Doar 12% dintre IMM-uri au apelat la o finantare de la banca, in timp ce 50% dintre antreprenori recunosc ca au pus bazele afacerii cu banii propri. Dintre firmele care aleg totusi finantarea bancara, cele mai multe isi doresc credite pentru investitii si doar o treime au nevoie de o linie de credit.

Astfel, aproape 50% dintre antreprenori s-au autofinantat atunci cand si-au demarat afacerea, folosind banii economisiti in perioada in care au fost angajati, conform sondajului. De altfel, rezultatele sunt in concordanta cu situatia la nivel european, unde IMM-urile sunt din ce in ce mai reticente sa acceseze credite bancare. In Marea Britanie, doar 33% dintre IMM-uri au accesat in T1 credite, linii de credit sau carduri de credit pentru a se finanta.

Potrivit sondajului iVox, prezentat in cadrul conferintei regionale "Afacerile, de la A la Finantare", aproape trei sferturi dintre antreprenorii romani chestionati spun ca taxele si impozitele reprezinta principalul obstacol pe care l-au intampinat pana in prezent in derularea afacerii. Totodata, jumatate dintre ei au mentionat ca birocratia prea mare la demararea afacerii si mediul economic dificil, care ofera putine oportunitati de dezvoltare, reprezinta piedici in derularea afacerii.

Dobanda la credite, cel mai important aspect in relatia cu banca

Intrebati ce tip de finantare ar avea nevoie de la o banca, peste 40% dintre respondenti au declarat ca le-ar fi necesar un credit pentru investitii, o treime au mentionat o linie de credit, iar peste un sfert au indicat ca si-ar dori un credit pentru cofinantarea proiectelor europene. Dobanda ramane totusi principalul factor de diferentiere intre banci, avand in vedere ca 70,7% dintre antreprenorii chestionati au spus ca sunt tentati de o dobanda mai avantajoasa, 66,2% de lipsa comisioanelor si 34,3% de facilitati suplimentare, precum o dobanda mai buna la depozite, produse mai sofisticate, asistenta juridica.

Peste o treime dintre participantii la studiu au acumulat deja 5 ani de experienta in business, 2 din 10 respondenti au o experienta de 3 pana la 5 ani, in timp ce aproape 3 respondenti din 10 sunt doar la inceputurile antreprenoriatului, cu o experienta de 1 pana la 3 ani. Cei mai multi antreprenori romani, respectiv peste 71%, au pornit in business din dorinta de a imbunatati un serviciu sau bun de care s-au folosit intr-un anumit moment in viata. Peste 20% au demarat o afacere in urma unei idei preluate de la parinti, rude sau prieteni.

Sondajul a fost efectuat la cererea Bancii Romanesti si derulat in perioada 28 aprilie - 15 mai 2014. Doar 12,4% dintre firmele care au participat la sondaj au apelat la o finantare de la banca, iar 9% dintre respondenti au beneficiat de ajutorul unui business angel, partener sau fond de investitii, in timp ce aproape o treime dintre cei care si-au deschis o afacere au apelat la banii parintilor, rudelor sau prietenilor. La studiul online au participat 419 respondenti care administreaza sau detin firme cu cifre de afaceri de pana la 500.000 euro/an.

Afla mai multe informatii despre cele mai bune optiuni de finantare si produsele inovatoare destinate IMM-urilor din sectiunea wall-street.ro dedicata educatiei financiare pentru companii.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri