24 Aprilie 2013
OPTIMISM. Sefii de companii cred ca numarul tranzactiilor va creste
Un „paradox al increderii”: trei sferturi dintre executivi se asteapta ca numarul tranzactiilor sa creasca in urmatoarele 12 luni, dar numai 29% planifica sa faca achizitii, se arata in raportul bianual realizat de Ernst & Young - Capital confidence barometer.
Cum arata increderea in economie
Acest nivel crescut al increderii a determinat un consens in randul companiilor globale in privinta cresterii volumului de fuziuni si achizitii: 72% se asteapta ca volumul tranzactiilor sa creasca in urmatoarele 12 luni. Cu toate acestea, chiar si cu un nou accent pus pe crestere (52% dintre respondenti considera cresterea o prioritate), doar 29% dintre companiile mari planuiesc sa faca achizitii in urmatoarele 12 luni. Masurile de crestere organica raman preferinta strategica majora in randul executivilor (45%).
O lume a diferentelor
Interesul de a achizitiona active in pietele emergente continua cu China, care detine prima pozitie in top ca destinatie de investitii. India si Brazilia sunt pe al doilea si respectiv, al treilea loc, in timp ce SUA se mentine in top cinci. Cu toate acestea, in timp ce pietele emergente raman critice pe agenda de crestere, 60% dintre companii spun ca isi reconsidera strategiile de dezvoltare in pietele emergente, unde cresterea a incetinit, iar
deciziile si procesele de investitii vor fi mai riguros analizate.
Sectoarele cele mai atractive pentru achizitii sunt: tehnologie, auto, biotehnologie, produse de larg consum si petrol si gaze. La polul opus, se afla energia si utilitatile, mineritul, serviciile financiare si produsele industriale diversificate. Mentinandu-se la un nivel relativ constant in ultimele sase luni, e foarte probabil ca achizitiile transfrontaliere sa ramana de mici dimensiuni, companiile fiind precaute, in ciuda depozitelor record de numerar disponibile si a imbunatatirii conditiilor de creditare. 88% dintre companiile participante la studiu au declarat ca planifica achizitii sub 500 de milioane de dolari.
Dezinvestirea pentru valoare
In ciuda cresterii optimismului, companiile se concentreaza, intr-o mai mare masura, pe crearea de valoare, aplicand strategii cu risc scazut. Este o abordare mult mai prudenta decat ar fi fost de asteptat, avand in vedere cresterea increderii si disponibilitatea creditarii. Dezinvestirea este, din ce in ce mai mult, parte din acest mix - un instrument strategic pentru crearea de valoare pe care multi il vad ca fiind mai putin riscant decat o achizitie. Aceste abordari au devenit „noua normalitate” in perioada post criza. Companiile au nevoie de dovezi sustinute inainte de a face investitii majore.
Ferestre de oportunitate pentru cei care isi asuma prima mutare
Cu toate acestea, asteptarile privind cresterea valorii activelor evaluate sunt acum la cel mai ridicat nivel din istoria barometrului Capital Confidence Barometer. 44% dintre companii se asteapta ca pretul / evaluarile sa creasca in urmatorul an, peste procentul de 31% inregistrat in octombrie 2012. Doar 7% dintre companii se asteapta ca evaluarile sa scada, comparativ cu 27% de acum sase luni, ceea ce sugereaza, de asemenea, ca piata s-a stabilizat.
Cand devine un risc aversiunea fata de risc?
Increderea in mediul economic, conditiile de creditare si tendintele evaluarilor, alaturi de o recenta crestere in activitate a actionarilor - semnaleaza toate o oportunitate de actiune. In timp ce prudenta, disciplina si buna guvernanta sunt necesare in acest mediu, acum poate fi momentul pentru consiliile de administratie ale companiilor de a urma o agenda de crestere mai accelerata. Istoria ne arata ca jucatorii care actioneaza primii, in orice ciclu economic, pot crea valoare care sa-i diferentieze si sa-i pozitioneze drept lideri de piata. Acum ar putea fi momentul pentru investitii si cresteri viitoare.