Ce urmează după alegeri: Trei întrebări esențiale despre finanțe și fiscalitate

Sursǎ foto: Cabot Transfer Pricing

Ce urmează după alegeri: Trei întrebări esențiale despre finanțe și fiscalitate

Cuprins Articol:

Ca antreprenori, suntem moderat optimiști dacă ne gândim la creșterea taxelor, însă trei întrebări sunt esențiale în prezent în contextul post-alegeri: cine va conduce Finanțele României, ce impozite vor fi modificate și cum vor reacționa antreprenorii și investitorii în noul context economic și politic?

Articol de opinie scris de Alina Andrei, Partener Cabot Transfer Pricing, cu experiență de 18 ani în domeniul fiscalității.

1. Cine va fi ministrul Finanțelor în viitorul Guvern?

Ca ministru al finanțelor, Tanczos Barna a fost o surpriză plăcută pentru mediul de afaceri, iar pană acum a comunicat deschis, coerent și profesionist.

La întâlnirile cu reprezentanții mediului de afaceri (Romanian Business Leaders și AmCham) a declarat ca modificările fiscale propuse vor fi discutate cu mediul de afaceri, ceea ce reprezintă un semnal pozitiv pentru perioada următoare. A fost destul de realist în anticiparea consecințelor crizei politice care a luat sfârșit odată cu validarea rezultatului alegerilor prezidențiale și nu a infirmat posibilitatea unei aterizări hard landing a economiei.

Mă aștept ca în următoarea perioadă să fie demarate discuțiile pentru noul guvern și în calitate de antreprenor și consultant fiscal îmi doresc ca Tanczos Barna să își continue mandatul de ministru al Finanțelor. Până la urmă, ministrul a avut o abordare realistă în mod constant. Cel mai bun exemplu e când a declarat că „e posibilă o aterizare «hard» a economiei şi că o aterizare «very hard» ar putea începe în cazul în care continuă incertitudinea politică.

2. Ce modificări de taxe vor fi după ce președintele ales a promis că nu va crește TVA-ul?

Alături de colegii mei consultanți, ne așteptăm să vedem un pachet de modificări fiscale lansat în dezbatere publică până la finalul lunii iunie, mai ales că măsurile fiscal-bugetare au fost întârziate de evenimentele politice recente.

Cu un deficit fiscal în creștere (estimat la aproximativ 9-10% pentru 2025) și în anticiparea evaluării agențiilor de rating, un astfel de pachet de modificări fiscale pare inevitabil. Înainte de alegeri s-a discutat de majorarea TVA, creșterea taxelor pe muncă (care deja sunt la un nivel mare din cauza contribuțiilor sociale), eliminarea unor excepții fiscale, creșterea gradului de colectare.

M-aș bucura să văd că modalitățile de reducere a deficitului bugetar luate în calcul de noul guvern includ în principal măsuri de reducere a cheltuielilor publice, însă e foarte probabil ca acestea să nu fie suficiente pe termen scurt și mediu.

3. Cum vor reacționa antreprenorii și investitorii în noul context?

Cred că avem deja semnale pozitive încă de luni, imediat după ziua alegerilor - costul de finanțare pe 10 ani a statului a scăzut de la 8 la 7,4% iar cursul de schimb s-a apreciat.

Însă, creșterea gradului de încredere în economia românească depinde de pașii următori - desemnarea primului ministru, formarea guvernului, lansarea unui plan credibil de consolidare fiscală, menținerea și consolidarea traiectoriei de aderare la OECD.

În ceea ce privește investițiile strategice, e de menționat că tendința este de scădere (cel puțin în primul trimestru al anului 2025 față de anul anterior). Investiţiile directe ale nerezidenților în România au înregistrat un declin cu 33%, la aproximativ 1,6 miliarde de euro, în primele trei luni ale acestui an, de la 2,4 miliarde de euro în perioada similară a anului trecut, potrivit datelor Băncii Naţionale a României. Mai mult, peste 1.500 de societăţi cu participare străină la capitalul social au fost înfiinţate în România în primul trimestru din 2025, în scădere cu 6% comparativ cu perioada similară din 2024, potrivit datelor Oficiului Naţional al Registrului Comerţului (ONRC).

Predictibilitatea fiscală este una dintre solicitările organizațiilor de afaceri pentru noua conducere a țării. Concret, antreprenorii și investitorii străini vor menținerea cotei unice și evitarea introducerii de noi taxe fără o evaluare temeinică a impactului economic. O altă prioritate este reechilibrarea fiscal-bugetară, prin măsuri cugetate care să nu frâneze economia, incluzând un plan pentru eliminarea cheltuielilor nejustificate, respectarea guvernanței corporative în companiile de stat, reducerea evaziunii fiscale printr-o colectare eficientă.

Ca antreprenori, am putea să fim moderat optimiști dacă ne gândim la creșterea taxelor, însă peste deficitul bugetar s-a suprapus și incertitudinea politică, dar și scăderi ale ritmului de creștere economică. În opinia mea, este posibil să vedem atât creșteri serioase ale taxelor cât și încercări de reduceri ale cheltuielilor bugetare.

Personalizate pentru tine