8 miliarde de lei, pentru a diminua cheltuielile totale.

5. Alte facturi au fost amanate la plata. In decembrie 2018, deficitul bugetar s-a situat la 1,3 miliarde de lei, in scadere de la 5 miliarde de lei in noiembrie. Prin comparatie, in decembrie 2017, deficitul bugetar a fost de peste 14 MILIARDE DE LEI (din cele 24 de miliarde pe tot anul).

Cand vom afla cat a fost, de fapt, deficitul pe 2018?

Toate aceste “artificii” au fost folosite pentru ca deficitul “pe cash” sa se incheie sub 3% din PIB. Dar, aceasta nu este decat o cosmetizare pe termen scurt, pentru ca in momentul in care Comisia Europeana va calcula deficitul ESA (datele se publica la finalul lunii aprilie), se vor demonta toate aceste “inventii”. Si asta pentru ca platile amanate din 2018 pentru 2019 vor intra in calculul deficitului pe 2018, chiar daca nu au fost realizate. La fel se va intampla si cu deconturile din fonduri europene care, daca vor fi aprobate, vor diminua deficitele din anii in care au fost realizate proiectele pentru care se cere finantarea si prea putin pe cel din 2018 (cu cel mult 1,4 miliarde de lei). In plus, superdividendele extrase de stat de la companiile din subordine nu vor fi recunoscute ca venituri la calculul deficitului pe ESA (iar sumele sunt semnificative). In plus, anul financiar luat in calcul este ianuarie/ianuarie, iar in prima luna a anului trecut au intrat incasarile din impozitul pe venit pe cota de 16%, iar anul acesta cele pe cota de 10% (deci si de aici o diminuare de venituri).

Ministrul Finantelor a...
Citeste si: Ce omite Eugen Teodorovici din anuntul Standard & Poor's? Esentialul

In plus, acele sume trecute cu minus la cheltuieli la categoria “plati efectuate in anii precedenti si recuperate in anul curent” nu vor fi luate in calcul pentru ca sunt alocate anilor in care au fost efectuate.

Aceasta este, in linii mari, diferenta dintre deficitul pe metodologia “cash” cel pe ESA. In primul caz, este vorba de inregistrarea veniturilor si a cheltuielilor in momentul in care sunt incasate/efectuate, iar in al doilea caz, acestea sunt asezate in pentru perioada pentru care au fost incasate/efectuate. (spre exemplu, pe “cash” o factura emisa in decembrie 2018, dar platita in 2019, va figura pe deficitul din 2019. La recalcularea pe ESA, plata va figura ca si cheltuiala pe 2018).


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Economie »



Citeste si
Termenul de aplicare a OUG 114 pentru Pilonul II ar putea fi prorogat