Ministerul Transporturilor vrea sa cheltuiasca 270 de milioane de lei pentru modernizarea si extinderea capacitatii de operare a trei porturi aflate in stare de degradare: Ovidiu, Medgidia si Luminita, iar o parte din bani urmeaza sa fie accesati din fonduri europene, potrivit unor proiecte de Hotarare de Guvern disponibile pe site-ul institutiei.

Portul Ovidiu

Portul Ovidiu este amplasat pe malul drept al Canalului Poarta Alba – Midia Navodari. In prezent, mai multe elemente ale portului sunt degradate, iar acestea conduc la dificultati in operarea navelor si in timp, se pot agrava.

"Cheurile verticale aferente portului Ovidiu sunt de doua tipuri si prezinta degradari ale coronamentului datorita exploatarii. Accesoriile de cheu prezinta de asemenea degradari substantiale. Aceste degradari si defectiuni conduc la dificultati in operarea navelor si in timp, se pot agrava, cu efecte negative asupra stabilitatii cheurilor si sigurantei in operare. Platformele de operare existente au un strat de uzura impietruit, in cea mai mare parte infestat cu pamant. Drumul care asigura accesul la dane este deteriorat prezentand numeroase gropi si sleauri. Portul nu este prevazut cu imprejmuire, iluminat platforme, cladire administrativa, supraveghere video, semaforizare dane", se arata in proiectul Ministerului Transporturilor.

In anul 2016, portul Ovidiu a fost introdus in reteaua de transport de interes european (TEN-T), iar in anul 2018 a avut un trafic de 538.000 de tone. In prezent, in port se opereaza produse de cariera si balastiera, dar exista cereri pentru operarea altor tipuri de marfuri, cum ar fi cereale.

Ministerul propune modernizarea infrastructurii portului existent si dezvoltarea unei noi zone portuare pe malul stang al Canalului Poarta Alba – Midia Navodari, zona care va fi destinata operarii produselor agricole. Valorea acestei investitii se ridica la 70,7 milioane de lei, inclusiv TVA, putand fi accesate fonduri europene nerambursabile, disponibile prin POIM 2014-2020.

Citeste si:
Un gigant din domeniul medical spa investeste 8 mil euro in Sovata
Danubius Health Spa Resorts...

„Realizarea lucrarilor va asigura conditiile pentru operarea in siguranta a navelor si a marfurilor, conditii pentru sanatate si securitate in munca a lucratorilor de pe platforma portuara si se vor asigura premisele pentru cresterea traficului pe caile navigabile interioare si dezvoltarea economica a zonei”, se arata in proiect.

Portul Medgidia

Portul Medgidia, inclus in reteaua de transport de interes european (TEN-T), este amplasat pe Canalul Dunare-Marea Neagra. Portul dispune de racord rutier si de racord feroviar.

„Activitatile de incarcare/ descarcare derulate in portul Medgidia privesc in special produsele de cariera balastiera, materiale de constructii, cereale si fier vechi. In ultimii cinci ani, operatori portuari si-au manifestat interesul de a inchiria platforme portuare in portul Medgidia si ale caror intentii, din diverse motive, in special infrastructura deficitara si lipsa facilitatilor portuare, nu au fost materializate in contracte incheiate cu ACN (n.r. Compania Nationala „Administratia Canalelor Navigabile”)”, se arata in proiect.

Investitiile in modernizarea si extinderea capacitatii de operare in portul Medgidia trec de 102 milioane de lei, inclusiv TVA, putand fi accesate fonduri europene nerambursabile prin POIM 2014-2020.

Citeste si:
Investitiile in economie cresc puternic datorita constructiilor
Investitiile in economie...

Portul Luminita

Portul Luminita este amenajat pe malul estic al lacului Tasaul (Navodari), bazinul portuar si canalul de acces in port fiind delimitat de apele lacului printr-un dig. Portul Luminita are un caracter industrial, traficul derulat in port constand in special in receptia de clincher, pietris/balast si expedierea de nisip, dolomite, calcar, fier vechi si ingrasaminte chimice (cazuri exceptionale). Portul Luminita dispune de racord rutier si de racord feroviar.

Portul Luminita este intr-o stare precara, dar prezinta cerere potentiala de transport din zona respectiva. Pentru a moderniza si a extinde capacitatea de operare a portului, este nevoie de o investitie de 98 de milioane de lei, putand fi accesati si bani europeni.

Portul Constanta

Infrastructura feroviara din Portul Constanta, cel mai mare din flancul estic al Uniunii Europene, este limitata si invechita si are nevoie de 280,7 milioane de euro, in perioada 2019-2023, pentru a se moderniza, potrivit strategiei de dezvoltare a infrastructurii rutiere, publicata de Ministerul Transporturilor

Citeste si:
Lectie in invatamant: o scoala smart a fost deschisa in Ciugud (Alba)
Lectie in invatamant: o...

Sursa foto: DAN MIHAESCU / AGERPRES FOTO

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Economie »



Citeste si
Avocatul Poporului cere Guvernului repararea urgenta a drumurilor